Galoppövning för travare?

Bellafjella

Trådstartare
Vi har en Kallblodstravare som gått på travet tills för ca 3 år sedan.
Han är nu 11 år.

När vi köpte honom var han inte mycket riden men han var relativt lugn och behärskad och träningen till ridhäst har gått jättebra.

När vi köpte honom kunde han i princip bara fatta vänster galopp och det var ingen lugn galopp precis ;) men med tiden har den blivit riktigt fin. Rund, fin och taktmässig.

Höger däremot var det problem med! Det blev alltid vänster galopp i högervarv. Nu har han däremot börjat fatta höger galopp. Men bara med frambenen ! Bakbenen går i vänstergalopp :(

Fick rådet att inte bråka för mycket utan bara galoppa på. Men är det så bra?

Några tips? Går det att göra något? Och i så fall vad?

I övrigt är han mjuk och fin i munnen, väldigt lyhörd för skänklar och vikthjälper. Riktigt duktig i dressyrarbetet samt hoppar med glädje allt som matte kan tänkas vilja hoppa.

Han får en allsidig träning med dressyr, hoppning, samt skogsturer med klättring mm.

Sv: Galoppövning för travare?

Kan du galoppera på volt? Isåfall kan du jobba med galoppfattningar på volten. Om du är noga med ställning och böjning och hästen är någorlunda mjuk brukar det bli helt rätt galopp efter några fattningar, men de måste få lite tid på sig att få det rätt, travare måste ofta tänka ut hur de ska göra för att galoppera, det sitter inte så naturligt. Detta arbete kan man börja i det varv hästen är säker, så att den har fattat vad det går ut på innan man byter till det svåra. Och sedan inte nöta, så klart, utan jobba några minuter i varje varv. Bryt inte av för tidigt utan låt hästen galoppera ½-1 varv varje gång, även om det är korsgalopp, så att den förstår vad den ska göra. Lycka till!

Jo, det går fint att galoppera på en volt bara man tänker på att inte göra den alltför liten och att det är vänster varv. ( Det är dottern min som rider, ska jag kanske påpeka.)

Vänster galopp fattar han hur lätt som helst och faktiskt allra bäst från skritt. En grej som är lite kul är att ibland har det blivit rätt galopp i höger men inte om dottern försöker göra en vanlig galoppfattning! Nej, rätt har det bara blivit ibland om de fattar vänster galopp på en ganska stor volt och sen vänder igenom volten och byter varv ! Då har han själv bytt till höger galopp! :D
Men som sagt bara ibland.

Men då tycker du också att de ska fortsätta trots att det inte är riktigt rätt med bakbenen? Vi fick ju samma råd från ett annat håll också men sen finns det de som tycker att man inte ska uppmuntra det felaktiga beteendet utan avbryta direkt. Men det känns också fel för han har ju börjat fatta rätt fram, vilket han inte gjorde innan. Man blir ju lite villrådig :confused:

Jag skulle nog prova att minska volten i höger varv när han har fattat "rätt" galopp (trotts fel bak). Om du låter han galoppera i korsgalopp och minskar volten så tror jag att han byter själv bak också, eftersom att det blir svårt med korsgalopp på en mindre volt.
Har funkat för oss iallafall. Jag har flera travare och alla har höger varv som problemvarv, vilket JAG tror beror på att de springer vänstervarv på banan och tränas 95% åt det hållet. Titta på travhästarna i voltstart, dom voltar åt höger med har huvudet åt vänster och är ställd åt vänster. Det sitter i länge. Min häst var travtränad fram till 11 år och har i stort befäst travbeteendet, som jag inte kan räkna med att få bort i ett nafs. Min äldre herre har ett svagare bakben vilket gör att han tycker inte om galoppen, öppnan och slutan där han måste jobba mer med det svagare benet. Vilket jag gör ändå för att stärka upp det benet. Det kan finnas orsaker till varför dom gör på ett visst sätt också.
MVH
Marie

Hmm, mindre volt sa du? Ja varför inte? Det är väl värt att testa. :)

Jodå, vi är väl medvetna om hur travhästarna har blivit tränade och jag tror också det är därför det blir lite krångligt för dem när vi sedan kommer och begär en massa "konstigheter" av dem. :D

Tack för tipset :bow:

Ibland är det timingen i hjälperna som ställer till problem.
Ett sätt att öva/kolla det är att rida i trav lättridning på en volt i höger varv. Då stter du normalt ned på vänster framben. Gör en halvhalt och byt sittben så att du sitter ned på höger framben ett par gånger. Sätt dig ned och ge höger galopphjälp, du kommer då att ge hjälpen när det är lättast för hästen att fatta med både fram och bak. (Var försiktig så att du inte ställer hästen för mycket till höger.)

Lasse

Rid skänkelvikning och andra övningar som stärker musklerna i bakpartiet så kanske det går lättare sen.

Jodå, skänkelvikningar, öppna, sluta mm tränas regelbundet. Dessutom har vi förmånen att ha pållen i ett stall med skogen alldeles bakom "knuten" Där finns bl a backiga ridvägar som är kalasträning för svaga travar- bakben/rumpor. :)

Fick tipset att försöka rygga uppför en liten backe och då får verkligen rumpa och bakben jobba, vill jag lova!

Så övningar som stärker bakbenen görs redan. Det jag egentligen undrade var ju om man skulle avbryta galoppen när det blev korsgalopp eller fortsätta och hoppas att han byter.

Måste bara flika in att vårt sto har en såå stadig och fin högergalopp, men vill inte alls fatta vänster! =) Nu har hon föl men ska väl ta upp träningen igen sen, ska försöka komma ihåg era tips då!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama