Galoppombyte

A

ahaa

Hej! Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag bäst lär min häst galoppombyte? Har provat att sakta av till skritt på samma ställe varje gång och minskat skrittstegen och fattat den nya galoppen men hon har väldigt lätt för att stressa upp sig. Jag vill att hon ska slappna av i sin kropp. Ej hoppbyten då jag rider dressyr! Så hon får inte byta galopp bara jag byter varv, det har jag lärt bort.

Sv: Galoppombyte

vet inte riktigt hur man lär en häst galoppombyte men, så här gjorde iaf vi när jag fick lära mej det på ridskolan (och alla de hästarna kunde väl inte det 100% heller) iaf så red vi som på två serpentiner över ridbanan när du är typ vid x i slutet av första bågen och i början av andra så saktade vi av tlli trav från galopp travade nått steg (ställde ev hästen utåt, kan ju hjälpa att fatta galopp) fattade sedan den nya galoppen, sen får man väl minska travstegen hela tiden tills de till slut försvinner och du bara gör en förhållning och sen ny galopp. :)

Det finns flera bra trådar på dressyrforumet om du söker där,
tex denna:idea:

bytestråd

enaccord9.gif
:bow:
enaccord9.gif

(Du börjar ju med enkla byten men det vet du nog redan? Dvs med skrittsteg mellan)

Man bör inte sakta av till trav utan til skritt- för att inte hästen ska lära sig ett felaktigt sätt.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
911
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30