Galoppombyte.

borderka

Trådstartare
Hej!

Jag har en söt liten Tinker sto som jag mest rider i skogen med och tränar massa Nh och tricks då jag inte e nån dressyr människa,men nån gång ibland skuttar vi på ängen.De sista gångerna har jag märkt att min häst gör galoppombyten av sig själv.Hon har alltid haft det lättare å galoppera på höger men nu byter hon galopp efter några steg så hon galopperar på vänster men blir helt o balans efter några steg och då saktar hon av.Hehe tycker bara de e roligt.HON HAR INTE ONT NÅGONSTANS DÅ VI VAR PÅ BESÖK HOS VET.DET GÖR VI VARJE SOMMAR.
 
Sv: Galoppombyte.

Om hon byter och sen går i obalans så byter hon förmodligen till korsgalopp - alltså byter galopp antingen med fram eller bakbenen. Det gör dem ofta om de hamnar i obalans och försöker balansera upp sig eller om de inte vill arbeta liksidigt. Om hon har börjat byta på det här sättet efter ert veterinärbesök så hade jag kollat upp henne igen. Vad som helst kan ha hänt som gör att hon helt plötsligt inte har god balans eller försöker avlasta sig själv. Hon kan ha gått omkull i hagen eller liknande.
Eller så är hon bara lite lat. Jag skulle försöka förhindra att hon byter till korsgalopp titt som tätt - om hon tillåts snedbelasta sig under en längre tid så kan det leda till skador.
 
Sv: Galoppombyte.

Hon har dåligt kondis och har alltid haft svårt för att galoppera på vänster och så så att de e helt vanligt hos henne.Och en kompis filmade när jag red och hon galopperar jämt.Men ska försöka å jobba på det nu.Som sagt så rider jag bara i skogen men vill inte att hon ska galoppera så när vi rider ut
 
Sv: Galoppombyte.

ok jag förstod ditt inlägg som att hon haft lättare för höger galopp men nu helt plötsligt vill byta till vänster. Och då skulle jag tänka mig att det var något skumt.
Men om hon är som hon alltid är och är kollad av vet. så är det väl inga problem? Eller vill du förhindra att hon byter galopp? Jag förstod nog inte ditt inlägg riktigt.

Sen bara en liten kommentar angående att man bara rider i skogen - så länge hästen går i balans och är någorlunda liksidig så spelar det ingen roll om man bara rider i skogen eller på bana ibland. men är hästen väldigt oliksidig så borde man hjälpa den att spåra och bli mer liksidig även om man bara rider i skogen.
 
Sv: Galoppombyte.

Jag skrev i slutet att jag bara tyckte att de va lite roligt de e inget fel med det att hon byter osv skrev bara för skojj skull.
 
Sv: Galoppombyte.

Förlåt, men...jag förstår inte riktigt meningen med din tråd?
Vad vill du att folk ska svara? :confused:
 
Sv: Galoppombyte.

LÄSA ORDENTLIGT!

Jag vill inte ha några svar jag skrev HEHE TYCKER BARA DET ÄR LITE ROLIGT
 
Sv: Galoppombyte.

Men är du inte rädd om din häst?

Ser inget kul alls i om hästen helt plötsligt börjar galoppera i obalans . Något är ju fel
 

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 316
Senast: Sar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp