Gammal buljong

Som producent måste du genomföra dyra tester för att kunna sätta ett "sista förbrukningsdatum". Du ska kunna bevisa att varan är bra till ett visst datum. Vissa datum är lagkrav, jag har för mig att det är 28 dagar på ägg, punkt (EU-bestämmelser?)
Men i verkligheten håller ägg lätt tre månader om man förvarar äggen i kylskåp.
Jag är ju lite känslig med ost och mejeriprodukter generellt, men torrvaror bryr jag mig icke, så länge det inte kryper i eller på dem, men min annars hyfsat vettiga och kloka mamma är strikt när det gäller torrvaror även. Jag fattar verkligen inte det där. Någon gång har jag haft något i skafferiet ett bra tag, och så har jag sett att det gått ut typ för en månad sedan men vet att mamma äter det och givit det till henne eftersom vi inte ätit det, lika bra hon får det då. Men icke, det har ju gått ut i datum! Jamen, mamma! Det är ju torrvara!!! (eller konserv har också inträffat) Du brukar vara klokare än så!

Samma med ägg, ägg efter bäst före duger inte åt henne, och jag liksom bara gapar! Jag har köpt på mig rätt många ägg med kort hållbarhet i affären, stoppat in dem i kylen och haft ägg i 6 månader i sträck vid mer än ett tillfälle. Av alla de gångerna har 1(!!) ägg varit dåligt, och datumet gick ut 6 månader tidigare. Ekonomiskt och klimatsmart ju!
 
Bäst före är verkligen bara en rekommendation jag vet inte hur många gånger jag ätit varor där datumet är passerat med råge
Chips ketchup salladsost Bregott yoghurt mjölk sill med mera
Sill är jag lite försiktig med, det är ju fisk...
Blir inte det förresten surströmming efter bästföredatumet! :angel:
 
Nej nej den smakade utmärkt :up:
Det gör surströmming också :D

Nu upplever jag att det är lite längre hållbarhet på sill (köper bara senapssill och äter bara sådan sill till högtiderna), så att om man köper någon burk extra till midsommar kan man ha den till jul. För typ 10 år sedan gick den ut i november.... lagom före jul och jag vågade ju inte äta den till jul då.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 804
Senast: Enya
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
567
Senast: Enya
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Sirap
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
716
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp