gamla skumma släktingar

J

joo

Kunnig intill nördgräns sökes! :D
Jag letar efter två nästan helt okända hästar nu... UNGERSKA!
Är det någon som har hingsten Hortabagy Huba och stoet P Manci i någon gammal stambok eller helt enkelt vet någon om dessa två?De har en avkomma tillsammans som heter Dora, som använts i svensk avel(mitt sto Misty´s mormorsmor).
När jag kollade med pedigree delmare-sidan så fanns en p manci. P manci var efter en viss Gazal kadina(ras?) - Allamemin(vem är det?)

vad är det för en släkt min häst har egentligen? Har du kanske ett tips på vem som kan hjälpa mig -tipsa gärna :) asvh hade inte hört talas om dessa iallafall...

Mistys stam finns här

Jag gissar att det kan röra sig om Shagya-araber.

Arvid Aaby-Ericsson importerade några Shagya-arabstom på 30-talet från Ungern, och mer än en hade en Gazal i sig.

ah,vad intressant!Kan en av dem ha hamnat i skåne,dora,då förmodligen...mycket varierande blandning i hennes stam då =)
tack!Skall se om det leder ngnvart...

Kolla med Shagya-arabföreningen http://www.shagya-arab.org/ !

Det har importerats några Shagya-araber till Sverige genom åren, så det är inte helt otroligt att någon av dom hittade till Skåne :)

Åh vad jag älskar att vara stamtavlenörd ;)

Nu har jag mejlat tjejn som vet allt om shagyastammar!Dora kan itne ha importerats på trettiotalet ser jag nu, hon är född 1971...men de kanske kan hjälpa mig hoppas jag!Tack snälla görel för hjälpen :)

Liknande trådar

C
Avel Jag ska efter ett långt "hästliv" köpa ett sto lämpligt för avel, eftersom min tid (pga småbarn) helt enkelt inte räcker till för att...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Cavalo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?