galoppträning

N

Nattuggla

Hej alla isisar!
Jag skulle tacksamt ta emot alla tips och råd ni kan avvara för att hjälpa mig och min pålle med galoppträningen!
saken är den att han är väldigt passaktig och obalanserad i galoppen, vilket i sin tur gör mig väldigt obalanserad och kan inte ge honom det stöd som behövs. han galopperar fint och taktfast i uppförsbackar, men sällan särskilt bra på plan mark och försöka rida på volten går knappt, vi studsar åt alla håll. (han är ganska obalanserad i trav åxå, men det börjar sakta släppa).
vad jag nu försöker träna på är galopp i uppförsbacke för att stärka ryggen samtidigt som han går "rätt" i galoppen, oftast lyckas vi bara med vänstergalopp då han har ännu svårare för höge. dessutom tränar jag en del sidvärtsförflyttningar och liknande i skritt för att han ska bli mer frisläppt och mjuk och då bygga musklerna rätt.
men jag kännr att vi behöver hjälp för att komma någon vart, så snälla, alla råd är verkligen välkommna! tack på förhand! :confused:

// svärd

Sv: galoppträning

Femgångare är ofta sådana. Det är bra galoppera i uppförsbackar ett tag.

För att få hö galopp så sitter du i bra balans, ha lätt kontakt med munnen, ta till i vä tygel o släpp fram hö tygel något. Låt benen vara som de är i lodrät sits o putta lite extra med hö skänkel. Då släpper du fram hö bog så det är lättare för hästen fatta hö galopp. Gör tvärsom i vä galopp. Vissa hästar har hjälp om man lyfter ändan lite o lutar sig något lite framåt. Prova.

Om du kan rida en större volt i trav kan du därifrån fatta galopp o ta bara några få fina steg, bryt till trav igen och fatta galopp återigen så länge hästen är i balans. Evt kan du se, om det här fungerar från skritt. Kom ihåg göra en STOR volt till att börja med. O glöm inte släppa fram bogen vid galoppfattning, håll sedan jämnt stöd o stabila ben. Ju mer du har koll på din kropp desto lättare för hästen.

Nattuggla skrev:
Jag red en femgångare förut med väldigt flack och osäker galopp.

Det jag började med var att galoppera mycket ute, i uppförsbackar m.m. för att stärka upp både hans muskler och stadigheten i galoppen.
Den mesta galoppträningen genomfördes i vintras då det låg djup snö på åkrarna, det var väldigt nyttigt må jag säga. Galopperande i djupsnön på en S T O R volt i båda varven.
Genom att bara hålla mig till detta ett tag och stärka upp honom, så kunde vi så småningom galoppera i god balans även på raka sträckor utan att galoppen blev passtaktig, flack.
När hans ägare red honom en gång i våras så blev hon nog lite smått förvånad för jag fick ett SMS där det stod att han "galopperar ju nästan som en fyrgångshäst".
Kändes bra att det faktiskt hade gjort framsteg då han allti har haft problem med galoppen pga VÄLDIGT stark pass.

Nu är det kanske inte likadant för dig då hästen jag red är en tävlingshäst som tränats mycket förut (dock mest pass)
Lycka till!!! :)

Har också ett liknande problem med en häst jag rider åt min kompis. Han är femgångare och galoppen går i ursinnig fart med benen överallt, inte sällan slår han upp i pass istället. Jag ska tävla lätt fyrgång om ca två veckor, så någon uppbyggande och långsiktig träning hinner jag inte med. Det jag gjort hittills är att bara driva honom tills han hittat rytmen i galoppen, och sedan samla upp honom så mycket jag vågar utan att han går över till pass. Sedan är det ju det att man ska ha rätt galopp också! Är kass på att känna vilken galopp det är, helst om det går i vansinnesfart...
Så tips mottages tacksamt!

En bra sak att tänka på om hästen rusar in i galoppen är att fatta den lugnt, och hellre sitta något tillbakalutad i igångsättningen än att stå upp i fältsits framåtlutad. Då säger du i princip åt hästen att ge järnet och lägga sig på framdelen.

Jag vet att det är svårt med de som exploderar in i galopp, men att själv vara lugn i fattningen och försöka "gunga" igång den kan hjälpa.

När hästen går i högergalopp känner man att det rör sig mer i diagonalen vänster bak höger fram än motsatt sida. (man gungas i den riktningen snarare än åt vänster, men det är svårt att känna när benen går som trumpinnar) Det känns lättast i bomlösa sadlar. :p

Prova att fatta galopp från skritt lugnt och sansat, gör en halvhalt och en tydlig galopphjälp och säg tex gaalopp; galoppera en bit, tills du käner att du har koll på honom tex, sakta ned igen och gör om. Ju tydligare galopphjälper du gör desto lättare för hästen att förstå vad du vill. Det här brukar jag göra ute i skogen och upprepa en tre fyra gånger ungefär.

Om traven är hyggligt stabil är det en bra övning för femgångare att växla mellan trav och galopp. Rida bara korta sträckor (kanske 100m) av varje gångart och sedan byta, innan hästen själv hinner växla över till pass eller tölt. Upprepa även detta en 3-4ggr eller mer.

Senast ändrad:

Tack för tipsen, definitivt användbara!
Jag har inte tänkt på att luta mig tillbaka i fattningen, utan brukar vilja försöka "hjälpa" till genom att stå i lätt sits. Men det kanske inte är så smart då med andra ord!! Han är naturtöltare och ganska svårväxlad till traven, i alla fall för mig som ridit honom ganska lite. Måste göra det från skritt än så länge. Annars har han stor trav som man kan arbeta med exempelvis på volt utan att han byter gångart.

Jag brukar försöka ta galopp via trav och provade nu senast att göra fattningen med en bom på marken. Börjar med en massa bentrassel, sedan en bit galopp och då saktar jag av, men han tror att jag vill lägga pass och avsaktningen blir då väldigt seg (á la passtölt på framdelen).

Är ganska novis på detta med hästar som inte vill galoppera, min egen går ju som en klocka i de "vanliga" gångarterna så det är problem jag inte behövt ta itu med tidigare. Red i och för sig ett femgånssto tidigare med ungefär samma problem, men henne fokuserade jag mer på traven och hann aldrig börja med galoppen innan jag slutade rida henne.

Bra att du försöker fatta galoppen från trav, om du fattar den ur grisepass så är det väldigt troligt att det blir antingen ren pass eller passtaktig galopp.

Försök att skilja trav& tölthjälper från varandra ordntligt och försök helst inte att fatta trav genom att ställa dig upp och släppa tyglarna och hänga frm på halsen som jag vet att många gör -även jag gjorde det innan jag lärde mig ett bättre alternativ-.

Om du försöker få in traven genom att göra som ovan så kommer hästen att lägga sig på framdelen. Det vill vi ju inte.

Sitt ner och driv hästen in i traven istället. Ganska låga händer, eventuellt knytnävarna på var sin sida av manken, det hjälper dig att sitta tungt. Jag driver som om jag ville ha en längning av steget på en häst som redan travar (förstår du hur jag menar?), alltså mest med mage, rumpa och egen tyngd, eventuellt lutar jag överkroppen lite bakåt. Om jag inte har händerna vid manken vill säga, då når jag inte att göra det utan försöker sitta så rakt som armarnas längd tillåter. (Allmänt känd som grottmänniske tekniken hos mig.. och är det maximala läget av "min" travhjälp som förfinad bara består i att göra en halvhalt, "sitta till" och släppa fram hästen i trav.) När hästen travar återgår jag till att sitta normal igen. Funkar det inte så lägg till skänklar också.

Nattuggla skrev:
och försöka rida på volten går knappt, vi studsar åt alla håll. (han är ganska obalanserad i trav åxå, men det börjar sakta släppa).
vad:confused:

Att rida galopp på volten är svårt, och krävs mkt styrka, balans och smidighet (som du redan fått svar på hur du kan träna upp).

Men om man nu vill träna upp galoppen när man rider i paddock så kan man ju trava på fyrkantsspåret och göra galoppfattning i visaa kurvor och sedan bryta till trav eller skritt efter några stegs galopp. Har läst och hört att just när hästen fattar galopp är väldigt stärkande (den måste ju verkligen få med sej bakbenet)så det kan ju vara en bra övning tills hästen klarar längre sträckor. Sen brukar ju den övningen få hästen att tänka framåt också, vilket alltid kan vara bra när man rider i paddock.

Senast ändrad av en moderator:

Bra att du försöker fatta galoppen från trav, om du fattar den ur grisepass så är det väldigt troligt att det blir antingen ren pass eller passtaktig galopp.

Korsgalopp skulle jag säga. :eek:

Jag rider en häst med liknande "problem" det är en unghäst (6år) som har väldigt mkt pass i sej. Han har en passtaktig tölt och inte nån tillräckligt stabil trav än så länge. Han har inte heller mkt till galopp. När jag rider honom och "driver honom in i galoppen" blir han ofta stressad och faller på framdelen i pass. Jag försöker nu att "fatta" galopp ist. Att du bestämmer att i det här hörnet så tar jag galopp och sedan gör du en fattning. Nu vet jag inte hur mkt din häst galopperar. Men när jag får hästen i galopp (en väldigt passtaktigt sådan) så driver jag honom frammåt så han inte tappar takten, bara korta bitar och sedan ger jag honom en massa beröm. Om han gör rätt en gång under ridpasset så kanske man inte behöver pröva fler gånger. Bar hästen känner att den gjort rätt.

Något jag har kommit på till min hejnukörvisådetryker- och så flackt som möjligt-galopp är att hoppa... Jag började för någon månad sedan att hoppa pållan för hand, dels för att göra något roligt men också för att gymnastisera o stärka henne.. Börjar i trav, tar första hindret o fortsätter sedan i galopp en bit för att sakta av till trav o ta nästa...då blir fattningen inte så explosionsartad.. har börjat så smått med att fortsätta galoppen o ta nästa hinder i galopp, så att man kan köra studs senare...
är fru´ktansvärt opedagogisk o dålig på att beskriva.. :angel: men hoppning är nyttigt i vilket fall som helst :)

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 306
Senast: Piek
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 199
Senast: purity_666
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Novisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka