Sv: Gamla hästar
Min 26åriga medryttarhäst går 5-7 dagar i veckan. Han går ute i hagen hela dagarna, dvs ut ca 7-8 på morgonen och in runt fem såhär på vintern. Höst och vår är han ute mkt längre och sommarn dygnet runt ute. Han måste alltid skrittas 20 minuter innan man börjar trava/galoppera och han är lite stel på för hårt eller för mjukt underlag. En normal tur är allt från 30 minuter till 1,5 timme. Var tredje vecka rider jag dressyr för min tränare (ekonomin begränsar där, inte hästens ålder).
Han har *peppar peppar* aldrig varit sjuk eller halt, har inga gallor och är inte tjock i benen.
Belastningen har trappats ner med åldern, han är utb. grand prix. Just nu rids han väl på lättC nivå men det är pga ryttarna, inte honom
Ägarens dotter, som var den som utbildade och tävlade honom rider fortfarande piaff, passage och seriebyten när hon är på besök.
Självklart skulle han inte gå så hårt även om vi kunde. Han är pensionerad. Inte för att han vet om det...
Han hoppar inte hela pass och inga höga hinder eller serier men det blir väl åtminstone några småskutt i veckan för skojs skull.
Filmen är lite utdaterad, fullt sådär illa ser det inte ut idag
Men det ger en liten bild av hur han rör sig. Hästen är nyss fyllda 26.
http://s63.photobucket.com/albums/h140/Lyrazel/?action=view¤t=BK2.flv