Gammal buljong

Wille

Trådstartare
Jag har hittat några burkar buljongpulver i ett köksskåp, oöppnade. Minns inte när jag köpte dem, men bäst-före-datum var i juli förra året. Törs jag använda dem?
 
Jag skulle säga hur det beror på förpackningen? Hade det varit tärning i papper så had ejag nog slängt. I någon form av burk med tättslutande lock säkert inga problem:)
 
Jag råkade äta 4 år gammalt knäckebröd häromveckan och jag är fortfarande vid liv. ;) :laugh:

Kryddor, socker, sirap och sånt blir egentligen inte dåligt. På sin höjd kan väl kryddor tappa lite smak, men farligt blir det aldrig.
Sist jag flyttade (2016?) hittade jag en undangömd påse soppa stämplat 1999.
Den fick bli flyttmat.

Förmodligen överlevde jag - alternativt gick jag hädan.
Med en väldigt laggande dator, fortfarande påloggad, skjutandes ur sig lite inlägg här och där.
 
Jag skulle säga hur det beror på förpackningen? Hade det varit tärning i papper så had ejag nog slängt. I någon form av burk med tättslutande lock säkert inga problem:)
Jag har bara buljongtärningar och jag lever.:)

Har antagligen använt för gammal buljong hela livet. Har ett säng sorter hemma och så himla ofta använder jag inte grönsaks- eller hönsbuljong t.ex.

Jag tänker att buljong i burk stoppar man ju ner en sked i flera gånger. Buljongtärningen har ingen rört innan den ska ner i maten.
 
Jag skulle säga hur det beror på förpackningen? Hade det varit tärning i papper så had ejag nog slängt. I någon form av burk med tättslutande lock säkert inga problem:)

Bad skulle kunna handa med buljongtrarningar? Annat an att de kanske kan harskna, men det kanns ju pa lukten.

Jag har bara buljongtärningar och jag lever.:)

Har antagligen använt för gammal buljong hela livet. Har ett säng sorter hemma och så himla ofta använder jag inte grönsaks- eller hönsbuljong t.ex.

Jag tänker att buljong i burk stoppar man ju ner en sked i flera gånger. Buljongtärningen har ingen rört innan den ska ner i maten.

Jag har nu tva sma, sma askar med 4 buljongtarningar i varje som jag sparar for "aldeles sarskilda andamal" ... det ar knorr buljong tarningar med Italienska kryddor som jag hittade i Sverige nagon gang for 5-10 ar sedan. De ar supergoda, sa jag sparar dem for nagot speciellt tillfalle da jag inte kan hitta dem har.
Just nu googlade jag igen ... och Knorr's Italienska buljong tarningar finns inte har i USA. Daremot hittade jag McCormics Italian bullion :bump:
 
Mina gamla buljongtärningar va så hårda att jag fick skrapa med kniv på tärningen för att den skulle lösas upp någorlunda i köttfärsen... Både jag å sambon lever utan magproblem. Köttfärsåsen var mkt god =)

Buljongtärningar löses i vatten eller annan vätska och är inte avsedda att användas i "torra" ingredienser. Buljong pulver eller fond passar bättre i ditt fall med köttfärsen.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 804
Senast: Enya
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
567
Senast: Enya
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Sirap
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
716
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp