galoppjobba häst som "sticker"

Seabaz

Trådstartare
Hur 17 galoppjobbar man en häst som biter sig fast i bettet och sticker?
Inget vilt paniksken eller så utan enbart "det tar en stund" (för lång stund) att få stopp på den..?

Men hästen behöver konditionstränas, jag antar att det är en anledning till att den kör upp huvudet, tar bettet och sticker, för det är jobbigt att jobba?

Hästen är genomkollad helt och hållet, frisk.

Det sker både ute i skogen och på ridbana... Så fort det blir rakt spår så sticker hästen... :cool:

Sv: galoppjobba häst som "sticker"

Övergångar, övergångar, övergångar.
Bryt av direkt när han fattat galopp och gör om det hela tiden..
Till sist så förväntar han sig förhoppningsvis att du ska sakta av direkt efter fattningen i princip och slutar sticka..
Bästa jag kan komma på.. :)

Det har dom provat och det går jättebra.
Oftast går det bra att galoppera en liten stund. På en ridbana/i ridhus ett varv runt hela eller en-två varv på volt innan hästen sticker. Ute fungerar det kanske 100 meter innan det händer.
Och varje gång det händer så saktar ryttaren av.

Är hästar så smarta att dom kan sätta det i system? På ridbanan har dom provat tvärt om, att driva på mer när det händer och det fungerar till 50%, ibland går det jättebra och hästen skärper till sig. Men andra gånger slår det tillt i huvudet på hästen och han verkar få tunnelseende och han sticker ännu mer och då med panikkänsla :crazy:

Ute har dom inte vågat driva på.

Jag har funderat på graman eller nån typ av inspänningstyglar men är egentligen mot det. Och hästen är ju aldrig bättre än sin ryttare...

Och även om någon form av inspänning sätts på är är vi rädda för om hästen kommer börja gå uppåt istället för framåt :cool:

Jag låter bli att galoppera tills grunderna - gas och broms och allmän lydnad, sitter.

det går utmärkt att konditions träna en häst utan att galoppera : )

Jag håller helt med men det är ingen unghäst dom sitter på. Så det är ju en olat helt klart (förutsatt att hästen nu är helt frisk men den är genomkollad inne på klinik)

Det finns liksom inte den tiden (tex ut och skritta i rask takt varje dag 2-3 timmar). Känns som ett galoppjobb skulle ge lika mycket som tre dagars skrittande... (i midjeomfång ;) )

Hästen ska få upp konditionen och få ner kilona...

Det går att göra halt från galopp på hästen "innan den fått för sig att sticka".... Den är lite lurig hästen

Jag är också lite emot graman men att ha som nödbroms så man får kontakt med hästen igen när den sticker tycker inte jag är så fel. Man använder ju den inte förren hästen blir sådär blockerad.

Jag skulle satsa på tempoväxlingar mellan trav och galopp. Om han sticker efter ca 100 m galopp, så skulle jag rida i rätt så snabb trav, öka till galopp i knappt 100 m, bryta till trav igen osv. Det borde ju ge lika mycket konditionsträning som vanlig galopp, och hästen lär sig förhoppningsvis att bli lyhörd och uppmärksam även i ett högt tempo.

så gör min ponny också, men det är inte av lathet utan för att han är så het och tycker det är så kul att galoppera + att han tyvärr inte får så mkt ridmotion. så är ju inte riktigt samma sak, men jag brukar iaf se till att galoppera korta sträckor, bryt av INNAN man börjar förlora kontrollen. sen fatta ny galopp igen osv. man måste inte galoppera i ett för att få upp flåset, är väl så bra att göra många fatningar!

har dock aldrig hört talas om en häst som sticker för att den inte vill galoppera, så utspekulerade är inte hästar... en sak att dom kan flyga iväg i tex bytesjobb eller när man kräver mkt samling, men här verkar det som hästen sticker så fort det vankas galopp. är nog helt enkelt lydnaden som brister!

Jag är själv mot graman/starka bett , MEN om det är en fråga om säkerhet så tycker jag att det är acceptabelt.
Jag betslar hellre upp tillfälligt än att sitter och harvar på en ridbana 7 dagar i veckan. Eller sätter på graman..
Har sett en liknande häst, kan galoppera lugnt och fint, sen är det som om den får en raket i baken. TJOHO!
Hon har kört mycket dressyrarbete, övergångar, tempoväxlingar.. Samt inget kraftfoder alls. Bara betfor, mineraler i olika former och så hösilage.
Om nu hästen är kollad och frisk är det troligen bara i lydnaden det brister..
Nog bara att bita ihop och kämpa på :)

Varför inte låta hästen bara galoppera på framåt en eller ett par gånger i veckan. Både på banan och i skogen. Inga större krav.
Därimellan träna på igångsättningar och avsaktningar, strunta till en början i vart huvudet är. Skritt, galopp, halt, galopp, trav, skritt, galopp korta korta serier. Låt hästen bara lyfta in i galopp och sedan bryta av till annan gångart/övning.
Jag skulle betsla upp istället för att sätta på hjälptyglar.
Typ ett rakt pelham/jaktstång men BARA till för att få stopphjälp. Använd munnen och ptroa när du ska stanna whoa när du vill dämpa tempot...

Skola den att bli riktigt säker på de sidförande hjälperna. Använd detta till att flytta ut bakdelen när den sticker. Det är nämligen mer ansträngande att galoppera så än att trava, så chansen är god att hästen väljer trav av sig själv. Då slipper ni sitta med handbroms. I stället får ni kontroll över tempot genom att tvinga bakdelen att jobba bättre.

Det här är ju förstås lättast att göra på böjt spår. Men om man är på rakt spår så kan man ju ta in hästen på en liten volt, helt enkelt. Det är ett lätt sätt att få tillbaka kontrollen på utan att bromsa, det med.

Snart lär sig hästen att acceleration på rakt spår innebär att man blir inplockad på en liten volt och blir tvingad till en massa hårt arbete genom att tvingas flytta ut baken. Alltså är det bättre att ge f-n i att accelerera och gå i stadig galopp som en snäll pålle.

Att gå skänkelvikning eller öppna på böjda spår är dessutom kalasbra stärkande träning!

Skarpare bett är nog inte nödvändigt, men sätt på den ett bett med parerstänger så att det går att ta kraftiga ledande tygeltag om den försöker låsa halsen och springa rakt fram i stället för in på volten.

Har ett fullblod så har väl lite samma fenomen ;) Nu sticker hon ju inte jämt, men ibland så kan hon ta bettet mellan tänderna och bara springa på, har typ ingen kontroll då, så beroende på vart vi är så svänger jag natingen in på en volt, eller så sågar jag för att få stopp på henne, är inget annat som funkar när hon bara springer sådär.

Annars om det bara går lite halvfort och hon inte tar bettet så räcker det oftast med att sätta sig så börjar hon skata in och sen sätta sej djupare så saktar hon av.

Men skulle börja med att galoppera korta sträckor i början bara nått steg så hästen inte hinner dra iväg. Sen kan man ju försöka galoppera ställen man inte brukar, om det är tillräckligt bra väg. Blir u oftast att man galopperar på samma ställen och det lär sig ju hästarna ofta väldigt fort ;) och går och laddar innan...

HEJ, Jag kommer med tips tvärtemot vad de andra säger. Min blir bara ännu hetare av att träna tempoväxlingar, tillslut studsar han bara på stället och skjuter iväg som en raket....
Jag väljer olika ställen varje gång att galoppera på- aldrig skaffa ett "galoppställe" som han laddar inför. föredrar en längre sträcka framför små korta, jag pratar, sjunger, lugnar och lugnar genom att sänka min hand, ibland enda nere på bogen. Använder pessoa bett bara i nödfall, men gärna martingal

Min häst har dessa tendenser hon blir enormt stark ute och hon har så stor galopp att man inte har en chans att komma till ridning när hon dra på. Så jag rider henne på graman de dagar då jag har galoppjobb på schemat.

Ibland rider jag utan och eftersom hon nu börjar bli van vid att gramanen är på vid galoppjobb så har hon lugnat sig betydligt.

Men det jobbiga är att ju mer jag får henne att arbeta desto tittigare blir hon och kan instället för att dra på lägga till med en fin tvärnit :crazy::devil: mitt i galoppen men detta gör hon dock inte när gramanen är på.

Jag håller helt med men det är ingen unghäst dom sitter på. Så det är ju en olat helt klart (förutsatt att hästen nu är helt frisk men den är genomkollad inne på klinik)

Det finns liksom inte den tiden (tex ut och skritta i rask takt varje dag 2-3 timmar). Känns som ett galoppjobb skulle ge lika mycket som tre dagars skrittande... (i midjeomfång ;) )

Hästen ska få upp konditionen och få ner kilona...

Det går att göra halt från galopp på hästen "innan den fått för sig att sticka".... Den är lite lurig hästen

Nejdå jag fattar att det inte är en unghäst : )

travintervaller och klättring varvat med skritt intervaller ger precis lika bra grundkondition det. Jag lovar : )

att den INTE är en unghäst och det är inlärda olater är väl ytterligare en anledning att få till grunden tycker jag.

Hur 17 galoppjobbar man en häst som biter sig fast i bettet och sticker?
Inget vilt paniksken eller så utan enbart "det tar en stund" (för lång stund) att få stopp på den..?

Men hästen behöver konditionstränas, jag antar att det är en anledning till att den kör upp huvudet, tar bettet och sticker, för det är jobbigt att jobba?

Hästen är genomkollad helt och hållet, frisk.

Det sker både ute i skogen och på ridbana... Så fort det blir rakt spår så sticker hästen... :cool:

Be en utbildad ridinstruktör om hjälp. och kanske behöver en veterinär kolla på hästen, Den kanske har ont :/ eller så rider du den mycket på volter och böjda spår när du galopperar. Det brukar hjälpa ibland. Men i uppvärmingen bör du nog jobba mycket med volter, tempoväxlingar, halter och halvhalter för att få hästan att lyssna på dej.

har kommit på vad jag ska göra nu... åka till täby galopp och låta hästen springa två varv och sen åka hem igen haha

Men hon har ju skrivit att hästen är kollad och att den är frisk. Jag tycker inte att du ska sätta på graman på hästen. Om den sticker och du tar för mycket i gramanen kan hästen förlora balansen och gå omkull (har sett det). Väntar med att svara på huvudfrågan tills jag har kommit på den bästa lösningen själv.:idea:

Men hon har ju skrivit att hästen är kollad och att den är frisk. Jag tycker inte att du ska sätta på graman på hästen. Om den sticker och du tar för mycket i gramanen kan hästen förlora balansen och gå omkull (har sett det). Väntar med att svara på huvudfrågan tills jag har kommit på den bästa lösningen själv.:idea:

Fast då använder man nog gramanen lite fel, man ska ju inte dra omkull hästen, man får ju använda den med lite vett. Man kan annars om man instinktivt drar i tyglarna få hästen att tappa balansen och snubbla också.

har pratat med tränare idag som sa att hästen antagligen är svag och inte orkar jobba ordentligt. Det bästa tyckte hon var att bara galoppa på hästen utan vidare krav så den får hitta sin egen galopp själv och få upp flåset och grundstyrkan...

Det har jag nog glömt skriva att hästen jobbas oftast i galoppen när detta händer. När den får galoppa med "huvudet bland molnen" så tar den inte tag i bettet utan det är när man gör förhållningar...

Dock blir ju avsaktningarna från galopp väldigt fula och det blir slängtrav ungefär....

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hur hanterar man en häst som sticker hem på uteritter? Han lunkar på i godan ro och helt plötsligt tvärvänder han och drar järnet hemåt...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama