Gammal buljong

All mat som säljs ska ha datum. Det finns tom på rent salt. Naturligtvis kan inte salt på något vis bli dåligt av att stå i ett köksskåp i två år. Men det sätter ändå en gräns för när tillverkaren inte behöver ta juridiskt ansvar för att produkten ska vara ätlig längre.
För diverse torrvaror, konserver och långlagrinsprodukter är det datumet helt irrelevant för om maten är ätbar efter fem eller tio år. Det som spelar roll är om den är ok lagrad. En del produkter kan tappa i kvalitet eller smak av längre lagring, men det är inte heller samma sak som att de blir dåliga eller oanvändbara.
 
All mat som säljs ska ha datum. Det finns tom på rent salt. Naturligtvis kan inte salt på något vis bli dåligt av att stå i ett köksskåp i två år. Men det sätter ändå en gräns för när tillverkaren inte behöver ta juridiskt ansvar för att produkten ska vara ätlig längre.
För diverse torrvaror, konserver och långlagrinsprodukter är det datumet helt irrelevant för om maten är ätbar efter fem eller tio år. Det som spelar roll är om den är ok lagrad. En del produkter kan tappa i kvalitet eller smak av längre lagring, men det är inte heller samma sak som att de blir dåliga eller oanvändbara.
I alla fall tidigare (inte kollar nyligen) stod det "om det förvaras torrt har socker i princip obegränsad hållbarhet" på sockerpåsen :)
 
I alla fall tidigare (inte kollar nyligen) stod det "om det förvaras torrt har socker i princip obegränsad hållbarhet" på sockerpåsen :)
Du har rätt! Saltet är märkt med två år, utan kommentar. Trodde det var något som gällde som teoretiskt max om man inte kan ha längre ens där.
Undrar om det är företagen själva som kan välja fritt? Men det gör det i så fall ännu mindre relevant att bry sig om märkningen ifall den är valfri att sätta efter kriterier som inte ens behöver vara direkt relaterade till den verkliga användbarheten...
 
Buljongtärningar löses i vatten eller annan vätska och är inte avsedda att användas i "torra" ingredienser. Buljong pulver eller fond passar bättre i ditt fall med köttfärsen.
Som många andra med kan bekräfta så går det alldeles utmärkt med buljongtärning i köttfärssås. Man har ju i vätska (i min i form av krossade tomater). Vi har alltid gjort så i min familj så det är lite av ett "familjerecept" här...
 
Du har rätt! Saltet är märkt med två år, utan kommentar. Trodde det var något som gällde som teoretiskt max om man inte kan ha längre ens där.
Undrar om det är företagen själva som kan välja fritt? Men det gör det i så fall ännu mindre relevant att bry sig om märkningen ifall den är valfri att sätta efter kriterier som inte ens behöver vara direkt relaterade till den verkliga användbarheten...
Jag tror att det är salt med jod du tittar på, kolla på ett paket utan jid, så har du nog inget bäst före.
 
Jodå har sett salt från "himalaya bergen" (typ) med texten att saltet funnits där i flera 100 (1000 ?) år ... Men där saltet har "bäst före datum"... De har ingen jod i sig...
Som producent måste du genomföra dyra tester för att kunna sätta ett "sista förbrukningsdatum". Du ska kunna bevisa att varan är bra till ett visst datum. Vissa datum är lagkrav, jag har för mig att det är 28 dagar på ägg, punkt (EU-bestämmelser?)
Men i verkligheten håller ägg lätt tre månader om man förvarar äggen i kylskåp.
 
Just det :up:
Jag plockar alltid ut äggen ur kartongen och lägger de i en låda så där försvinner datummärkningen omedelbart :D

Och jag koper agg fran en kompis och har ingen datummarkning alls :nailbiting: Henne's 6 honor gar och pickar pa henne's tomt och varper som skjutton ... och aggen har de mest fantastiskt harda skal. Nu hade ju Camilla's vandring pa agg fungerat aven om det varit vanliga kopagg ... men kul bild anda.:D

IMG_2495.webp
 
Och jag koper agg fran en kompis och har ingen datummarkning alls :nailbiting: Henne's 6 honor gar och pickar pa henne's tomt och varper som skjutton ... och aggen har de mest fantastiskt harda skal. Nu hade ju Camilla's vandring pa agg fungerat aven om det varit vanliga kopagg ... men kul bild anda.:D

Visa bifogad fil 87666
Jag har också omärkta ägg. Jag brukar köpa 90st år gången. De håller en evighet.
 
Jag tror att det är salt med jod du tittar på, kolla på ett paket utan jid, så har du nog inget bäst före.

Jodå har sett salt från "himalaya bergen" (typ) med texten att saltet funnits där i flera 100 (1000 ?) år ... Men där saltet har "bäst före datum"... De har ingen jod i sig...

Bäst före datum är ett krav från Livsmedelsverket genom EU direktiv. Har egentligen inget med verklig bäst före eller sista förbruknings datum att göra, men är ett krav från EU då många länder har betydligt sämre "lång tids" lagrings möjligheter än vi har här i norden med våra kylar, frysar och kall förråd (jord/matkällare).

Personligen har jag inga problem med att använda tex frysvaror som legat i frysen 8-10 år, frystorkade bassåser/smaksättare eller hermetik som passerad bäst före med 5-6 år. Om man dock skulle komma över äldre hermetik med blylodning i skarvarna är det läge att slänga om de är mer än 10 år gamla.

I värsta fall har de bara tappat lite i emulgerings förmåga eller smak.

Allt baserad på de "strids ransoner" vi fick att äta i lumpen (marinen) 1982-83 med tillverknings datum på 40 och 50 talet.
 
Som producent måste du genomföra dyra tester för att kunna sätta ett "sista förbrukningsdatum". Du ska kunna bevisa att varan är bra till ett visst datum. Vissa datum är lagkrav, jag har för mig att det är 28 dagar på ägg, punkt (EU-bestämmelser?)
Men i verkligheten håller ägg lätt tre månader om man förvarar äggen i kylskåp.

De håller lätt 3 månader i rums temperatur,

MVH en som tillbringat några månader i Marocko där ägg aldrig ligger i kylen ens i butiken...

PS;
Fast i Sverige brukar ju ägg och mjölk redan vara 1-3 veckor gamla innan de kommer ut i affären, där av de korta bäst före datum.

Tillverknings datum på mjölk gäller den dag den blev upp tappad i paketet, men kan ändå inkommit till mejeriet 2-3 veckor innan.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 804
Senast: Enya
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
567
Senast: Enya
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Sirap
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
716
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp