Galoppsadel.

I

Ina79

Ja här kommer jag igen med mina konstiga frågor. :)
Galoppsadel ja, ni som har sådana eller tillgång till dem, skulle ni kunna lägga in bilder på dem här och berätta lite om dem? Vad de kostar, om de används i löp eller träning(om det nu är någon skillnad?) Har man alltid två gjordar på dem? Isf. varför? Vad väger de?
Jag har många frågor men kommer inte på fler just nu, men varför jag undrar? Jo jag håller ju på med monté och har ingen lust att lägga ca 4000 på en illapassande, obekväm sadel i äkta indiskt "läder" så jag funderar över om inte en galoppsadel vore något. Finns det föressten "hemmabyggda" galoppsadlar? Jag har en kompis(eller ja, sadelmakaren) som sytt ihop en platt shettissadel och en bom från en syntetsadel, verkar funka bra för dem.

Opps, massa svammel, hoppas någon förbarmar sig och svarar.... :o

Galoppsadlar har ingen bom, så om man ska sy sin egen känns det himla onödigt att slakta en syntetsadel och ta bommen från den... :confused:

Att rida monté i galoppsadel tycker jag låter lite... halkigt! Man får ingen som helst stöd av en "läderlapp", vilket galoppsadlarna faktiskt är. (De som används i löp är för det mesta gjorda i lättviktigt syntetmaterial.) I och med att den inte har någon bom och inga vulster, så är den i stort sett bara en hal liten bit läder som det sitter ett par stigläder i. Men jag vet inte så mycket om monté, så det kanske är såna sadlar man vill ha?

Aha, men finns det inte ens träningssadlar med bom?? :confused:
Sadeln kompisen sydde var ju förståss till monté, därav bommen. För precis som du säger så tror jag det blir lite väl vingligt utan en bom, traven är ju inte direkt lika "lättsam" som galopp. :crazy: Men jag vill iaf. gärna se bilder på galoppsadlar, alltid kul att vidga sina vyer!

Jo visst finns det träningssadel med bom. Jag har en sådan själv men den är nog 30 år gammal. Det finns nyare men dom är dyra och svåra att få tag i.

Hej,
Du kan kontakta ladugårdsinrede tel 0512-21110 dom gör om galoppsadlar till montesadlar. Om man vill ha en ren galoppträningsadel så finns det hos Feed n Race tel 0340-30819. de finns både med hel & halvbom

Liknande trådar

Övr. Grenar Har precis köpt en begagnad galoppsadel i läder med halv bom, den är mycket fin ;) ! Är mycket nöjd... :D Men jag har en fråga...
2
Svar
25
· Visningar
7 380
Senast: Sussilull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar