Galoppombyte

Z

Zimzalabim

hej, jag har ett 14-årigt sto som jag har tänkt lära galoppombyte. men jag vet inte hur jag ska träna på det, hon har ganska lätt att byta från höger till vänster (har gjort det i skogen på krokiga vägar) men har svårare från vänster till höger. har även provat att byta galopp över en bom på marken och det fungerar ganska bra.
men det känns som att hon bara rusar och byter helt okontrollerat. vet ni någon bra övning man kan rida för att träna på galoppombyten? och för att hon ska kunna byta i lite lugnare tempo?
Tacksam för alla tips.! :bump:

Sv: Galoppombyte

hej, jag har ett 14-årigt sto som jag har tänkt lära galoppombyte. men jag vet inte hur jag ska träna på det, hon har ganska lätt att byta från höger till vänster (har gjort det i skogen på krokiga vägar) men har svårare från vänster till höger. har även provat att byta galopp över en bom på marken och det fungerar ganska bra.
men det känns som att hon bara rusar och byter helt okontrollerat. vet ni någon bra övning man kan rida för att träna på galoppombyten? och för att hon ska kunna byta i lite lugnare tempo?

Först:

Öva på galoppombyten själv, från marken utan häst, har du också lätt/svårt i samma varv?

Sen, den gamla vanliga ramsan, sitt om flytta, byt, dvs: Sitt om så att andra sidans sittben leder, flytta skänkeln och låt hästen byta, kan fungera.

Själv föredrar jag att behöva göra så lite som möjligt, men det är ju så att vi alla har olika läror.

Ett galoppombyte för mig skulle sett ut som följer:

halvhalt, sitt om, räta upp.

Detta innebär att jag alltid sitter jämnt med mina sittben i galoppen, för att kunna visa hästen skillnaden i själva bytet, det är endast i en övergång jag ändrar sittbenen så att hästen kan ledas in i en ny rörelse, direkt vid respons rätar jag upp mig till 50/50 igen.

Hoppas du förstod något av det.

:)

Det kanske är så att hon behöver mjukas upp och stärkas lite mer för att kunna göra ett mer samlat byte? Jag skulle nog öva mycket på att ta tillbaka henne till skritt några steg i enkla byten och sådär som du redan gjort - byta över bom eller över ett litet hinder.
Alltid bra att ha hjälp av någon kunnig från marken också, förstås.

okej. tack så mycket för tipsen. ska nog fråga min tränare vad hon tycker också. :) det där med att sitta jämnt, sitta om, och sitta jämnt igen ska jag nog testa. :) tack

Jag lärde min foderponny galoppombyte... Och jag gjorde så att jag började med att hoppa på en 8a då måste dom byta galopp hela tiden, sen tänkte jag att det var ett hinder precis där jag skulle bytta galopp och gjorde halvhalt kollade på andra volten (blev atomatiskt andra galoppfatningen) Och det funkade... sen så har jag ibland haft en bom som hjälp... OCh det har oxå funkat men jag tror det blir svårare för hästen men vet inte.. Eftersom jag aldrig har lärt mig galoppombyte så testade jag mig fram först på en skolad häst... Sen så prövade jag och tränade upp min ponny.
Hoppas detta var ill någon hjälp! :)

kl

jag strävar efter väldigt raka byten, så jag är väldigt noga med att tex lära hästen bytet på diagonalen. då blir det lite mer distinkta byten o inte att hästen ramlade över i ny galopp. det är ju dessutomviktigt att hästen inte bara byter galopp för att riktningen ändras, annars kan man får riktiga problem vid tex förvänd galopp, eller att göra bytesserier.

jag är noga med att lära hästen rent byte o inte tjolahopp byten, därför utgår jag från enkabyten.
när man e otränad eller man har en häst man verkligen måste koncentrera sig på, tycker jag konor är ett bra hjälpmedel

en kon markerar avsaktning till skritt och en kon markerar ny fattning, där emellan brukar jag ha typ 3 steg, först o främst får man lite hjälp att verkligen bli tydlig att skritt blir skritt på rätt punkt och fattning blir fattning. dessutom blir det lika varje gång och hästen använder upprepning i sin inlärning.

när hästen klarar detta väljer jag att det bara ska vara ETT skrittsteg. här hinner man verkligen med . sitt över( avsaktning) flytta om(steg i skritt) byt( ny fattning)
på detta sätt lär man sig verkligen timing och det blir väldigt lätt att bara lägga en halvhalt istället för skrittsteget, men man får in rytmen vilket gör det lätt att ganska snabbt lära in bytesserier.
man brukar gratis få raka o luftiga byten. vilket jag tycker är en förutsättning om man ska tala om dressyr o galoppombyten.

Hoppas det inte var ett luddigt förklaring

kl

jag strävar efter väldigt raka byten, så jag är väldigt noga med att tex lära hästen bytet på diagonalen. då blir det lite mer distinkta byten o inte att hästen ramlade över i ny galopp. det är ju dessutomviktigt att hästen inte bara byter galopp för att riktningen ändras, annars kan man får riktiga problem vid tex förvänd galopp, eller att göra bytesserier.

jag är noga med att lära hästen rent byte o inte tjolahopp byten, därför utgår jag från enkabyten.
när man e otränad eller man har en häst man verkligen måste koncentrera sig på, tycker jag konor är ett bra hjälpmedel

en kon markerar avsaktning till skritt och en kon markerar ny fattning, där emellan brukar jag ha typ 3 steg, först o främst får man lite hjälp att verkligen bli tydlig att skritt blir skritt på rätt punkt och fattning blir fattning. dessutom blir det lika varje gång och hästen använder upprepning i sin inlärning.

när hästen klarar detta väljer jag att det bara ska vara ETT skrittsteg. här hinner man verkligen med . sitt över( avsaktning) flytta om(steg i skritt) byt( ny fattning)
på detta sätt lär man sig verkligen timing och det blir väldigt lätt att bara lägga en halvhalt istället för skrittsteget, men man får in rytmen vilket gör det lätt att ganska snabbt lära in bytesserier.
man brukar gratis få raka o luftiga byten. vilket jag tycker är en förutsättning om man ska tala om dressyr o galoppombyten.

Hoppas det inte var ett luddigt förklaring

Väldigt bra tycker jag :D

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Redfox
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 842
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama