Galoppskänkel ?

K

Koko_

Hej !
jag har sökt massor men har inte hittat ett skvatt, kan någon hjälpa mig!
Jag ska börja träna galoppfattningar från marken lite smått med ena travaren, och undrar då hur man ska göra det för att få ett så bra resultat som möjligt! har tänkt att först träna in kommando(longering), och sedan sitta upp, ge galopp skänkel och säga kommando? Eller har ni något annat tips, bättre ?

/ Tacksam för svar, som alltid.

Hoppa över ett litet hinder och ge galoppskänkel i språnget. Hindret ska vara såpass högt att hästen hoppar, inte kliver. Hoppet påminner ju om ett galoppsprång, och förhoppningsvis tar hästen några galoppsprång efteråt. Massa beröm så h*n fattar att det är tillåtet att galoppera!
Det är nog bra med longering, men en travare kan ha svårt att galoppera på volt, men testa. Jag tror däremot ett galoppkommando är en bra idé.

Låter som en jättebra ide, bara det att hon inte hoppat något. Kan man lägga in både hoppningen och galoppfattningen tillsammans tro, eller blir det för mycket ? .

Du kan börja med att skritta och trava över bommar på marken med olika avstånd och på rakt och böjt spår. (om hästen tycker det är svårt med böjt spår tex räcker det kanske i skritt, huvudsaken är att den vänjer sig vid hinder)
Det första riktiga hindret kan först vara 2 hinderstöd (ej sockerbitar) med en bom mellan och ordentligt infångat. Trava över. Sedan sätter du upp ett litet kryss istället. Om han inte hoppar första gången gör det inte så mycket. Kanske känner du att det är lagom att sluta och hoppa hindret högre några dagar senare. Tänk på blicken fram och att vara beredd att ge eftergift, samt raka vägar före och efter.
Du kan ju hoppa hinder i naturen också, lite lättare med framåtbjudningen där!
Lycka till nu!!! :)

Du kan även prova i en uppförsbacke, då fattar hästen gärna galopp eftersom det är bekvämt för den.

Tack, det låter jättebra ! :D
Jag tänkte att jag kanske kan börja med naturhindren? jag har inte tillgång till hindermaterial riktigt än !

Uppförsbacke funkar kanon. Dom är i alla fall för dåliga att hålla ihop sig på en liten longeringsvolt, brukar inte bli bra. Men prova kan du ju göra, du kanske har en häst som redan har lätt att samla ihop sig. Men var noga så det inte blir några slängtravsfattningar. Gör om då.

Ett tips till är att göra en volt precis innan uppförsbacken (gärna rätt snäv) och sedan göra fattningen precis när du vänder upp mot backen. Det brukar vara allra lättast. Det är liksom enklare att ta till galopp när hästen inte är rakställd. Lutar det sedan dessutom uppför blir det extra inbjudande att ta till galopp.

Är hästen väldigt skänkelkänslig redan (sidförande) går det bra att rida den till bra galoppfattning på ridbana, men det tar nog lite längre tid, dessutom lär man nog själv veta vad man håller på med. Jag tog hjälp av instruktör och duktig dressyrryttare på min, men då var han rejält riden i form i skritt och trav innan (tränad ca 4 månader).

Du menar att hon inte ska springa in i galoppen ?
det med uppförsbacken låter bra!
Ja, denna dam har blivit riden i skritt och trav i form, ca 5 månader! Funderar på om jag ska ta till någon duktig instruktör och kanske bra dressyr ryttare, men det är så svårt att finna någon här i närheten! :smirk:

Nej precis, inte springa in i galoppen. Dom första gångerna kanske du måste låta hästen göra det, men har den inte fallit över i galopp inom låt säga 50 meter så avbryt och gör ett nytt försök.

Det kan gå väldigt fort om du ska driva hästen över i galopp från trav, dessutom blir hästen stressad och förstår inte riktigt kopplingen med galoppfattning. Är man lugn, noggrann och konsekvent brukar det inte ta många gånger innan galoppen sitter där någorlunda.

Tror nog ändå du ska prova få hästen att galoppera "ute i skogen" först innan du tar till instruktör, men så fort det sitter någorlunda så ta till instruktör. Tänk bara på att det är väldigt jobbigt för hästen att galoppera, den är ju inte van med det. Galoppera korta sträckor. Så fort hästen blir "platt" i galoppen, avbryt, skritta och trava en stund och gör sedan om galopp. I början handlar det inte om många meter i en acceptabel galopp, men det är bara att träna på.

Lycka till!

Hej!

Mitt förslag är att du rider ut och rider efter en rutinerad häst. Be ryttaren före fatta galopp. Ge galoppskänkel och ge det ljud du tänkt använda som galoppkommando till din häst. Om din häst ej fattar galopp, be ryttaren före sakta av och göra en ny fattning.

Alla hästar kan galoppera(mer eller mindre bra). På föregående sätt har jag lärt unghästar och travare galoppera.

När detta lyckas, beröm massor!!!! :)

Lycka till!

Mvh Ulrika

När jag lär unghästar att fatta galopp kombinerar jag Shadowfaxes och Baukes förslag Det med äldre rutinerad häst framför är jättbra för när den fattar galopp och kommer några steg före vill de flesta unghästar hänga på . Då kan man bara sitta/stå där lungt och ge galoppskänkel när sen slår över i galopp, då berömmer man. På ett par försök förstår de poängen. Hästen framför fungerar ju också som broms om ens unghäst vill dra iväg. Att fatta i uppförsbacke gör ju att dels de flesta unghästar tycker det är lättare att slå över i galopp än att slängtrava samt att de orkar inte dra iväg eller bocka då de får ta i lite. Å andra sidan måste man också ha förståelse för att de kanske bryter av efter bara några steg då det blir jobbigt men då kan man ju passa på att upprepa fattningar istället några gånger innan man börjar mana på för att hålla galoppen!! =)
LYCKA TILL vilken metod du än väljer!!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama