Galoppör som ridhäst.

Sv: Galoppör som ridhäst.

Jag satt upp och red på min fyraåring, fast hon var iof riden lite i skogen också (i galoppsadel iof).
Tränar grundläggande markarbete dvs att hon ska lyssna framåt och bakåt. Jobbar mycket på att hon inte behöver hetsa upp sig och försöka springa iväg utan lugnt och stilla vänta in mig.

Men som de andra säger det är en känslig häst, man får vara väldigt lätt i allting men ändå då måste hjälperna vara väldigt tydliga som hos alla unghästar. Mitt tips till sätt dig inte djupt i sadeln förrens du kan få henne att å lugnt i lättridning i trav, sitt då ner korta stunder och varva med lättriding så hon märker att hon inte behöver springa iväg. Det är ju faktiskt en hjälp som hon ska lära om, sätter du dig ner säger du spring fortare och det tar tid att lära om.
Nu har jag haft min dam i 7 månader och hon spänner sig fortfarande när jag sätter mig ner i sadeln, hon tror helt enkelt att jag vill att hon ska springa fortare.

minimi skrev:
Och varför det? Det har jag faktiskt inte gjort (dvs så väldigt överdrivet mycket) Inget av mina fullblod har någonsin haft ont i ryggen, men man behöver ju inte sitta ner i början utan rida i lätt sits mycket. Självklart ut i skogen, klättra och låt den kliva runt över stock och sten, det är nyttigt och de flesta hästar gillar det.
jag menade bara att en galoppörs ryggmuskler ser annorlunda ut... och olika hästar tar ett nytt sorts arbete olika. bara för att dina hästar klarade det bra så behöver inte allas göra det.... ja vet en galoppör som fick så ont i ryggen att han fick stå i flera månader just för att man hade börjatrida honom som ridhäst för tidigt.... efter det kom sen oxå en massa ben skador...

Lycka till Aniie

Min tös har jag jobbat mkt från marken dels för att stärka hennes ryggmyskler, ridit ca: 6ggr och det går utan problem att rida lätt i traven och hon försöker inte springa ifrån mig, jag märker redan en stor skillnad, 3dje gången ja red henne travade hon lugnt och fint på volten utan problem ;D så jag tror att hon redan nu förstår att det inte ska gå fort.

Jag har ingen som helst erfarenhet av galoppörer själv, men min gamle ridlärare köpte en valack direkt från Jägersro. Han ägnade bortåt ett halvår åt att få ner hästen i kondition, sedan kunde han börja rida så smått. Dvs det första halvåret gick hästen mest i hagen, ryktades, pysslades med och fick små skritturer ibland.
Hästen ifråga blev en trevlig dressyrhäst med tiden. Tyvärr hade han en ovana att gnissla tänder, så han fick inga lysande resultat. Han var utbildad, och startade, msv dressyr.

Immer

*knapplån fast ändå inte*
Jag tänker i helt samma banor som Immer...vad är hästen i för kondition nu?? Oftast när de kommer hem från träning har de inte ett gram fett på kroppen och är vana att galoppera låååånga sträckor. Det är inte så jättekul att dra ner på arbetet på en sådan häst på en gång, då hästen sparar en massa energi och fodras den dessutom inte på millimetern bra rasar den ihop och förlorar muskler, vilket gör att hästen ser ut som ett vrak!!!

När våra galoppörer kommer hem från träning brukar jag låta dem gå och dra i en hage med så mycket grovfoder de bara kan få i sej. Upp med kroppsfettet och ner med kondisen. Det brukar ta ett par månader innan jag tycker att de ens ser ok att ridas ut på.
Nu skolar vi väldigt sällan om dem till ridhästar, för de var ordentligt inridna från början, så det är bara att rida till dem lite grann.

Det är kanske inte så roligt för dej att vänta med att rida hästen, men jag lovar att det är bättre för både dej och hästen...speciellt för dej om du inte är van vid galoppörer!

Immer skrev:
Jag har ingen som helst erfarenhet av galoppörer själv, men min gamle ridlärare köpte en valack direkt från Jägersro. Han ägnade bortåt ett halvår åt att få ner hästen i kondition, sedan kunde han börja rida så smått. Dvs det första halvåret gick hästen mest i hagen, ryktades, pysslades med och fick små skritturer ibland.
Hästen ifråga blev en trevlig dressyrhäst med tiden. Tyvärr hade han en ovana att gnissla tänder, så han fick inga lysande resultat. Han var utbildad, och startade, msv dressyr.

Immer
Vi gör alltid precis så när vi får hem galoppörer efter bankarriären, under 3-6 månader får dom coola av, äta hur mkt grovfoder dom vill, och bara gå och slappa. När dom varvat ner och kommit till rätta med våra rutiner så börjar vi med små skritt-turer, i början i ledtygel som handhäst, i skogen och titta på rådjur och annat smått och gott. Sen börjar vi från grunden som om det vore vilken unghäst som helst, longering, tömkörning osv. Vi anser att det får ta den tid det tar och man har igen det senare, ingen ide att stressa. Fulllblod är underbara ridhästar!:banana: :banana: :banana:

poloplayer skrev:
Vi gör alltid precis så när vi får hem galoppörer efter bankarriären, under 3-6 månader får dom coola av, äta hur mkt grovfoder dom vill, och bara gå och slappa. När dom varvat ner och kommit till rätta med våra rutiner så börjar vi med små skritt-turer, i början i ledtygel som handhäst, i skogen och titta på rådjur och annat smått och gott. Sen börjar vi från grunden som om det vore vilken unghäst som helst, longering, tömkörning osv. Vi anser att det får ta den tid det tar och man har igen det senare, ingen ide att stressa. Fulllblod är underbara ridhästar!:banana: :banana: :banana:

jag har haft henne nu i ca: 1,5 månad kanske lite längre, i början tränade jag henne ca. 4ggr i veckan med tömkörning och så där. men har ni låtit henne vila då hon ej haft nå skor och så där. så hon har redan gått upp mycket i vikt, börjar bli mkt runt och fin om magen. så jag ska låta henne stå ytterligare några veckor 3-4, sedan kommer jag börja ta tag i täningen igen. då hon tycker de är jätte tråkigt att bara gå i hagen. Denna tös har redan kommit ner på jorden, har ridit henne 6ggr och lunkar på som vilken annan unghäst som helst, går att trava i lungt tempo utan att hon ens försöker gå över i galopp, hon går även i ökad trav utan att gå över i galopp. och när hon väl galopperar så är de i de tempot jag vill, inte allt så att hon försöker dra iväg. så jag känner att hon börjar bli mogen för att ridas mer, men kommer inte börja med det förns om några veckor.

mvh annelie

......................

Senast ändrad av en moderator:

Vad roligt att det verkar gå bra för er :)
Verkar som att om det håller i sig såhär så kommer det ju bli en mkt trevlig häst...
Jag är ju totalt frälst vad gäller fullblod, tycker att de är väldigt trevliga hästar... Så jobba på så kommer det säkert att bli jätte bra :banana: :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 311
Senast: shia
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar