Galopphjälp

P

Pirat

Jag tog upp ridningen för drygt ett halvår sedan. Som barn gick jag på ridskola under 5-6 år och red både ponny och senare stor häst, men det känns ändå som om jag får lära mig allt på nytt. Det är så vansinnigt kul och jag vill bara lära mig mer.

Jag rider enbart för dressyrtränare, på lånad häst en gång i veckan. Hästen är ett halvblod som tävlats i medelsvår dressyr och alltså kan betydligt mer än jag.

Nu i mitt nya rid-liv har det plötsligt blivit svårt med galoppen. Jag sitter och tänker igenom allt jag ska göra vid galoppfattningar i stället för att ha det i ryggmärgen. Vi övar ännu på rätt så enkla saker, och nu senast galopperade vi i serpentiner. Då blir ju galoppen förvänd på sina ställen, men trots att jag försöker driva fram i samma galopp slutar det med tjusiga galoppombyten som inte är önskvärda.

Jag tycker helt enkelt att det är väldigt svårt att driva i t ex höger galopp och samtidigt böja och ställa åt vänster, som jag ju ska göra i en serpentin.

Har någon tips på hur jag ska tänka? Jag kommer säkert att få svaret att jag ska fråga min tränare, och det ska jag göra också – men det vore kul att få några råd och dessutom känns det som en evighet tills jag ska rida nästa gång.
 
Sv: Galopphjälp

Något att tänka på kan vara att se till att din höft är väl framme åt galoppsidan och att du inte viker dig i den sidan utan sträcker upp den. Ibland kan det hjälpa att titta lite åt andra sidan med huvudet. Alltså när du rider i vänster galopp så tittar du lite åt höger, så att du sträcker vänster sida och har lättare för att ha din vänsterhöft framme.
 
Sv: Galopphjälp

Om du ställer och böjer till vänster i höger galopp på serpentinen gör hästen rätt när den byter! Försök i stället rida den rak och ställd till höger så ska du se att den bibehåller höger galopp!

(Problem med galoppfattningar har jag annars stor förståelse för. Jag har ju tidigare tävlat en del dressyr, och när jag tog upp ridningen igen och red en riktigt bra lektionshäst kunde vi bara göra superfattningar omväxlande med slängtrav. Oförmågan att göra en normalt halvtaskig galoppfattning var faktiskt väldigt frustrerade, även för instruktören som heller aldrig riktigt fattade varför. Hästen kunde ju bevisligen göra dåliga fattningar med andra ryttare! :smirk: )
 
Sv: Galopphjälp

Intressant. Jag som har blivit så drillad i att böja/ställa, rakrikta och böja/ställa i serpentiner, men jag ska pröva att låta bli med det i galoppen.
 
Sv: Galopphjälp

Och det är ett litet helsike med fattningarna i största allmänhet även om det går allt bättre. Dom blir toppenfina eller misslyckade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp