Gamla hundar luktar gammalt?!

Lazy Lady

Trådstartare
Va förklaringen jag fick av vet på seniorkontrollen med gammelman.. Tänderna fina, halsen ok (tonsillerna bortopererade tidigare) fin färg på tandkött, magen fungerar bra. Alla värden är toppen. Han har dock fått en massa knölar (inte cancer, de är kollade) Djuret får färskfoder.

Men han fullkomligen stinker!!! Inte ifrån halsen, andedräkten är bra men han utsöndrar prutt genom huden:crazy:

Luktar era gamla hundar gammalt? Vi kan knappt gå in i hans sovrum på morgnarna! Vad ska man göra åt det förutom att gilla läget och tvätta filtar och honom oftare?
Stinky är en 10årig labbehane.

/LL

Sv: Gamla hundar luktar gammalt?!

Min tant luktade absolut inte gammalt, tvärt om, hon luktade så fint och underbart gott. Jag älskade att ligga i sängen och krama henne med näsan i hennes päls hela morgonen. Hon blev 11½ år gammal och luktade underbart hela tiden.

Har ni tagit skrapprov på huden så att han inte har några parasiter, svamp eller annat elände med just huden?

Allt är kollat för ca 2 månader sedan på senior koll, vet var väldigt grundlig. Huden är fin, inga rodnader, klåda eller annat som skulle ge misstanke om något. Även pälsen är glansig och fin.

Han luktar ungefär som om det va "öppna spjäll" jämt. Alltså ren fis/prutt/mök vad man vill kalla det. (Att han utsöndrar genom huden va mer ett uttryck.) Han fiser dock inte mer än en normal hund:D

Vår andra hund lyktar alltid rent, fräscht lite kryddigt och gott:love: jämfört med henne luktar han disktrasa/jättemycket hund. Ungefär som en hundgårdshund fast värre. (han har varit i hundgård 2 ggr i sitt 10åriga liv så det beror inte på det)

/LL

Vilket färskfoder äter han? Kanske det finns någon annan sort som passar bättre? Har han alltid luktat illa eller är det något som kommit nu och har ni i så fall ändrat något som kan göra att någonting med honom påverkats?

Jag tycker ofta att hundar börja lukta mer hund (vilket ju inte alltid luktar gott) ju äldre de blir. Det är bara baserat på min familjs två hundar, samt min mormors hund, som är de enda hundar jag följt från dess att de varit små och tills de blivit gamla. Men det kanske inte var en sån lukt du syftade på heller... :)

Jag tycker redan min 6åring luktar mer hund på något vis än innan, och han får därför bada oftare.

Inte för att vara sådan :angel:, men jag tycker ofta just äldre labbar och spaniels luktar illa?! Eller så har jag träffat hundar vars ägare inte är så noga med bad..

Svarar alla på en gång!

Han får fodax "vit" att äta, har precis hämtat 37kg så några foderbyten blir det inte tal om i rappet:) Lukten kom innan vi gick över till färskfodret så jag tror inte det hör ihop.

Jag tror bara det är som vet säger, gamla hundar luktar gammalt. Han luktar sunkig hund. Finns inga bad som biter på det mer än max 2dygn. Han iofs alltid luktat mer "hundigt" än den andre labben vi har som inte luktar hund öht.

Intressant att några reflekterat över att äldre luktar mer! Jag tror ju som sagt inte det är något fel på honom mer än att han blivit gubbe. Långhåriga och strävhåriga och i kombination med obefintliga bad kan lukta sunkigt, så luktar han! ggr 2...

Antar att vi får leva med stanken, blir en doftgran i julklapp!

Red_Chili: nästa hund blir en staff..:D

Jag tror också det är så att vissa hundar luktar. Min Lokis har aldrig luktat illa, hon luktar liksom ingenting särskilt. Men den andra har alltid luktat mer eller mindre, trots att de är samma ras, typ samma ålder (hon är iofs långhårig, men det är ju inte pälsen som luktar), samma storlek och samma leverne.

Opererade bort tonsillerna på henne, men det gjorde noll och ingen skillnad. Foderbyten gör ingen skillnad, ökad tandvård gör ingen skillnad. Så hon får väl lukta lite helt enkelt.

Det är nog så;) Vi får leva med Stinky och köpa en doftsprayare med rörelsevakt. Det värsta är att han inte gör många knop på en dag:rofl: När han insåg att den lilla får vara med på jakt istället för honom så slog han ner sina bo-pålar i soffan för gott!

/LL

Intressant att några reflekterat över att äldre luktar mer! Jag tror ju som sagt inte det är något fel på honom mer än att han blivit gubbe. Långhåriga och strävhåriga och i kombination med obefintliga bad kan lukta sunkigt, så luktar han! ggr 2...

Känner igen det precis! Tror inte heller det har med något annat att göra än just åldern. Vår blir inte heller bättre av bad, förutom just dagen när hon badat kanske. Försöker dock inte göra det alltför ofta, har för mig att det kommer bli värre då och huden/pälsen "vänjer" sig vid att badas...

Alla gamla hundar luktar säkert inte, men de jag känt har definitivt luktat mer som äldre. Vår hund luktade absolut ingenting sina första år i livet och sedan har det smugit sig på... :) Nu får jag gammal-hund-lukt på händerna när jag kliar henne.

Precis så är det med honom! Han luktade inget speciellt som ung, men nu jäklar!

/LL

Jag har en schäferblandning på 13,5 år och han luktar inte "gammalt" ...dessutom har han bara badat schampo en enda gång i hela sitt liv :eek:
..i såfall bara ur munnen om det skulle vara nåt...däremot har vi en sch/rottiskille i stallet på 6 år och han luktar verkligen skunk....TROTS att han badas o schamponeras med jämna mellanrum

Våran amstafftik som togs bort nu i november , snart 11 år gammal , luktade underbart !
Inte alls "gammalt" ...
Däremot när hon kom till oss som omplacering vid 6 års ålder luktade hon så illa !
Dels hade hon fodrats med enbart (tror jag) Euroshoppers foder , men framförallt var hon väldigt stressad ..
Lukten gick inte bort genom shamponeringarna , utan försvann snart av sej själv när hon bodde in sej hos oss.

Vissa hundar luktar mer än andra redan som valpar. Men så mycket som du beskriver ska ingen hund lukta. Har ni kollat analsäckarna? Det som kommer därifrån luktar inte hallonsaft precis. Vet inte om de kan läcka. Om det i så fall kommer på hans underlag och sen lägger han sig så att han får det på pälsen............Kollade man hans öron? Både öroninflammation och svampinfektion luktar illa.

Min snart 12½ åring luktar bara mycket svagt, och det luktar inte illa. Han luktar som han alltid har gjort, varken mer eller mindre.

Min 12åriga spaniel luktar smultron :D

Och min 9-åriga blandis luktar ostbågar om tassarna när han sovit! :love: Älskar att ligga och snosa på hans tassar. Han är verkligen mitt allt och bästa vän,den dagen han går bort kommer jag sakna den där doften nått så otroligt!

Lillen (2 år) luktar inget särskillt,lite lite svag sväng i bland av dammig matta och urin kanske,och när han fiser luktar han kompost,inte allt för mysigt med andra ord! :angel::rofl:

Har för mig att jag läst någonstanns att färskfoder fått vissa hundar att lukta riktigt illa,men jag är inte alls säker... Nu började ju dock era bekymmer innan dess så...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka