Galoppövningar

N

Nora

Jag har en häst som har lite jobbigt med galoppen, en 16-årig fredriksborgare som gått som körhäst hela livet och därför aldrig behövt jobba med den i dressyren. Nu är målet dock svår klass där de nyligen lagt in galopp i dressyrprogrammet. Han kan samla sig rätt bra i fattningarna men tappar kroppen efter en bit, orkar inte hålla ihop sig. Hans högergalopp är dessutom mkt starkare än vänster.

Därför undrar jag om ni bukare har några bra tips på övningar för att stärka galoppen?

Det jag gör nu är galopp ute (typ tempo rakt fram på väg), rider bommar och små skutt, longerar i galopp.

Sv: Galoppövningar

Mycket övergångar. Trav - galopp - trav och skritt - galopp - skritt.
Tempoväxlingar är också bra.
Ha tålamod, för det tar lång tid att stärka galoppen.

Tack så mycket! Jo jag ser mycket jobb framför oss... :grin:

Gärna fler tips!

Han gör faktiskt riktigt bra fattningar från halt och skritt, fattar nästan aldrig från trav då han lättare "faller isär" då. Problemet med tempoväxlingarna är att han kan samla sig från början och sedan länga men har väldigt svårt att samla ihop sig sen igen. Några tips på hur man kan jobba på det på ett bra sätt? Jag antar att man behöver börja väldigt enkelt...

Att lägga en volt (i lämplig storlek) och gör avsaktning till trav eller helst skritt när man kommer up mot väggen är suveränt. Då stoppar hästen själv upp mot väggen och det är lättare att driva in i övergången.

Att växelvis kontraställa och rida helt rak på volt, för att sedan rättställa igen är också effektivt. Hästen kommer då i balans och fördelar vikten rätt mellan sina ben.

Att rida i trav på volt - minska volten - flytta sidvärts ut och direkt fatta galopp när man möter upp med ytterhjälperna är också bra. Mycket gymnastiserande och är lätt att få kvalité i galoppfattningarna.

Min häst har haft en väldigt svag galopp. När jag köpte honom var den 4taktig och med väldigt dålig bärighet. Nu efter 2 år har en helt okej galopp, men saknar fortfarande det riktiga "lyftet" i fronten, men vi jobbar vidare.

Det jag har jobbat med är;
*Fattningar från halt, skritt och trav. Det som är viktigt är att hästen kliver rakt in under sig och får en bra galopp på en gång, då saktar man av bara efter något språng för att undvika att den faller isär. Detta stärket något enormt och är riktigt jobbigt för hästen, så gör inte för många fattningar.
*Mig själv. Jag har från början fått hjälpa honom mycket, du måste verkligen ha galopptakt i din kropp samt göra halvhalter HELA tiden.
*Motställd i galoppen samt förvänd galopp. Bra gymnastik.
*Mycket tempoväxlingar, arbetsgalopp-öka-minska.
*Galopp på fyrkanten i lite högre tempo. Öppnatänk efter långsidorna gör att hästen automatiskt samlar upp sig lite.

Nu har galoppen blivit så pass taktfast och bra så nu har jag börjat samla honom. Rider lite diagonala slutor, samt lite öppnor med högre krav på samling. Kräver mer i tempoväxlingarna, det SKA gå att rida mellangalopp och sedan ta tillbaka till samlad galopp. Men det kräver styrka av hästen.

Senast ändrad:

på vilket sätt har han svårt för att korta upp sig igen? ofta är det där lite av en lydnadsfråga... är ju mkt roligare (och mindre jobbigt) att galoppera fort! :p

försök att samla på kortsidorna, då har du hjälp av hörnen och att ridvägen inte inbjuder till att springa snabbt.

Tack för alla svar! :bow:

Han orkar inte riktigt korta upp sig efter lägning, tror jag. Han blir lång och bryter av. Det är en väldigt speciellt häst att rida då han är 'förstörd' i munnen och är därför känslig/helt okänslig (hur man nu tolkar det) när man tar i honom. Man behöver därför jobba väldigt grundläggande speciellt i början av varje pass.

Jag fick några filmsnuttar och bilder på honom idag när jag red... ska se om jag lyckas lägga ut dom... om jag vågar :o

Han är som sagt speciellt min herre, såhär går han stadigt i början på varje pass. Förstörd mun sedan tidigare som satt sig i huvudet. Här är en liten filmsnutt också; http://www.youtube.com/watch?v=wc3GmGtHTLk

Kommentera gärna (men mörda inte :eek:)! Väldigt nyttigt att själv titta på filmer och bilder (ser massor med fel...) men jag hör gärna vad ni har att säga också.

Har inte tittat på filmen, men förutom övergångar i rund (gärna lite lägre) form o rumpan under så är klättring i låg rund (inte bara lång) form i en ordentlig backe bland det absolut effektivaste! Om du inte har en nära dig så kör gärna iväg o klättra någon annanstans. Lovar att det kommer ge resultat rättså snabbt om man jobbar rätt! :bump:

Jag kör ju också (främst..) så lite tyngd att dra borde väl ge samma effekt..? Vi har dåligt med riktiga klätterbackar.. Tycker du det ger bra effekt på galoppen i sig också eller mest att dom blir allmänt starkare och den därför blir bättre?

Jag har en låååång häst och har fått jobba mycket med hans galopp.
Det som har funkat bäst är halvhalter i tusental och många många galoppfattningar.
Variation är väldigt viktig när man stärker någon del, så man inte fastnar i någon rörelse. Man ska undvika att överarbeta någon muskeldel så det blir mjölksyra = spänningar, stelhet.

Galoppera korta sträckor, hoppa stuts, intervall träna galoppen, ja allt du kan komma på :D

Det är inte riktigt samma att dra något rakt fram som att gå i en uppförsbacke, även om jag tror att körningen också kan göra gott (har dock jättedålig koll på den biten :p). Vinkeln på backen gör att de måste trampa under sig mer och höjer ryggen automatiskt för att kunna ta sig upp (gäller att backen är tillräckligt brant). Men inte bara uppförsbacken är bra, utan även nerförsbacken! Där stärks de samlande musklerna eftersom de måste samla sig på rumpan och bakbenen för att inte snubbla nerför i hundra knyck ;).
Vill säga att klättring har båda affekterna, styrkan som de får gör ju att galoppen blir bärigare o bättre, men även när under tiden man klättrar så utmanas de till att bära sig själv och galoppen utvecklas.
Lycka till! :bump:

ska ta och lägga in en kommentar här bara för att hålla koll på tråden. har samma problem själv så tänkte jag kunde hitta lite tips här;)...

kollade filmen nu. försök att ha honom rundare i formen och mer genom så han inte slår sig loss i fatningen. fatningen är viktig för kvaliten på galoppen och det stärker betydligt bättre om hästen inte drar upp huvudet i fatningen. lättare sagt än gjort kanske men försök.:) överlag så skulle jag önska en rundare form på hästen.

Jag vill också gärna se en rundare form på hästen, men som andra skriver gör mycket övergångar, tempoväxlingar, rid gärna på volter och åttor och stärk honom så.

Sen så är det tålamod tålamod som gäller och sen har ju alla hästar (även männsikor) en sida som dom är starkare på.

Sen en annan sak jag såg när kolla på filmen är din sits, det ser ut lite som att du knipper med knäna
Få bak skänkeln, sänk hälen och släpp knäna:) Inget påhopp utan bara ett litet tips:)

Lycka till:)

Tack för kommentarerna!

Jo när jag såg filmen såg jag verkligen hur kasst jag sitter... :o Måste verkligen jobba på det!! Jag får ursäkta mig med att jag kör mest och det var några månader sedan jag red ett ordentligt dressyrpass...

Jag vill också ha honom rundare i formen, men såg ni bilden jag la in också kanske ni förstår lite av problemet. Han är väldigt skeptisk till allt tryck i munnen och man får jobba länge i ridningen innan man får eftergift och stöd på bettet. Han är däremot inte så stadig där, blir några stunder... Så det jobbar vi på. Det funkar mkt bättre vid körning där jag tror jag är duktigare och stör honom mindre. Det är ju mycket jobb och den här hästen lär nog aldrig bli lättriden men han behöver definitivt bli stadigare och rundare i formen längre stunder. Har ni några tips för övrig dressyrträning får ni gärna komma med det också!

En sak jag noterade var att jag såg väldigt lite eftergifter från din sida, framför allt i halterna. En halt följdes av eftergift (men då även av omedelbar framåtrörelse) men för övrigt syntes ingenting. Iallafall jag vill ju att hästen ska söka sig framåt/nedåt i eftergiften och även om jag förstår att hans reaktion troligtvis blir uppåt inledninsvis tycker jag det är grundläggande att hästen kan stanna kvar i eftergift, det ger även hästen förtroende för bettet. Halterna ser ofta inte klara ut heller, när hästen rör sig framåt var det tom så i sista halten att jag först trodde det var fråga om olydnad. Jag skulle inrikta mig på att hästen väntar på mig, oavsett vart den har huvudet - lite som Kyras ABC antar jag. När hästen kan/orkar bära sig/dig i eftergift kommer även galoppen att bli bättre.

Jag skulle börja med att träna hästen stanna i halten även i eftergift samt att inte röra sig framåt så fort jag återtar kontakten med munnen.

Övergång galopp-skritt är mycket bra som någon sagt tidigare. Man kan börja med att tex rida 10 steg skritt, 10 galoppsprång, 10 skrittsteg, 10 galoppsprång etc. Sen när han blir starkare, gå ned till 9, 8, 7, 6 osv.
Håller också med om eftergiften i munnen. Ge rejält med eftergift (utan att "tappa bettet") efter varje gång du tar i honom, så kommer han acceptera bettet bättre och inte slå upp huvudet.
Tänk på att ha en mjuk hand. En del hästar tycker om en stilla hand, andra en som "spelar" lite lite hela tiden. Testa om det kan få honom att acceptera bettet bättre och inte slå sig lös.
Sen hänger ju allt ihop, en häst som inte orkar slår sig lös eller drar upp huvudet och kommer därför undan och stärker sig inte vilket leder till att han fortsätter slå sig lös.
Lycka till, det är bara att jobba på.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 135
Senast: WildHorse
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka