Galoppstövlar Löpstövlar

KungTulle

Trådstartare
Hej.

För första gången i världshistorien är jag inne på denna del av buke.

Varför?

Inte för att jag plötsligt vill träna galopp utan....

Jo, jag är på jakt efter stövlar i stil med de som folk hade i början av 1800-talet. Och tro det eller ej... sådana stövlar liknar väldigt mycket de som används när man rider löp. ( Vanliga ridstövlar är för tunga och klumpiga...)

Tänker främst på min sambos stora "blan" i stl 44. Själv har jag redan liknande stövlar då det varit mode inom damstövleriet flera ggr de senaste 20-30 åren med just sådana stövlar.

Finns det för övrigt jockeystövlar i strl 44? ( Eller har alla jockeys små fötter?)

Görs dom numera fortfarande i äkta läder eller är det bara syntet?

Hur ligger dom prismässigt? Finns det en begagnatmarknad?

( Jag har suttit och googlat i ca 2 timmar nu och letat bland dansstövlar/skor, kopior av historiska skor etc.. och bara hittat firmor i utlandet..och inte riktigt vad jag vill ha tag på)

Hoppas på lite hjälp och tips....

(Buke är ju alltid buke...:angel::angel:)

/kt

Sv: Galoppstövlar Löpstövlar

Tvivlar på att det finns jockeystövlar i storlek 44 men man vet ju aldrig.:angel:

Min första reflektion är att dom inte är gjorda för att gå i. Dom är gjorda för att vara så lätta som möjligt och sulorna är papperstunna. Tror knappast att dom finns i läder längre, har inte sett några på åratal. För jobbigt att hålla efter dom. Jag har ett par urgamla läderstövlar men dom är max 38 i fötterna och skaftvidden är xxxxsmal.

Det bästa stället på Internet att leta torde vara Goldings i Newmarket och dom kan säkert svara på dina frågor.

Lycka till!

Min första reflektion är att dom inte är gjorda för att gå i. Dom är gjorda för att vara så lätta som möjligt och sulorna är papperstunna.

Fast han skulle ha dom mest till dansstövlar för inomhusbruk liksom, så sultunnheten är inga problem.

/KT

Dansa går nog bra! Men dom är som sagt var oftast i någon form av plast och med kulörta kragar.:angel:

Jag menade inte Goldings utan Gibsons, dom har ALLT i galopputrustning. Här hemma finns det inte så mycket att välja på.

För att hitta något begagnat i den storleken får du ha verklig bonntur men inget är omöjligt. Om det är någon som lägger av att rida löp så är det väl dom med 44 i skor.... Hör jag någon så hör jag av mig!;)

Lycka till!

Ha ! KT är rädd att skada sig, när de dansar. Annars hade han redan ett par jaktridningsstövlar :devil:

Ha ! KT är rädd att skada sig, när de dansar. Annars hade han redan ett par jaktridningsstövlar :devil:

Det är "liitet" obra att dansa med tunga och klumpiga ridstövlar. Ganska svårt att göra vissa steg och inte så snällt mot parkettgolven heller.

Dansskor/stövlar ska vara i hyfsat tunt läder och med en smidig relativt tunn sula.

Så hade man fått tag i ett par löpstövlar i läder hade det varit perfekt.

Men om det inte går är det bara att ta fram läder, syl, bivax och lintråd och en kniv plus litet nubb och sätta igång att sy ett par på egen hand. Jag har sytt en del skor i medeltida modell så det ska nog gå.

/kt

Lycka till med skomakeriet och sorry att vi inte kunde hjälpa till. Om jag hör någon storfotad som ska lägga av inom den närmaste framtiden ska jag tänka på dig!;)

Lycka till med skomakeriet och sorry att vi inte kunde hjälpa till. Om jag hör någon storfotad som ska lägga av inom den närmaste framtiden ska jag tänka på dig!;)

Ti hi, jag ser dig gå runt och titta lystet på jockeys med stora fötter som har läderstövlar! Bevakandes dom för att när dom minst anar det sno deras stövlar.

:rofl:

/kt

Ja, har dom så stora fötter mår dom säkert bättre om dom inte rider löp i alla fall. Tänk så mycket dom arma liven blir tvungna att banta, det är ren omtanke.:angel:

Undrar vart dom har tagit vägen? Det var säkert äkta läder!

Apropå SlemBenny så skulle jag inte vilja vara med i en klubb som accepterade honom som medlem.:eek:

Visst var de i äkta läder. Va annars på den tiden ? De lå i flera år på en hylla i Korsvirkehuset, när det ännu var allt-i-allo-hus.

Jag hade stått ut med tio Bennyer om jag kunnit få vinna 1000 löp, men då har jag ju också varit i hans skor :o

Gibsons i Newmarket har stövlar för hinderlöp i läder och jag tror att de kan göra dem i vilken storlek som helst. Modellen är lite annorlunda än stövlar för slätlöpningar men de ser ganska gammaldags ut :P. Tyvärr finns de inte med på hemsidan.

Annars är ju alla träningsstövlar i läder. http://www.gibson-saddlers.com/SearchResults.asp?Cat=33.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka