Galoppintervaller

ghost

Trådstartare
Vilken galopp rider ni era intervaller i, ni som galoppintervallar?

Varierar ni eller blir det den galopp det blir?

Sv: Galoppintervaller

För mmin del blir det som det blir ,men wildrose har börjat galoppa Friendly lite nu och hon kan ju rida på riktigt :D

Så då får hon skifta galopper med henne, och bara dra grävare med mig :bump:

När jag red hos Stig var det galoppjobb på rakan i ökad(inte att förväxla med fullt ös eller tok galopp som många utövar) galopp ifrom, sen även i backe.

När hästen längre inte orkade i form i ökad drog man ner på tempot då det är rätt tuft för en travare att jobba ifrom...

KL
Jag rider i det tempo där jag har en rund, bärig galopp... Många travare har svårt med samling så det blir ofta lite högre tempo de första gångerna och ju starkare de blir desto saktare kan man rida. Ingen "fullt ös medvetslös"-galopp utan ett friskt tempo där både hästen och jag trivs. Bryr mig inte så mkt om formen men däremot får hästen inte springa på bogarna, bärigheten och spänsten är viktiga.

Försöker rida ungefär lika mkt i båda galopperna, och sitta lika mkt på bägge sittbenen när jag rider lätt i trav. Rider i en galoppsadel och har så korta läder jag orkar (det är lite sådär med strykan o kondisen, har inte ridit så mkt senaste åren :angel:), såsmåningom är tanken att rida i riktigt korta läder.

De hästar jag galopptränar försöker jag rida varannan vänster varannan höger. Galopperar på rakan. Vilket tempo det är beror på vilken häst. De som galopperas för att tända till lite går i en ganska mycket ökad. Den jag rider för att han ska lugna ned sig går lite längre intervaller, men lugnare och den jag rider för att bara stärka honom går i något som jag försöker få till arbetsgalopp, men det är rätt svårt på rakan när han vet att han ska springa fort där. :p Har inte ridit den så länge så vi håller fortfarnade påatt diskutera vem som bestämmer tempot.

Jag galopperar på rakan och kör med höger galopp upp och vänster ner, för att det ska bli rätt galopp i kröken som är på rakan, annars byter han och det kan vara rätt obehagligt.

Varierar tempot mkt, vissa ggr är det "leka indian" hela intervallen och jag tror det är de intervallerna han gillar bäst.. ibland ökar jag och minskar under intervallen och ibland får han galoppera sakta och ordentligt hela intervallen.

När jag rider intervaller har jag haft den fart som gör att pulsen ligger runt 80 efter 10 min. Galopp ger lite högre puls över lag tycker jag så antingen blir det lite färre intervaller eller så blir det lägre fart. Båda galopperna varannan gång.

Oftast har jag galopptränat i backe eller sand. Vissa hästar har bara galopptränats och då har jag försökt tänka att pulsen måste ligga som i ett travjobb. Formen har jag gjort så gott jag kunnat. Tänkt att hästen ska röra huvudet fritt de första gångerna så att den åtminstone stretchar ut och stärker musklerna så man senare kan jobba i form...

Intressant att höra hur andra gör och har gjort...

Intressant hur tråden utvecklar sig! :idea:

Min frågeställning kommer sig egentligen av att om man tränar i enbart höger eller vänster galopp får man ju en ensidig träning av bakdelen.

I höger galopp driver vänster bakben och tvärtom så jag blev nyfiken på hur många som varierar galoppen.

Min "dressyrgaloppar" bara. :D

Men skulle jag galoppintervalla skulle jag montera pulsmätaren synligt och träna på puls 200 ungefär.

Galoppar i båda galopperna! Annars förstärker man ju bara den sida som redan är stark och den svaga/stela förblir det...

Nær jag jobbade (+nær jag red andras hæstar) var jag vældigt noggrann med att rida i varannan galopp så mycket som møjligt. Vissa træningsområden var det bara omøjligt att tvinga hæsten i den svåra galoppen, men på mitt gamla jobb var det utmærkt. Ridtrænar alltid i djupsand, då jag anser att galopp på vanlig hård rakbana inte ger så mycket... Mina galoppjobb skrittade jag på lång tygel halva pausen och "i form" (læs; med søkning) med løsgørande dressyrarbete halva. Formen osv varierar ju med vilken hæst det var, hade flera som fattade samlad galopp sittandes på bakdelen från skritt med søkning, medan andra var hoppløsa och mest halvlallade omkring, då finns det ju viktigare saker att fokusera på æn att førsøka dra i huvudet... :grin:
Men som sagt, de jag ridit ett tag fattade alla båda galopper på skænkel från skritt, de "nya" tvingade jag i en svæng tills de var tillræckligt starka.

Jag personligen galopptränade mina hästar både på rundbana och rakbana.. Bytte galopp varje raka för att få ett jämnt muskelbygge. Tränade även i djupsand, har inte sett någon annan som skrivit om det, ingen som gör de? Min åsikt är att det är viktigt att även om det man inte byter varannan ha koll på det så att hästen inte blir överansträngd på en sida och på det viset blir "sned" Kan skada travet som jag tyvärr har sett andra göra. Speciellt viktigt om man tränar i djupsand då det är mer ansträngande än vanligt (hårdare) underlag.

Klart den är, jag skapade den av ren nyfikenhet då mina bara galopperas på ridbanan... :idea:

Hello !!!
jag har ju köpt en puls mätare och har märkt att jag har bara fis tränat . Jag har ju börjat galopptränat Sixten och den galopp fart jag har haft då har han legat på puls 150 . Nu har jag ökat farten och har börjat ta med en klocka . Jag får ligga på mellam 14-18 tempo för att få upp pulsen i 190-200 och återhämtningen är jättebra. I dag provade jag att komma upp i puls 200 och trava under sadel jag fick rida på 24 sec i 300 m. Klockade bara i 300 m red ca 450 m sista stegen kom han upp i 205 i puls. Han är jättesvår att få upp i puls 200 men jag har en annan som jag bara kan köra i 45-50 tempo annars går han upp i 200+ på en gång . Dom har samma rekord ca lika mycket pengar 150 000 kr och är bäst på långdistans 3000 m.:confused:/sixten

oki :) om du har möjlighet så prova djupsand el om du kanske har det extra bra;) med en strand i närheten är det perfekt, mina hästar har lärt sig arbeta mycket bättre på de underlaget. Även bra för heta hästar då dom lär sig att koncentrera sig på att riktigt arbeta istället för att rusa:idea:

när jag har tränat häst hos G.Melander så går de olika repor i galoppbacken med tyngre underlag. Men där kör man varannan vänster/höger galopp då det finns en volt längst ner så man kan välja. Sedan får de gå i friskt tempo hela vägen upp.

Jag har provat galoppintervaller ett par gånger med min, men har svårt att få till nåt annat än bara vänster galopp.
Försöker jag få till den andra så blir det korsgalopp som sen bli en massa studsande och sen över i vänster igen...
Några tips? Träna höger galopp på volt? Han är i övrigt ganska "en-sidig", ställer sig enkelt till vänster men stel som ett spett åt höger..

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
835
Senast: Kamomilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En allvarlig olycka har inträffat på Jägersro trav- och galoppbana under söndagen. En person klämdes illa när startboxen föll ihop...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Lina Dolk gör nu debut i tävlingen Hästarnas Mästare – som avgörs i dag. Hon ser fram emot att utmana sig själv i den...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka