Gamla bedömningsresultat ?

Michis

Trådstartare
Om man vet en häst som blivit bedömd, men vet inte när och vilken poäng (bara att det är en "hög 2:a klass bedömning), kan man på något sätt få fram resultaten på den hästen ?

Har försökt på Worldfengur men där finns det inget...

är en helsyster till Gyllir som jag vill få poängen på..

Sv: Gamla bedömningsresultat ?

Heter hästen Gyllir från Sollentuna?
Hittar 3 syskon, ingen helsyster och inga bedömda syskon.

Har "pratat" med hans mammas ägare, Tindra är helsyster med honom och haren 2a klass bedömning.

litar inte helt på WF då en av syskonen tyvärr är död, men det står att hon fortfarande lever..

Fast i WF så står det att Tindra är efter Litur frá Kletti.
Mysko:confused: . Men det där om att hästar är döda eller levande stämmer ofta lite si och så i WF. Men är hästen registrerad så borde den finnas med (om den nu inte typ bedömd i Tyskland eller ex. land som inte är med i FEIF). Hör med Gyllirs uppfödare igen.

Senast ändrad av en moderator:

Worldfengur:) men sen om informationen som finns där stämmer överens med verkligheten tvilvar jag på iallafall.

Worldfengur:) men sen om informationen som finns där stämmer överens med verkligheten tvilvar jag på iallafall.

Varför det? Det enda som jag sett som kan råka vara felaktigt är hästens ägare och om hästen är vid livet eller ej. Alla registrerade hästar jag sökt på har funnits med med korrekta uppgifter, och alla avelsvisningar i Sverige som jag sökt har funnits med kompletta resultat.

Det kan bara vara lite krångligt att stava rätt. Det måste ju vara en totalmatching för att få upp någon häst. Om man inte är säker på stavningen kan man förenkla sökningen. Man kan tex. bara söka på delar av namnen, om jag söker efter min häst som heter Ljósfaxi frá Hofsstöðum då kan jag tex skriva bara Lj i rutan för namnet och Hofs i rutan för gårdsnamnet, då får jag upp alla kombinationer av namn som börjar på Lj från gårdar som börjar med Hofs (vilket inte är så många) och kan leta reda på hästen i en lista. Man kan göra ännu mindre detaljerade sökningar också om man är jätteosäker på stavningen, men då får man längre listor att gå igenom.

Varför det? Det enda som jag sett som kan råka vara felaktigt är hästens ägare och om hästen är vid livet eller ej. Alla registrerade hästar jag sökt på har funnits med med korrekta uppgifter, och alla avelsvisningar i Sverige som jag sökt har funnits med kompletta resultat.

Det kan bara vara lite krångligt att stava rätt. Det måste ju vara en totalmatching för att få upp någon häst. Om man inte är säker på stavningen kan man förenkla sökningen. Man kan tex. bara söka på delar av namnen, om jag söker efter min häst som heter Ljósfaxi frá Hofsstöðum då kan jag tex skriva bara Lj i rutan för namnet och Hofs i rutan för gårdsnamnet, då får jag upp alla kombinationer av namn som börjar på Lj från gårdar som börjar med Hofs (vilket inte är så många) och kan leta reda på hästen i en lista. Man kan göra ännu mindre detaljerade sökningar också om man är jätteosäker på stavningen, men då får man längre listor att gå igenom.

Sökte för ett tag sedan på mina egna hästar och vart rätt upprörd kan vi väl kalla det om informationen som angavs.
Har en hings som varit i Sverige sedan 2003.
På den högra sidan hade han ett "hälsokort" där det angavs att han hade SPATT!!
Dessutom var spatten konstaterad 2005 av en ISLÄNDSK veterinär.
Då hingsten vart i Sverige vid detta tillfälle så var det rätt fundersamt att konstatera detta.
Vad tänker då folk som söker på en hingst för eventuell betäckning om det står angivet spatt hos denne.

DET är ett fel jag hittat bland några.
Sedan är säkert Worldfengur bra i sig det har jag inga åsikter om.
Men att en sådan sak ska få förekomma det tycker jag inte.

Det står även fel ägare på alla mina(våra) hästar, 5 st. även på våra inackorderingar. Jag skickade in info för ca. ett år sedan och fick som svar att säljaren skulle konstatera detta. Jag orkade inte bry mig!

Det står även att hästarna importerats från danmark resp. island vid fel tillfällen och attmin vallack är hingst.

Orkar inte bry mig iom jag fick ett sådannt svar.

Det tycker jag absolut du skall rapportera in till WF och till SIF.

När jag köpte Tindra (finskfött sto som jag importerade till Sverige) mailade jag WF och berättade att hästen bytt nationalitet och ägare och fick till svar att de hade vidarebefodrat det till den ansvariga i Finalnd. Fick även ett bekräftelsemail från Finland om att nationaliteten på hästen var bytt, emn att hon inte kunde byta ägaren på hästen.
När hästen blev bedömd byttes ägarskapet också.

/Malin

Jag visste inte vem jag skulle ta kontakt med så jag mejlade avelskansliet.

De var mycket hjälpsamma och det är nu fixat för ett tag sedan:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar