galoppstärkande övningar?

L

lilla i

Hej, jag är helt ny här, men jag har ändå förstått att ämnet inridning av travare är ganska uttjatat.
Jag har tittat i tidigare inlägg men inte riktigt fått svar på det jag funderat på och undrar därför om någon har tips att ge. (Har även sökt info på ridtravare.com)
Jag tränar en nordis som går otroligt bra i både skritt och trav i paddocken. Galoppen har vi kommit så pass långt med att han fattar rätt galopp från skritt. Problemet är att han lätt rusar iväg i galoppen och sedan ligger vi i princip i kurvorna för att han inte orkar balansera upp sig. Han har också fått för sig att öka när jag ger stöd på yttern. Är det någon som har tips på galoppstärkande övningar? (mer än backar...)

Sv: galoppstärkande övningar?

Problemet är att han lätt rusar iväg i galoppen och sedan ligger vi i princip i kurvorna för att han inte orkar balansera upp sig.

Träna galoppen på rakt spår tills han blir stark nog för att göra volter. Gör många galoppfattningar och galoppera bara korta sträckor, tex från ett hörn utmed långsidan och bryt av före nästa kortsida. Trava kortsidan och fatta igen.

Sv: galoppstärkande övningar?

jag har ett varmblod som jag tränade upp galoppen med.
Hon hade den metoden att hon kunde bara galopera på volt och då lutade det extremt och undan gick det.
Provade i början att sitta på henne och galoppera, det tyckte hon inte om, det var jobbigt.
Började då longera/tömköra henne i galoppfattningarna.några steg galopp sen trav osv. att hon arbetade upp styrkan på det viset, samtidigt stack hon inte iväg i 120 knyck.
när jag sedan märkte att hon var stark nog att klara mig på gjorde jag lika dant. trav-galopp-trav och på volt. jag hade lätt kontakt i båda tycglarna att hon kände sig trygg.
sen har vi utvecklat detta till längre och längre stunder.Hon har jättesvårt att galoppera på rakt spår så där har vi gjort som tidigare, galopperar på volt och rätar upp henne till rakt spår. Kanske bara ett galopp språng och sen volt igen.och detta har vi utvecklat.

hoppas detta hjälpte lite och lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 200
Senast: Lisasliv
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja så mycket fart var det inte på farbror igår, tror det är med att gå ute och käka gräs på nätterna tar på krafterna :p Vi har i alla...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama