M

Memma

Jag har problem med hästen jag rider. Hon är väldigt svår att få i galopp, och bryter oftast av efter några steg bara (när man väl fått henne i galopp). Jag har självklart kontrollerat att hon inte har ont någonstans eller att det inte är något problem med sadeln. Hon har heller inga som helst problem att galoppera om hon får "draghjälp" av en häst framför, och då lyssnar hon väldigt bra på galoppskänkeln. Hur ska jag få henne att lyssna bättre på galoppskänkeln och hålla galoppen tills jag säger att det är ok att bryta av?
 
Tror detta inlägg ligger bättre på dressyr men,
Mitt råd är att lära in galopp med rösten helst från marken med enorm belöning då hon gör rätt.

Att hästen bryter av i början brukar jag inte ta allvarligt på, huvudsaken är att de fattar galopp.
Men blir detta till en ful ovana att hon hela tiden bryter av så bli arg på henne, hellre en gång rejält än en massa småtjat. Och då menar jag arg med röst och benhjälper inte med spö.

Att alltid uppmuntra rejält, ger oftast en villig häst.
Din uppmuntran kan vara så stor att du avslutar din ridning med galoppen, och när hon galloperat tills du tycker det räcker, bryter du av, hoppar av henne och kramar om henne. Sedan leder du henne hem.
 
Kolla dig själv. Tappar du balansen när hon går igång i galopp eller har hon svårt att bära sig med dig på?
Niklas
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp