Gamla katter...

Rox

Trådstartare
Hur gamla katter har ni? Vad ligger medelåldern på, ungefär...? Jag har min första katt kvar... hon är 20 år, heter Smulan för hon har alltid bara varit en smula... ;) Liten och nätt, viltfärgad, alltid kräsen och tunn... en blandras mellan norsk skogskatt och manxkatt (sån där utan svans :D) säkert lite bondkatt i henne också... Arg som 17:on hela livet, veterinären sade för några år sedan "Det här var en riktig katt", när hon fräste runt både högt och lågt, hon skulle få vitaminspruta då, fast det tyckte inte hon... :crazy:

Men hon är med, lite döv? Ibland, stel i höften, tänderna börjar gulna, verkar senil emellanåt men hon minns ändå! Den andra katten hade släpat hem en råtta (Smulan jagar inte längre) som Smulan gick lös på men jag tog in henne, ville inte torka uppkräkt råtta på golvet nästa dag... :rofl: Så nästa morgon bara rusar hon ut och luktar runt på den plats råttan hade legat på, så hon är kanske inte så senil... :D

Sv: Gamla katter...

Min är 16 år gammal nu. Definitivt inte tunn, ganska rund faktiskt. Har är helt klar i huvudet men har svårt att gå upp och ner för trappor så jag bär honom, kan inte hoppa mer så jag lyfter upp honom och ner när det behövs. Är en verklig pensionär nu men så länge han mår bra ska han vara kvar. Han är en verklig globetrotter och har bott i 6 länder med husse och mig men han har har varit i 12. Han har även flugit business class på flyget, och åkt båt många gånger och åkt bil tusentals mil bl.a. genom USA 2 gånger. Vi har haft honom ända sen vi gifte oss och har liksom varit med på hela vår resa genom livet. Verkligen speciell.

Visst blir dom väldigt speciella! Vilken resvan katt du har! :) Min Smulan avskyr allt sånt där, åka bil är pyton :eek: hon skriker rakt ut hela tiden... Hon har bara bott på två ställen, och när vi flyttade dit vi bor idag, gick hon "hem" till det gamla (ca 1 km mellan) så då fick hon åka bil tillbaks igen, inte populärt! :devil: Men nu är det två år sedan hon slutade gå tillbaka dit vi bodde förut. :p

Min katt är 12 år. Inte så gammal, men man märker ändå skillnader på henne. Hon sover mer och har blivit mer kelig:love:. Och så har hon börjat få lite annan färg på pälsen.

Min äldsta katt är 15 år och åldern märks mest på att hon har höfter som inte hänger med riktigt längre och på att hon har fått vita morrhår men hjärnan den är lika skarp som alltid:love:

Har placerat små pallar vid sängen och alla fåtöljer och soffan så hon kan ta sig upp och ner överallt själv utan problem, dom som har problem är besökare jag förstår inte varför dom ska envisas med att snubbla på eller slå i pallarna hela tiden:confused::D

Min pojkvänn fick en katt när han föddes dom båda är nu 26 år :D men man märker på murre som katten heter att han börjar bli te åren han ligger mest på soffan å kollar på sin 1 åriga dotter som busar omkring :bump: börjar fundera på om han snart hamnar i rekordböckerna ha ha hoppas han får vara vid liv länge till den gamla mannen, han är ju lixom en del av gården hans bror dog vid 15 års ålder..

kl

Vi avlivade vår katt när han var runt 19 år, han hade säkert levt längre om vi inte gjort det men han hade problem med njurarna på sluet och konstanta veterinärbesök för "shots" med anabola var inte ett alternativ ansåg vi!

vi har en som är 20, någon månad äldre än min bror. Vincent har förlorat ganska mycket hörsel de senaste sex månaderna, emmellanåt har bakdelen lite svårt att hänga med. Han verkar också bli lite senil och brukar glömma bort att man gör sina behov utomhus :eek: Han ligger mest och sover i soffan, favoriten på vintern är på golvärmen i köket bredvid matskålarna :cool: älskar fortfarande att gosa

sen har Vi Nisse som är 16. Fullt fräs fortfarande, hoppas att det fortsätter så ett bra tag till.

Min äldsta katt är 13 år, hur pigg och fräsch som helst. En huskattherre vid namn Bellman.

21_l.jpg

Mina två bondkatter är bröder och de är 10 år :)

Här kommer ett kort på gamla Smulan taget idag :) hon är också "trött" i sina höfter, men hoppar fortfarande upp och ner från stolar, fast visst sover hon jättemycket ;) hon är ju ändå 20 år snart...

SL270315.jpg

men shit va gamla katter alla har O.O Min äldsta katt är bara 13 år.

Mina föräldrar har en kattherre som är 22 år. Fortfarande fin men så gott som döv. Mina föräldrar tänkte att de kanske var dags att avliva då han då verkar döv och aningen senil, men veterinären sa att han är i god form för sin ålder och att han gott kan hänga med ett tag tag :)

Min älsta katt är 20 i år. I stort sett döv vilket är lite problematiskt för då hör hon inte de andra katterna när de kommer. Det har de kommit på så de är riktigt elaka och hoppar på henne när hon äter, sover och sitter på lådan. Mest den ena. Så nu har hon fått eget rum, bor i vårt sovrum med egen låda och egen matskål. Hon är väldigt med och gosig som bara den och tycker nog att det är tråkigt att bo i sovrummet. Men är vi hemma så får hon ju komma ut och umgås med oss så klart. Men hon börjar bli väldigt mager. Får se hur länge hon får vara kvar, men veterinären säger att så länge hon kommer ihåg vart hon ska göra sina behov och vill vara med så behöver vi inte ta bort henne. Men börjar hon dra sig undan då är det nog dags.

Kul att höra om allas gamla katter! Tydligen är det hörseln och rörligheten som det blir lite dåligt med när de blir gamla... Så är det ju för min Smulan också, även tänderna börjar bli lite si och så, hon äter bara burkmat nu... ;)

Min andra katt är 10 år, det är också en honkatt, hon är hur pigg som helst. Hade två hankatter tidigare också men de blev bara 7 och 8 år gamla... tyvärr! De var ett par supertrevliga bröder, den ena fick diafragmabråck som inte gick att operera, och den andra fick en elak tumör i tungan och svalget... :cry:

Någon som vet hur man brukar räkna "kattår" i "människoår" :confused:?
Tänker på att ett hundår är cirka 7 människoår.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Freydis
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 490
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(