När jag red fälttävlan med min ponny (deb-lätt nivå men lite tyngre ponny som krävde mer galoppjobb) så siktade jag på var 5:te dag, hört d av många. Kunde bli var fjärde för att inte krocka med träning/tävling. Vi hade tre olika sätt att galoppträna på vilket vädret det hade varit (underlag) och hur mkt tid vi hade.
1: Galopperade långa sträckor på gräsvägar. 3 pass mellan 4-6 min långa. Trav i början och slut av passen, skritten mellan infanna sig i nedförsbackar (ja vi kan galoppera 6 min uppför på gräsvägar!) annars travade vi en bra bit efter (bättre mot mjölksyran). Kunde bli 10 min skritt ibland, tills hon kändes fräsch igen. Till vägarna hade vi en halv mil då vi skrittade 20 min och travade/dressyrgaloppade resten på grusväg.
2: 3-4 galopppass i backar, grusväg. Runt 1 km långa vägar uppför. Sluttning beroende på vädret (olika underlag). Alltid en 900 m backe trav före och efter som uppvärmning/nedvarvning och 20 min skritt i skogen. Blandat trav ooch skritt mellan eftersom man får rida vägen tillbaka, travade balasnerat (jobbigt d med med lite mjölksyra i benen) på d mindre branta ställena och skrittade resten.
3: Galopp på fält. Inte så vanligt då det oftast var sått. då red vi lite olika distanser och tog tid o sådant. Skrittade oftast mellan då de passen inte var så långa/jobbiga. Ibland tillsammans med dressyrträning/markarbete.