Galoppör som ridhäst.

A

Aniie

Hur gör ni när ni skolar om era galoppörer till ridhästar.
Har en 3åring som startat 8ggr.

Nu ska ja skola om henne till ridhäst.

Jag hade tänkt så här:

1. Longering, tömkörning + promendader ev, någon skritttur. i ca. 1.5 månad.

2. sedan börja sitta upp och skritta mer. Trava lite. Men fortsätta med promenader och longering/tömkörning i ca: 3-4 veckor.

3.sedan gå till ridskolan 4km, sedan sitta upp rida i alla gångarter 20min, sedan gå hem igen. ca: 1-2ggr i veckan.
och sedan öka mer och mer.

tror ni detta är ett smart sätt? eller har ni några förslag eller idéer ?

Mvh annelie

Sv: Galoppör som ridhäst.

Jag tror det finns andra liknande trådar, som du kan hitta.

1. Varför ska du ta det så lugnt, är hästen skadad? Försök ta reda på hur hästen är riden tidigare, bara på banan eller mer allsidigt? (Om inte annat lär du märka det när du börjar rida, om den förstår hjälperna någorlunda, jag rider ibland en 3-åring som fattade noll i början trots att den var startad. Känns som en oinriden unghäst. Andra har varit grundridna på ett helt annat sätt )

2. Att börja tömköra mm är bra, det tycker jag att du ska göra. Men du kan rida också, beroende på hur den ridits tidigare. Gå i skogen, jobba med att hästen vet vad du vill med hjälperna. Det kan du göra redan från början.

3. Gå till ridhuset och rid lite grundarbete, var noga med att vara tydlig med vad du vill, så att den förstår. Vikthjälper och lätt hand.

4. Tänk sedan att det är en unghäst som ska utbildas som vilken unghäst som helst. Med den skillnaden att den är mer van vid ryttare än vad ett 3-årigt halvblod är.

5. Kom ihåg: Se till att du har en hand som är oberoende, dvs du ska inte behöva ta stöd i handen för att hålla balansen.
Om du inte redan har det så se helst till att få hjälp med det på en annan häst, tex att bli longerad medan du rider "balansridning", dvs utan att hålla i tyglar (eller annat) i skritt trav och galopp.
Du får nämligen aldrig sitta och klamra i tyglarna och bli hård i handen när du rider din häst, då blir den troligen spänd och kan börja öka och öka, tex. (Därav att många tror att det beror på att fullblodet är startat som den hetsar, men det är snarare hårda händer och fel signaler) Fullblod är som andra hästar men mycekt känsligare än de flesta andra och du måste träna på att vara lätt i hjälperna. Våga lätta i handen, inte sitta och dra.
De är också klokare och lär sig i regel snabbare. Vilket gör dem så trevliga att arbeta med.

Jag har ridit och sett många fullblod som startat och som startar, som ridhästar och samma häst kan se ut som en hetsig skenkula med "fel ryttare" och som en lugn stadig dressyrhäst med "rätt ryttare".

Lycka till!:smirk:

Kan ju tillägga att galoppörerna drivs framåt med händerna så när man kortar tyglarna, om så bara två millimeter så är det en signal att "ge gärnet"!!! Så att börja hala och dra i munnen på en gammal löphäst är ofta inte någon bra ide´, man måste försöka sittta så stilla som möjligt och bara "hålla".

minimi skrev:
Jag tror det finns andra liknande trådar, som du kan hitta.

1. Varför ska du ta det så lugnt, är hästen skadad? Försök ta reda på hur hästen är riden tidigare, bara på banan eller mer allsidigt? (Om inte annat lär du märka det när du börjar rida, om den förstår hjälperna någorlunda, jag rider ibland en 3-åring som fattade noll i början trots att den var startad. Känns som en oinriden unghäst. Andra har varit grundridna på ett helt annat sätt )

2. Att börja tömköra mm är bra, det tycker jag att du ska göra. Men du kan rida också, beroende på hur den ridits tidigare. Gå i skogen, jobba med att hästen vet vad du vill med hjälperna. Det kan du göra redan från början.

3. Gå till ridhuset och rid lite grundarbete, var noga med att vara tydlig med vad du vill, så att den förstår. Vikthjälper och lätt hand.

4. Tänk sedan att det är en unghäst som ska utbildas som vilken unghäst som helst. Med den skillnaden att den är mer van vid ryttare än vad ett 3-årigt halvblod är.

5. Kom ihåg: Se till att du har en hand som är oberoende, dvs du ska inte behöva ta stöd i handen för att hålla balansen.
Om du inte redan har det så se helst till att få hjälp med det på en annan häst, tex att bli longerad medan du rider "balansridning", dvs utan att hålla i tyglar (eller annat) i skritt trav och galopp.
Du får nämligen aldrig sitta och klamra i tyglarna och bli hård i handen när du rider din häst, då blir den troligen spänd och kan börja öka och öka, tex. (Därav att många tror att det beror på att fullblodet är startat som den hetsar, men det är snarare hårda händer och fel signaler) Fullblod är som andra hästar men mycekt känsligare än de flesta andra och du måste träna på att vara lätt i hjälperna. Våga lätta i handen, inte sitta och dra.
De är också klokare och lär sig i regel snabbare. Vilket gör dem så trevliga att arbeta med.

Jag har ridit och sett många fullblod som startat och som startar, som ridhästar och samma häst kan se ut som en hetsig skenkula med "fel ryttare" och som en lugn stadig dressyrhäst med "rätt ryttare".

Lycka till!:smirk:

hejsan.
Jo jag hade tänkt att sitta lite på henne och så där också. Jag själv är van vid unghästar då jag nyligen red in en ungpojk för ca: 4 månader sedan, och jag själv passar ej ihop med hästar man måste vara hård i handen på , då jag är mkt lätt på handen, och trivs bäst ihop med hästar som är lätta i munnen, Och jag provred ju denna tjej, och som sagt så märkts det direkt att när man kortar tyglarna så vill hon springa, men efter 10min så hade jag lärt mig hur hon funkade,
Man var tungen att vara mkt lätt i sitsen, (red i galoppsadel) Man skulle vara lätt på handen. och när man skulle ta i henne så var det bestämt och sedan lätt igen, Inte hålla emot.

Men så fort man vart tung i sitsen så ville hon springa ifrån mig, så det är de jag mest tänker på när de gäller ridningen, Hur ska ja få henne att förstå att hon inte ska springa iväg när ja lutar mig tillbaks.

Hon har inte blivit nå riden allt förutom galoppträningen, så allt blir nytt för henne, så ja kommer tömköra henne mycket, och sedan sitta upp och skritta och så där. (ska försöka sitta djupt)
I värsta fall får väl någon leda mig till en början.

Jag ska tänka på allt de ni sagt, har ni fler idéer så kom gärna med dem.

Ps. hon ridits med tungrem då hon blivit mkt sliten i munnen under galopptävlingarna, så hon har en tendes att lägga över tungan över bettet. Men nu när ja tränar henne från marken använder jag ingenting. och än så länge så har hon hållt tungan på plats.

Det låter som det kommer att gå jättebra du har ju en massa kunskaper själv.
Det där med att sitta ner handlar nog också om att hon inte riktigt orkar och vil springa ifrån, är ju inte riden så och inte musklad för det. Det kommer. Jag rider ibland en 3-åring som är likadan (går galopp också). Hon blir bättre och bättre på det, men man kan ju inte kräva för mycket hon är ju bara 3 år.

oopsie skrev:
Det låter som det kommer att gå jättebra du har ju en massa kunskaper själv.
Det där med att sitta ner handlar nog också om att hon inte riktigt orkar och vil springa ifrån, är ju inte riden så och inte musklad för det. Det kommer. Jag rider ibland en 3-åring som är likadan (går galopp också). Hon blir bättre och bättre på det, men man kan ju inte kräva för mycket hon är ju bara 3 år.

Jo precis, man vill ju inte kräva allt för mkt. Utan jag tänker ta de lugnt med min tös nu, så att vi lär känna varandra riktigt, och så vet jag att hon kommer växa en hel del nu när hon tagits ut galoppträningen. så de kommer väl bli en del träning från marken, promenader och vila. sen i sommar kommer jag att träna mer då jag har mer möjligheter och så där.

Har du något tipps hur jag ska träna så att hon inte springer iväg när man ska sitta tillbaks. ?

mvh annelie

Jag kör helt enkelt mycket grundridning i rätt form och ser till att arbeta upp ryggmusklerna rätt. Travar över bommar klättrar mm. Sen rider jag "lugnande", nästan "sövande", om du föstår, och istter bara en stund i taget, lite mer hela tiden. DEt "sövande" är att vara väldigt lugn och ta tillbaka om hästen börjar ila på. Börjar ev om från skritt, rider mycket för vikthjälperna och får hästen att skritta lösgjort, sen trav igen och om den börjar ila iväg så tilllbaka. Det är inte så enkelt som det låter, särskilt i galopp kan det i början bli lite försök att springa undan, så samma ridning där. Vara i balans själv, och använda sätet för att sakta av, tyglarna så lite det går.
Ja, ungefär så. Det tar sin tid men det går, och jag har sett att samma häst kan vara som en filbunke med en ryttare som är lugn och konsekvent, men springa undan med någon som är spänd.
Man spänner sig lätt om den vill rusa iväg, så komma ihåg att slappna av, bara sitta still. (Min dotter är mycket bättre på det än jag, alla hästar går avslappnat i rätt form när hon sitter på dem, men hon har bara ridit fullblod hela livet nästan, så hon är uppfostrad av dem.)Det viktiga är i alla lägen att inte börja hala och dra, egentligen. Ja, det vet du nog, ändå. Lycka till!

Jag har tidigare ridit mkt fullblod och skolade om mitt flb sto som vi tog från banan när hon var 6 år.
Kanske lite skillnad eftersom hon inte stod uppstallad på galoppbanan utan "hemma" och kördes dit för träningar å tävlingar. Så hon var även riden i skogen och i paddock m.m. men med galoppträningar även på hemmaplan. Jag red henne nästan varje dag även när hon gick som galoppör, så jag hade antagligen ett försprång där kanske eftersom vi kände varandra.
Om du kan få tag i gamla nr av tidningen rids**rt, så fanns där en jätte bra artikel om att skola om galoppörer.

Men i vilket fall så räknar man att det ca. 2 år för en galoppör att bygga om musklerna, att bli av med det långa löpmusklerna och bygga andra.
Som någon annan skrev så är det ju de där med att de är ridna med handen, ta i tygeln = högre växel. Därför red jag väldigt mkt med vikt hjälper, men det är ju såklart ovant för hästen i början så där får man oxå ta det lugnt och inte ställa för höga krav i början. Sen är ju din ung oxå.. S åde behöver ja antagligen inte skriva =)
Jag tror att en hoppsadel är lättast att ha i början, eftersom man då kan rida i mer lätt sits innan hon förstår vikthjälperna.. Pluss att om hon skuttar å hoppar så är det lättare att hålla balansen. :D
Är hon hoppig och studsig som min var så är en halsring att rekomdera så att du inte sliter henne i munnen, utan tar då tag i halsringen istället.

Jag tror inte att jag hade börjat med att longera och tömköra henne.
Att arbeta på det sättet är helt annorluna än vad dom är vana vid.
Om hon har kondition och inte är skadad så varför inte rida i skogen lära känna varandra och bygga upp andra muskler på det sättet, typ klättra m.m som någon annan skrev, och longera vid ett par tillfällen i början? För att hon inte ska få träningsvärk m.m.

Det här vart jätte luddigt, men jag hoppas att du förstår, annars får du fråga.

Lycka till iaf :)

Senast ändrad av en moderator:

Benso skrev:
Jag har tidigare ridit mkt fullblod och skolade om mitt flb sto som vi tog från banan när hon var 6 år.
Kanske lite skillnad eftersom hon inte stod uppstallad på galoppbanan utan "hemma" och kördes dit för träningar å tävlingar. Så hon var även riden i skogen och i paddock m.m. men med galoppträningar även på hemmaplan. Jag red henne nästan varje dag även när hon gick som galoppör, så jag hade antagligen ett försprång där kanske eftersom vi kände varandra.
Om du kan få tag i gamla nr av tidningen rids**rt, så fanns där en jätte bra artikel om att skola om galoppörer.

Men i vilket fall så räknar man att det ca. 2 år för en galoppör att bygga om musklerna, att bli av med det långa löpmusklerna och bygga andra.
Som någon annan skrev så är det ju de där med att de är ridna med handen, ta i tygeln = högre växel. Därför red jag väldigt mkt med vikt hjälper, men det är ju såklart ovant för hästen i början så där får man oxå ta det lugnt och inte ställa för höga krav i början. Sen är ju din ung oxå.. S åde behöver ja antagligen inte skriva =)
Jag tror att en hoppsadel är lättast att ha i början, eftersom man då kan rida i mer lätt sits innan hon förstår vikthjälperna.. Pluss att om hon skuttar å hoppar så är det lättare att hålla balansen. :D
Är hon hoppig och studsig som min var så är en halsring att rekomdera så att du inte sliter henne i munnen, utan tar då tag i halsringen istället.

Jag tror inte att jag hade börjat med att longera och tömköra henne.
Att arbeta på det sättet är helt annorluna än vad dom är vana vid.
Om hon har kondition och inte är skadad så varför inte rida i skogen lära känna varandra och bygga upp andra muskler på det sättet, typ klättra m.m som någon annan skrev, och longera vid ett par tillfällen i början? För att hon inte ska få träningsvärk m.m.

Det här vart jätte luddigt, men jag hoppas att du förstår, annars får du fråga.

Lycka till iaf :)

Jag ska iväg och prova ut sadel nu nästa vecka, och sedan hande ja tänkt att skritta ut på henne och klättra och så där som ni förslagit.
tack så hemskt mkt för ideéra kom gärna med fler om ni har, helre får jag för många än för få :D

mvh annelie

Vi har sluppit skola om vår f d galoppör, han var ridhäst när vi köpte honom.

MEN, och det här tycker jag är en viktig bit vid varje övertagande av häst, gör en ordentlig genomgång av hästens förutsättningar.

Vi började hos veterinären, gick över till hovslagaren och har nyligen haft ute vår duktiga massör. Alla tre har haft en del att tillföra, särskilt massören gav oss massor med input. Hästar i träning har ofta gått tuffa träningar, vår hade rätt rejäla problem med några muskler. Detta hade på sikt gjort honom väldigt oliksidig och rätt tråkig att arbeta med efter den första försiktiga igångsättningen.

Nu kan vi börja med att lösa upp spänningar och få de bästa förutsättningarna för en trevlig gemenskap under ridningen. Jag tycker detta är den absolut viktigaste biten innan man sätter igång hästen, träningstips - inte bara från tränaren utan någon som känner igenom hästens kropp och berättar vad just den individen behöver för att jobba korrekt.

Såg annonsen på den här hästen redan i somras, men då satt jag med förra kusen och insåg att jag aldrig, aldrig, aldrig ville ha mer än en häst och heltidsjobb igen. Suckade och slog igen tidningen (kusen stod 10 minuters körväg härifrån).

Såg annonsen ingen i höstas, men då ville jag vara hästlös och insåg att med det priset så skulle kusen vara bortsnappad innan jag hann lägga ifrån mig tidningen.

Så dök annonsen upp igen, den här gången på nätet. Så jag övertalade sambon att vi MÅSTE åka och titta. Det var ju så nära. Han spjärnade emot och ansåg att det bara var skit för de pengarna (han är väl bevandrad i hästvärlden, gammal tävlingsryttare som han är), men jag lyckades övertala honom. När vi väl träffade hästen ifråga var det SAMBON som föll som en fura, även om jag inte var långt efter....

Har alltid varit svag för National Zenith-hästar, och denna är efter just NZ. 173 cm, 15 år med många starter och segrar (faktiskt Derby-häst)

Superfin i psyket, cool som en åsna till man ber honom om kraft, då finns det att ösa ur. Håller just nu på att sätta igång honom, och vi är bägge SÅ kära i honom. Det är en superfinhäst, kanske den finaste jag haft. Välbalanserad, rolig att ha att göra med, fantastiska rörelser och en dröm att hantera. Kan det bli bättre?

Tips bara!
har inte alls med tillridningen att göra men..
jag har nyss köpt en fd galopphäst som inte har "rätt" muskler än. jag köpte en wintecsadel som man kan byta bom i, så jag slipper byta sen när han gått upp i vikt och musklat sig mer. De brukar ligga bra på fullbooden har jag hört också. lycka till!

Vad brukar det vara för ras på galopphästar?:confused:
Har hört att man kan ha arab stämmar detta?
Vad är det för ras på din häst?
Ett bra tips är att kanske arbeta med volter.
Fast jag kan inte så mkt.....
Lycka till!

Dom vanligaste raserna inom galopp är ju engelskt fullblod och Arabiskt fullblod, men man tävlar även på Quater (stockhorse race) och så finns ju ponnygaloppen där nog nästan alla raser ingår om jag inte är helt av banan, iaf så länge dom håller sig innanför storleksgränserna för dom olika klasserna.

Tur att jag inte såg annonsen även om åldern möjligen hade gjort mej tveksam. Förlorade min absoluta älskling genom alla år i våras (i hög ålder) ´som hade delvis samma linjer (secretariat-sidan, som är mycket bra) Min var också derbyhäst f ö och en urstark häst både fysiskt och psykiskt, cool i alla (viktiga) lägen, med stålspyke och vilja av järn. Men helt underbar kamrat att arbeta med. Lycka till!
Jag är avundsjuk.:smirk:

Aniie skrev:
Hur gör ni när ni skolar om era galoppörer till ridhästar.
Har en 3åring som startat 8ggr.

Nu ska ja skola om henne till ridhäst.

Jag hade tänkt så här:

1. Longering, tömkörning + promendader ev, någon skritttur. i ca. 1.5 månad.

2. sedan börja sitta upp och skritta mer. Trava lite. Men fortsätta med promenader och longering/tömkörning i ca: 3-4 veckor.

3.sedan gå till ridskolan 4km, sedan sitta upp rida i alla gångarter 20min, sedan gå hem igen. ca: 1-2ggr i veckan.
och sedan öka mer och mer.

tror ni detta är ett smart sätt? eller har ni några förslag eller idéer ?

Mvh annelie
att skola om en galoppör till rid häst..
det krävs mycke jobb...
en galoppörs rygg muskler är långa för att hästen ska kunna sträcka ut mer. eftersom dom är långa tål ryggmusklerna inte så mycket tyngd, då dom tränas annorlunda och har nästan aldrig någon riktigt tyngd på ryggen.
galoppörer visar ofta detta när man snabbt börjar rida den som en normal ridhäst. ,med sadel och ryttare som hela tiden belastar ryggen. detta kan bidra till att hästen böjar öma och får helt enkelt ont i ryggen...
du ska långsammt börja rida hästen på fyrkanten, å kanske i början överväga att ta en tur i skogen.
hästen kommer så småningom öa om ryggmusklerna till korta, som kommer klara mer tyngd som en normal ridhäst...

Låt häten få omvandla sina muskler.. så kommer det bli en super trvlig häst

d_ressyrtjejer skrev:
att skola om en galoppör till rid häst..
det krävs mycke jobb...
en galoppörs rygg muskler är långa för att hästen ska kunna sträcka ut mer. eftersom dom är långa tål ryggmusklerna inte så mycket tyngd, då dom tränas annorlunda och har nästan aldrig någon riktigt tyngd på ryggen.
galoppörer visar ofta detta när man snabbt börjar rida den som en normal ridhäst. ,med sadel och ryttare som hela tiden belastar ryggen. detta kan bidra till att hästen böjar öma och får helt enkelt ont i ryggen...
du ska långsammt börja rida hästen på fyrkanten, å kanske i början överväga att ta en tur i skogen.
hästen kommer så småningom öa om ryggmusklerna till korta, som kommer klara mer tyngd som en normal ridhäst...

Låt häten få omvandla sina muskler.. så kommer det bli en super trvlig häst
och.. arbeta mycket från marken i början-...
:)

d_ressyrtjejer skrev:
och.. arbeta mycket från marken i början-...
:)

Och varför det? Det har jag faktiskt inte gjort (dvs så väldigt överdrivet mycket) Inget av mina fullblod har någonsin haft ont i ryggen, men man behöver ju inte sitta ner i början utan rida i lätt sits mycket. Självklart ut i skogen, klättra och låt den kliva runt över stock och sten, det är nyttigt och de flesta hästar gillar det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 311
Senast: shia
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar