Galoppombyte?

J

jaded

När börjar ni träna det? hur vet man att hästen är redo? Och hur lär ni hästen det?

Sv: Galoppombyte?

När börjar ni träna det? hur vet man att hästen är redo? Och hur lär ni hästen det?

Man kan börja leka lite med tanken ganska tidigt, när ett bra tillfälle ges. Man har bra tempo, hästen är i balans och lyhörd.
Prova och byt varv, flytta lite undan för skänkeln och lägg till en ytterskänkel (nya) i rätt läge, oftast så reagerar hästen på impuls och bara byter (om den här något så när lyhörd/ har lite nerv dvs.) Och berömma mycket såklart när den gör rätt. Man kan också förstärka hjälpen med att peta till med spöet på ytterbogen också i samma läge.
Balans är väl A och O i det hela, utan den i galoppen så går det inte.

Provade för första gången med min 4-åring här om dagen och fick till 2 rena byten åt vardera håll :D

prova enkla byten några gånger och se hur hästen reagerar, det är även ett mkt bra ställe att börja lära dem på

Tror inte jag hängde med där, du byter varv och sen när du gått lite i nya varvet lägger du på skänkel och ev spö på yttersidan och hästen byter?

Min hopptränare var på en clnic för Jens Fredriksson har jag för mig att det var. Hur som haver så var där en unghäst som ägaren sa han har aldrig gjort ett byta i hela sitt liv, han kan inte det.

Dem la så ut en bom på medellinjen, hon fick rida in från långsidan och över medellinjen, över bommen. Mot bommen skulle hon föra fram sin inner höft och över bommen skulle hon kicka till med ytterskänklen. Hästen bytade klockrent.

Vi gjorde samma sak på vår träning med våra unghästar, fungerade alldeles utmärkt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 437
Senast: Häst_
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
214
Senast: Sryoqwe
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama