Galoppkommando

Sv: Galoppkommando

Se till att du fått igenom hästen till höger, ställ till höger och flytta något steg åt vänster (typ skänkelvikning för hö skänkel). Funkar för min fast tvärtom (vä galopp). Fattar oftast från skritt.

Ska prova! :laugh:

Jag har använt vanlig "smackning" för skritt, Ss för trav och Ga-Lopp för galopp. Men det hade förstås varit bättre med ett smidigare röstkommando för galoppen men det ligger nog kvar från linande & tömkörande & inridningar & handhästande då Ga-Lopp varit effektivt eftersom "alla" hästar kan det?

I övrigt så använder jag nog inte bara smackningar för skritt utan även vid tempoökningar i trav & galopp. Ss används väldigt sparsamt även vid tempoökning i trav men då mer när jag vill att han lägger in uppvisningstraven, ganska markant övergång. Han är precis som folk här skrivit, känslig på s-en så man får vara lite försiktig när man sitter och pratar i vagnen. Brukar visserligen också variera styrkan på S-et för att få olika trav i igångsättningarna, om någon förstår, så det är mycket möjligt att känsligheten är mitt eget fel. Ett lågmält s betyder "jogg" medan mer distinkt betyder "Energi i bakkärran tack!" ;)

Avsaktningar neråt är alltid whoa, men det är "rundare" om jag vill ha "mer" avsaktning (galopp-skritt). Luddigt? Hästen verkar inte tycka det.
Ptroo är alltid, alltid halt. Stenhård där, jag blir snurrig av hästar som är lärd annat.

Både den gamla och den hästen jag har nu är av den piggare typen och är han laddad får man lämna ut alla S när man pratar. Intressant när man har sällskap i vagnen som man pratar med... Det låter som man tappat tungan eller nåt!

Hi hi det känner jag igen...:)
Skjutsade min faster + hundar på maratonvagnen en gång.
Problemet uppstod eftersom hennes kommando sitt (till hundarna) tolkades av hästen som trava. Och när hundarna inte ville sitta ned...

Jag har "sss" som travljud, mycket användbart vid utställningar

sedan har jag "pussljud" som galoppkommando, gammal westernryttare som jag är ;)

Behöver dock inte använda kommandona från ryggen utan mest vid arbete från marken

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
612
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 039
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka