KungTulle
Trådstartare
Hej.
För första gången i världshistorien är jag inne på denna del av buke.
Varför?
Inte för att jag plötsligt vill träna galopp utan....
Jo, jag är på jakt efter stövlar i stil med de som folk hade i början av 1800-talet. Och tro det eller ej... sådana stövlar liknar väldigt mycket de som används när man rider löp. ( Vanliga ridstövlar är för tunga och klumpiga...)
Tänker främst på min sambos stora "blan" i stl 44. Själv har jag redan liknande stövlar då det varit mode inom damstövleriet flera ggr de senaste 20-30 åren med just sådana stövlar.
Finns det för övrigt jockeystövlar i strl 44? ( Eller har alla jockeys små fötter?)
Görs dom numera fortfarande i äkta läder eller är det bara syntet?
Hur ligger dom prismässigt? Finns det en begagnatmarknad?
( Jag har suttit och googlat i ca 2 timmar nu och letat bland dansstövlar/skor, kopior av historiska skor etc.. och bara hittat firmor i utlandet..och inte riktigt vad jag vill ha tag på)
Hoppas på lite hjälp och tips....
(Buke är ju alltid buke...)
/kt
För första gången i världshistorien är jag inne på denna del av buke.
Varför?
Inte för att jag plötsligt vill träna galopp utan....
Jo, jag är på jakt efter stövlar i stil med de som folk hade i början av 1800-talet. Och tro det eller ej... sådana stövlar liknar väldigt mycket de som används när man rider löp. ( Vanliga ridstövlar är för tunga och klumpiga...)
Tänker främst på min sambos stora "blan" i stl 44. Själv har jag redan liknande stövlar då det varit mode inom damstövleriet flera ggr de senaste 20-30 åren med just sådana stövlar.
Finns det för övrigt jockeystövlar i strl 44? ( Eller har alla jockeys små fötter?)
Görs dom numera fortfarande i äkta läder eller är det bara syntet?
Hur ligger dom prismässigt? Finns det en begagnatmarknad?
( Jag har suttit och googlat i ca 2 timmar nu och letat bland dansstövlar/skor, kopior av historiska skor etc.. och bara hittat firmor i utlandet..och inte riktigt vad jag vill ha tag på)
Hoppas på lite hjälp och tips....
(Buke är ju alltid buke...)
/kt