Galoppträning?

Fjording-galning

Trådstartare
Nu kommer jag och är nyfiken! :) Har en hel del frågor! :angel:

Hur mycket galopptränar ni? Och hur? ;) Brukar ni rida samma tempo hela tiden eller variera? Rider ni i högt tempo lite kortare tid för att sedan skritta och sen galoppa på igen? Vad rider ni på för underlag? Är det samma underlag varje gång? Försöker ni rida på så jämt underlag som möjligt eller vill ni ha kuperat? Om det är kuperat, rider ni i olika tempo uppför och nerför? Brukar i undvika vissa väderlekar :angel: när ni ska träna hårt? (i det här fallet galoppträna)
Är det nån som galopptränar på vintern??? Hur går det ihop sig i så fall ?:o

Hoppas att någon orkar svara!!!:)

Så kom igen! :bump: Tell me! :banana:

Sv: Galoppträning?

jag varierar mellan intervallträning och länge galopppass.
vid intervallträning rider jag gärna på en åker/äng med jänmt fast sviktande underlag, förra året körde jag galopp 3 min skritt 3 och gör detta fyra gånger. i år ska vi upp på minst 4 min galopp har jag tänkt, med tanke på att vi ska starta ** under året.
brukar variera tempot i intervallerna lite, kör lite lugnare de två första, ökar i tredje och sen i fjärde ska hästen fortfarande vara pigg och vilja fortsätta springa. varierar även givetvis mellan höger och vänster varv.

varierar denna träning med att rida längre galoppass i ngt lägre tempo, görs med fördel på långa grusvägar och då blir det givetvis lite kuperat av naturen, brukar passa på att trycka på lite extra i uppförsbackarna och är det för brant nedför skrittar jag ner.

ibland känner jag efter hur det känns om jag ökar tempot och rider i tävlingstempo eller lite över i ung så lång tid som det är på en tävlingsbana, dvs 6-7 min (enstjärnigt)
vill ha koll på att vi fixar att rida i högt tempo tillräckligt länge, så man inte får några otrevliga överraskningar när man väl kommer ut på tävling.

på vintern galopptränar jag i snön. så länge det inte är för mkt/för tung snö rider jag på åkrarna häromkring, är det för mkt snö där har jag en hel del gångvägar/grusvägar som jag rider på.

Jag intervall tränar mest. det ligger väl runt 2-3 min galopp å sen skritta då, upprepning 2 gånger kanske. Jag galopptränar endast på fält, våra grusvägar tycker jag är för hårda och vi har inga skogsvägar utan rötter (det blir inte så bra om man har en häst som snubblar hela tiden ;) ) under tävlingssäsongen galopptränar jag kanske 1 gång i veckan, men inte för nära en tävling. :)

Har bara haft hästen på vintern... Men jag har försökt köra lite intervaller i snön emellanåt..!
Det är på fältet upptill huset.. så galopperar jag en "längd" över fältet.. skrittar tills jag tycker han är ngt utvilad... upprepas typ 3 ggr.. när han var som mest igång körde jag 2 längder galopp...
och tänk nu på att det är en C-ponny ;) och han har aldrig så mkt som sett ett terränghinder.. men ska försöka komma ut på nån Ft till sommaren.. :)

Jag är i Wales och jobbar med fälttävlanshästar och här försöker vi galoppträna dem ca en gång/vecka. De senaste gångerna har vi varit på ett stort fält (kuperat), galopperat 3 min, skritt 3 min, galopp 3,5 min, skritt 3 min, galopp 3 min och sedan trava/skritta av.

Idag var vi ner till havet och red på stranden, 20-30 minuters skrittväg dit, sedan värmer vi i trav och galopp för att sedan galoppera en gång i ganska högt tempo, skritt, en gång i normalt tempo, skritt och sedan en gång i galopp igen.

Det märks att det gör skillnad på dem! Och finns det något bättre? ;)

Engligt vår hästmassör så ska man igentligen endast träna intervall var 14.e dag för att det ska hjälpa..? Fast jag sj har ingen aning alls..:smirk:
Jag brukar galoppträna i alla väder, lr ja jag brukade(nu har det blivit lite slappt:angel: ) ha ett schema förrut som jag typ alltid följde,..:bump:

Men galopperar ni inte lite lite?!
Vi Konditionstränar våra hopphästar på ett bana runt ett fält. Jag brukar rida 10 min trav 6 min galopp 5-10 min trav (beroende på häst) 6 min galopp trav osv, två sånna intervaller kör jag med alla inklusive ponnyer och hästar som aldrig tränat där tidigare, med hästarna som har bättre kondition kan jag upprepa upp till 4 gånger. Å då är det rejäl galopp som gäller...

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 064
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har ett litet problem med min häst, han är en valack på 19 år som tidigare tävlat mycket inom hoppning. Han är oerhört otrygg att...
Svar
19
· Visningar
2 911
Senast: mimma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen är veckan slut igen. Det har varit en rätt intensiv vecka. I tisdags red jag vita ponnyn, i onsdags red jag ridlektion på brun...
Svar
9
· Visningar
1 266
Senast: mandalaki
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 547
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10