Galoppombyten

E

EmeelieeS

hej jag vill kunna göra galoppombyten på min häst har någon några tips om hur man gör??

Sv: Galoppombyten

Man tar hjälp av en kunnig tränare. Försöker man träna byten själv utan kunskap är det oerhört lätt att det går helt åt skogen.

testa att galoppera över en markbom på diagonalen och ställa hästen mot det håll som du vill att den ska byta till. Jag är inte någon expert på att förklara! självklart är det inte dte ända!
själv har jag övat på detta sättet och det har verkligen varit bra...;)

Jag håller helt med Ravishing! Vet du inte själv hur man gör ska du definitivt ta hjälp av ngn kunnig person!

testa att galoppera över en markbom på diagonalen och ställa hästen mot det håll som du vill att den ska byta till. Jag är inte någon expert på att förklara! självklart är det inte dte ända!
själv har jag övat på detta sättet och det har verkligen varit bra...;)

Tack så mycket för tipset

:bump:va så lite så. Fattar inte varför de andra tycker att man inte ska testa själv:crazy: Det är ju så man lär sig. Hoppas det funkar!!:)

Därför att det är väldigt troligt att du ej får rena byten samt att du lär in knasigt om du aldrig gjort det innan. Dessutom ser tränaren vad du gör fel om det inte fungerar.

Att byta över bom ger aldrig ett rent byte, hästen är alltid före fram. Fast det kanske aldrig var tänkt?

Jag tycker att man först rider enkla byten, när de sen sitter så kortar man helt enkelt skrittdelen tills inget av den är kvar.

Personligen skulle jag göra som så att jag tränade enkla byten på hemmaplan, och sedan när du känner att det går bra och att det sitter skulle jag ta hjälp av en bra tränare.

Lycka till :bump:

:bump:va så lite så. Fattar inte varför de andra tycker att man inte ska testa själv:crazy: Det är ju så man lär sig. Hoppas det funkar!!:)

Alla har ju olika mål....klart man kan testa själv, man lär sig massor av att testa.
Men vill man ha en häst som byter rent och på hjälpen (vilket iaf jag förutsätter att man menar om man säger att man vill lära sin häst byten) så behöver man definitivt hjälp från början om man inte har gjort det själv tidigare. Det är en väldigt lång väg tillbaka att gå om man får hästen att börja byta orent...

klart man ska pröva saker själv, men varför inte pröva de sakerna med ett vakande öga av sin tränare?

Jag tycker att en förutsättning är att ni gör de enkla bytena bra. dvs. att du kan korta galoppen rejält och bibehålla takten och formen. och framförallt att ni gör det utan spänningar.

det finns enligt mig 2 bra sätt att lära in rörelsen på och det är ABSOLUT INTE över markbommar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
antingen rider du in på diagonalen, rider undan ytterskänkeln, kortar upp galoppen, rätar ut och byter.

eller

rider serpentiner och gör byten vid X.
kortar upp och bromsr upp på yttertygeln och sedan lättar ur för att ge plats åt den nya innerbogen.

lycka till!!

klart man ska pröva saker själv, men varför inte pröva de sakerna med ett vakande öga av sin tränare?
det finns enligt mig 2 bra sätt att lära in rörelsen på och det är ABSOLUT INTE över markbommar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag säger inte att det är fel att använda sig av en tränare, absolut inte. Det är bara bra att göra det.
Innan när jag tränade för tränare när jag var yngre så lärde jag mig från början att byta över bom på digonalen. Man kan ju inte få rena byten första gången man testar!! Bara lära sig hur man ska använda hjälperna för att få hästen att förstå. sen kan man ju utveckla det efterhand. Jag tyckte det var ett bra sätt och jag och min häst gör rena byten nu efter lite träning! :idea:

jag har provat själv -ve mig :angel:- och då har jag ridit från ena hörnan mot mitten på långsidan och lagom vid spåret så samlar jag upp i en halvhalt, sitter om, lägger på ytterskänkel och öppnar för innern...

Rider man i höger varv så fatta vänster galopp i/efter första hörnan efter långsidan och rid snett mot mitten på andra långsidan och där samla upp och gör bytet...

Hoppas någon förstår :D

Jag fick till ett rent byte sist och då var det andra gången jag försökte!
Hästen är 10 år och har aldrig gjort ett rent byte innan...

Jag har själv upptäckt att det krävs mycket bra galopp och mycket styrka av hästen för att byta galopp ...om den inte är en sån som gör det automatiskt! (min förra häst bytta av sig själv, kunde rida slalom i galopp mellan koner och bara styra och hästen skötte allt annat :D )

Många ställen man läser så vill "engelsktränare" att hästen ska kunna förvänd galopp innan man börjar med byten...
Jag vet inte om det är ett måste men det förenklar säkert ändå. Ju starkare och smidigare häst, desto lättare.

Och självklart bäst med en tränare men jag tycker absolut man kan prova lite hemma, du lär ju märka rätt dort om du tror ni klarar det själva eller inte.

Övningen jag rider har jag lärt mig på en westernkurs :)

beror väl på lite vad man kan ridmässigt tkr jag, slutade på ridskola för 1 år sen när jag köpte egen häst. iaf opå ridskolan så hade vi börjat med galoppombyten och jag vet i praktiken hur man gör och har även gjort det några gg, men har bara en gång jort ett riktigt byte i galopp. Nu under den tiden jag haft häst har jag inte gjort några byten för min häst var inte på den nivån och har varit skadad största delen. När jag skaffar en ny häst kmr jag kankse föröska gör något byte (när hästen är på den nivån) men även ta hjälp av en tränare, så man inte lär in fel.
Men som jag tolkade det så visste varken TS eller TS:s häst hur man gjorde ett galoppombyte och då skulle jag inte börja prova själv för risken att man lär in fel, och kan ta lång tid att jobba bort det.

har aldrig själv lärt någon häst byten, men en fråga som kanske är relevant i tråden - vill du lära in "hoppbyten", "westernbyten" eller dressyrmässigt korrekta byten?

Är det något av de två första kan det fungera bra att träna själv eftersom det inte gör så mycket om det inte blir "korrekt" utan räcker med ett smidigt byte för att kunna byta varv i galopp.
Men vill du ha det "korrekt" så är det en annan femma.
En grej som inte borde göra någon skada att träna på själv är att rida galopp och vända in mot mitten, skritta ett par steg och sen ställa om och fatta ny galopp åt andra hållet.

Knapplån kanske

Jag har en hopphäst som jag rätt ofta tränar byten på för att jag tycker det är kul och hästen också. Självklart blir det inte alltid rena byten i banhoppningen när jag bara rider på och lämnar mer åt honom. Och vi byter även över bommar och småhinder som en del av markarbetet till hoppningen. Men jag tränar även byten som del av dressyren och då blir det alltsomoftast rena byten ändå. Sen kanske min häst har otroligt lätt för byten (han är inte så superstark men klarar ändå upp till 4 byten i varje när han har en bra dag och jag hinner med och vi håller ihop oss tillsammans) men jag tycker inte att bom-bytena (som jag håller med om är "orena") förstör för våra dressyrbyten. Däremot så tycker jag inte heller att man ska börja träna byten själv med hjälp av bommar, då är det bättre att vända snett igenom i galopp och be hästen att byta just innan man kommer ut i andra hörnet och se vad som händer - då har hästen sin chans att göra ett korrekt byte om man tajmar hjälpen i rätt del av galoppsprånget.

har aldrig själv lärt någon häst byten, men en fråga som kanske är relevant i tråden - vill du lära in "hoppbyten", "westernbyten" eller dressyrmässigt korrekta byten?

Är det något av de två första kan det fungera bra att träna själv eftersom det inte gör så mycket om det inte blir "korrekt" utan räcker med ett smidigt byte för att kunna byta varv i galopp.
Men vill du ha det "korrekt" så är det en annan femma.
En grej som inte borde göra någon skada att träna på själv är att rida galopp och vända in mot mitten, skritta ett par steg och sen ställa om och fatta ny galopp åt andra hållet.

jag vill kunna göra hoppbyten och dressyrmässigt :)

Ok, om du har som mål att lära dressyrbyten om så än långt fram i tiden så är det nog bäst att följa rådet om att skaffa instruktör som kan ta er dit! :p
Men galopp-skritt-galopp och korta antalet skrittsteg emellan successivt bör som sagt inte vara någon fara att öva på.

Håller med Totola du kan ju prova lite hemma oxå, den övningen hon skrev, men skulle ta hjälp av en tränare oxå så du och hästen lär er rätt :)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 089
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 633
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.