galopphästarnas foderstat?

Sv: galopphästarnas foderstat?

Det beror väldigt mycket på vad det är för häst, hur mycket den tränas för tillfället och så vidare. I vårat stall så får hästarna i princip fri tillgång till hö, sen kompletteras det med betfor,mineraler, havre, foderjäst och olja efter behov.

vad får eran/era hästar för foderstat?

Det kanske är så att man inte vill berätta i detalj, (hemliga knep:D )
eftersom du inte får några svar. Visst är det indivduellt men något mer svar borde du kunna få. Jag vet vad hästen jag rider äter men vet inte om det är ok att skriva:o Och de andra starthästarna.

Men det är mycket kraftfoder, många skulle få dåndimpen av att läsa det. 5-6 kg havre kan det bli i perioder och det är inte allt.

Men sen varierar det förstås utifrån häst som sagt.

Jag har två starthästar för tillfället och de stoppar i sig följande..

3 kg svarthavre
2,5 kg fibergii elit
0,25 kg super G
7-8 kg hö

Utöver detta ger jag även, biotin, MSM, glucosamin, salt och mineraler.

De har fri tillgång på hö och detta är vad dom orkar stoppa i sig.

Det är två ganska nätta damer jag har, de väger ca 400 kg och det betyder att de äter ca 2 kg hö / 100 kg kroppsvikt.

Skulle jag dra ner på kraften och ge mer hö så skulle dom falla ur ganska snabbt, vilket inte vore så roligt så här mitt i tävlingssäsongen.

Jag tror inte att det är direkt hemliga knep. Men det är ganska induviduellt från häst till häst.

Mina hästar har alla fri tillgång på hö= fulla hönät. Men de varierar hur mycket de äter vissa får nog inte i sig mer än kanske 5 kg medans andra kan äta 10kg. Alla står på halm.

Vissa av mina starthästar har i stort sett fri tillgång på kraftfoder, dvs jag testa hur mycket jag kan ge utan att de lämnar kvar. Fullblod i träning kan vara mkt kräsna och det går fort när de börjar tappa hull. De enda hästarna jag behöver ransonera maten på är unghästar som precis kommit in i träning eller gamle Star Crusher 12 år gammal som har lite lätt att bli rund om magen...

Jag tror inte att det är direkt hemliga knep. Men det är ganska induviduellt från häst till häst.

Mina hästar har alla fri tillgång på hö= fulla hönät. Men de varierar hur mycket de äter vissa får nog inte i sig mer än kanske 5 kg medans andra kan äta 10kg. Alla står på halm.

Vissa av mina starthästar har i stort sett fri tillgång på kraftfoder, dvs jag testa hur mycket jag kan ge utan att de lämnar kvar. Fullblod i träning kan vara mkt kräsna och det går fort när de börjar tappa hull. De enda hästarna jag behöver ransonera maten på är unghästar som precis kommit in i träning eller gamle Star Crusher 12 år gammal som har lite lätt att bli rund om magen...

En fråga bara, blir inte dom hästarna väldrigt pigga av fri tillgång till karftfoder?

Fast det är nog det som är meningen kanske, en trött/slö galopphäst gör väl ingen glad? :rofl:

Nämen det finns väl något mellanting. Vet bara att om våra fullblod skulle ha fri tillgång skulle det gå rätt upp i huvet på dom. Iallafall havre på vintern, det skulle aldrig gå.

Dett hör kanske inte hit, men är det nån som har tips på hur man kan få upp sin fullblodsvalack i hull? (pensionerad galoppör)

Någon som kan berätta om MSM? Har kollat på sök-funktionen men finns då inget att hitta!?

Jag tycker inte havren gör så stor skillnad inte på nån av mina har det varit så. Och då har ju även mina egna som ridhästar fått ganska mycket havre, som grundkraftfoder.
Även den som är i träning nu fungerar bra som ridhäst med de mängder hon får.

Ang att få upp i hull så har jag gett olja, majsolja, eller den foderolja som finns numera, ca 1 dl som tillskott, samt för mitt sto som tunnade ur i samband med pälsbyte, så även en liter kli (1 liter torrt ,men ges blött med betfor tills kvällsmat) Samt kornkross, gärna kokt.

Och bra hö/ensligare förstås. Tycker även att havren är bra. Jag har som sagt givit åtminstone ett par kg ihop med övrigt kraftfoder, som krafft pellets tex.

jag kan ha helt fel, för det här har jag funderat ut själv...... men jag tycker hästar som är vana vid havre gör det inte stor skillnad på om man höjer, däremot de som inte är det kan bli lite virriga först.

Jag tycker inte havren gör så stor skillnad inte på nån av mina har det varit så. Och då har ju även mina egna som ridhästar fått ganska mycket havre, som grundkraftfoder.
Även den som är i träning nu fungerar bra som ridhäst med de mängder hon får.

Ang att få upp i hull så har jag gett olja, majsolja, eller den foderolja som finns numera, ca 1 dl som tillskott, samt för mitt sto som tunnade ur i samband med pälsbyte, så även en liter kli (1 liter torrt ,men ges blött med betfor tills kvällsmat) Samt kornkross, gärna kokt.

Och bra hö/ensligare förstås. Tycker även att havren är bra. Jag har som sagt givit åtminstone ett par kg ihop med övrigt kraftfoder, som krafft pellets tex.

jag kan ha helt fel, för det här har jag funderat ut själv...... men jag tycker hästar som är vana vid havre gör det inte stor skillnad på om man höjer, däremot de som inte är det kan bli lite virriga först.

Okej, tack. Våra får havre, betfor och kornkross i nuläget. Men har även provat att ge honom fibergi eftersom ett av stona som är rätt tunn har ätit det och funkat bra på det. Tycker även han funkade bra på det, ska nog köpa mer sånt. Men olja? Det kanske man ska prova. 1 dl per fodring då eller? Och mycket hö, nästan fri tillgång vore bra?

Senast ändrad:

Okej, tack. Våra får havre, betfor och kornkross i nuläget. Men har även provat att ge honom fibergi eftersom ett av stona som är rätt tunn har ätit det och funkat bra på det. Tycker även han funkade bra på det, ska nog köpa mer sånt. Men olja? Det kanske man ska prova. 1 dl per fodring då eller? Och mycket hö, nästan fri tillgång vore bra?

Ja fri tillgång, tycker jag. Hästen äter nog inte mer än den får i sig:)

1 dl olja har jag lärt mej att man kan ge per mål, det är vad de kan ta upp och tillgodogöra sej.

Fibergi är jättebra tycker jag. Jar bara bra erf av det. En del gillar det inte men jag tycker det är bra för tunna hästar, glömde skriva det faktiskt!

Det är klart att hästarna är pigga och alerta. Mina hästar är i full träning och startar regelbundet. Det krävs mycket energi för att ett fullblod ska kunna hålla hull och bygga muskler samtidigt som de tränar/startar.

du iterbiz vill du ha ner hästarna på jorden sluta då me betfor och minska havren . betfor är ju bara socker som dom inte behöver , finns mycket i fodret i allafall färdiga foder .:idea: :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 528
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 028
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 890
Senast: Roxy
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka