Galopproblem

Flixon

Trådstartare
Har precis börjat rida en ny häst, 11årig travare som varit ridhäst så gott som hela livet.
Han är mjuk och trevlig att rida, rätt slö men med en hel del övergångar och "peppande" så kommer han fram fint och tar för sig. Det enda problemet är egentligen att han inte tar höger galopp i paddocken. Ägaren har samma problem. Vänster kan jag utan problem ta från skritt, jag upplever det som att han har det lite jobbigt att hålla igång den men med mycket stöd så har han en bra tretakt (om jag står i lätt sits och "rullar på" blir han fyrtaktig). Höger galopp kan han kanske ta i slutet av passet när han är riktigt genomriden och varm, och då blir det 2 språng innan han bryter av.
För några dagar sen red jag ut, och blev rätt förvånad när han tog högergaloppen flera gånger om! :confused: Han kändes precis som i vänster då, behövde mycket stöd men ändå en stadig tretakt.

Jag är inte riktigt van vid galopproblem eftersom jag ridit ett fullblod i ett drygt år fram till nu.. :p Där finns det liksom lite mer naturligt!

Sv: Galopproblem

Jag har ju inte ens ställt någon fråga... :rofl:
Hur kan jag hjälpa honom att hitta galoppen inne i paddocken? (det kanske var underförstått iofs) Jag har tänkt att jag ska höra med ägaren om han är tömkörd någon gång, det borde ju rimligtvis vara lättare för honom om det inte sitter en klump på ryggen. :D Har också funderat på en lite upphöjd bom, han är hoppad en del tidigare...

Alla förslag mottages tacksamt!! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 425
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar