Galopputbildning...

Bowman

Trådstartare
Mycket verkar kretsa runt BRS när det handlar om galopputbildning. Mycket lite sägs om de galopputbildningar vi faktiskt har och har haft här i Sverige. Utbildningar och kurser som håller nog så hög klass. Men av någon anledning inte får det intresse eller PR som behövs. Istället verkar det ha blivit så många gymnasiella galopputbildningar att ingen kan få fullt elevunderlag och läggs de ner. Det är vad som hänt Strömsholms galopputbildning. Och det är ändå den som har högst standard och har bäst tillgång till BRS kunnande. Om inte något händer lär vi nog förlora den bästa instruktörsledda möjligheten att träna galopp har i Sverige...

Sv: Galopputbildning...

Så vitt jag har förstått så spelar det ingen större roll vad som händer. Galopputbildningarna på Strömsholm går i graven när sista kursen är klar.
Min häst går som kurshäst så det är jättetråkigt.

Nej, det känns inte alls roligt. Det enda stället i Sverige där man kan träna och få kompetent utbildning försvinner då.
Vilken häst är din på Strömsholm?

Den finaste såklart:D. Anchoridge.

Ja, tänkte det!
Red honom stort sett hela fast canter kursen. Var ren njutning att gå runt stora banan med honom. Min favorit på skolan!
:love:
Tror jag träffade din syster (?) när jag var där...
:)

Senast ändrad:

Det positiva med england är väl att lärarna förmodligen håller högre klass? De har bättre "plastic" (med dator till osv), man lär sig engelska på ett annat sätt och kommer lätt ut och får jobb i stallarna där (i sverige kryllar det väl inte av jobb?). Och stallarna där skiljer sig rätt mycket i standard jämfört med sverige, bara på skolan har man väl olika passhästar i olika typer av stall).
Tror det är en mycket större personlig mognad att få vara där än i sverige + att man säkert har större chans att få jobb runt om i världen då det är en så pass känd utbildning.

Nu var jag bara med på en Ung Galopp-resa, men vi fick ju resa runt och kolla på massa olika och vi var på skolan...
Om jag var ung :angel: och fick välja mellan sverige och england så skulle jag välja england...

Kan tillägga att jag inte har sett något av strömsholms skolstall eller lärare...
Men oavsett så antar jag att BRS har högre standard.

Tror jag träffade din syster (?) när jag var där...
:)

Det och gjorde du säkert, hon är ju både veterinär för skolans hästar och lärare.

Kul att du gillade A, tyvärr vet jag inte vad jag ska göra med honom när utbildningarna slutar. I dag har jag ingen möjlighet att ta hem honom....

Strömsholm tog hit Colin Rayner från BRS. Om jag inte minns fel var Svensk Galopp och Ung Galopp med på ett hörn. Och Colin har tillgång till allt material som BRS har utom möjligtvis just den typ av plasthäst de har i England.
Han använder sig mycket av kamera, gps och lektionerna är på engelska...

Det är tråkigt att galopputbildningen splittrats upp på så många gymnasium i Sverige att inget kan hålla en full kurs.

Och för de som inte kan åka till BRS av en eller annan anledning försvinner den enda utbildningsmöjligheten. Var i Sverige annars kan man träna startboxstarter i en vecka med en kunnig instruktör som filmar allt man gör?
Ingen tränare i Sverige har tid eller intresse för det...

Det och gjorde du säkert, hon är ju både veterinär för skolans hästar och lärare.

Kul att du gillade A, tyvärr vet jag inte vad jag ska göra med honom när utbildningarna slutar. I dag har jag ingen möjlighet att ta hem honom....

Jo, pratade en del med henne när jag var där. Och jag trivdes väldigt bra med honom. När är sista kursen? Anchorage är en sådan häst jag skulle kunna tänka mig...
*drömmer*

rätta mig om jag har fel... men många gymnasium där man kan gå en "galopplinje" är väl just att man får jobba i galoppstall några dagar i veckan (praktik) å sen grundämnen i skolan?
Å att jobba i ett galoppstall i sverige gör möjligtvis så du kan göra just det sedan, men som du säger, det är inte så att en svensk tränare står och filmar startboxar och har tempobedömning med GPS några veckor...

Om man verkligen verkligen vill lära sig så tror jag benhårt på BRS - och bara BRS :)

Ok...
Boxplats går nog att finna. Och även tillgång till bana att rasta honom på. Och han funkar inne i ett ridhus. Det svåraste är väl bara just att transportera honom. Han gillar inte åka trailer vad jag förstått?

????????

Han måste åka brett, det är det enda. Parkerar du en öppen trailer i hagen så springer han in i den själv.

Det låter ju bra. Fick lite uppfattningen av Colin att han kunde vara jobbig att transportera...:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 713
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 157
Senast: Anders
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 513
Senast: vildeld
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar