Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
vad får eran/era hästar för foderstat?
Jag tror inte att det är direkt hemliga knep. Men det är ganska induviduellt från häst till häst.
Mina hästar har alla fri tillgång på hö= fulla hönät. Men de varierar hur mycket de äter vissa får nog inte i sig mer än kanske 5 kg medans andra kan äta 10kg. Alla står på halm.
Vissa av mina starthästar har i stort sett fri tillgång på kraftfoder, dvs jag testa hur mycket jag kan ge utan att de lämnar kvar. Fullblod i träning kan vara mkt kräsna och det går fort när de börjar tappa hull. De enda hästarna jag behöver ransonera maten på är unghästar som precis kommit in i träning eller gamle Star Crusher 12 år gammal som har lite lätt att bli rund om magen...
En fråga bara, blir inte dom hästarna väldrigt pigga av fri tillgång till karftfoder?
Fast det är nog det som är meningen kanske, en trött/slö galopphäst gör väl ingen glad?
Jag tycker inte havren gör så stor skillnad inte på nån av mina har det varit så. Och då har ju även mina egna som ridhästar fått ganska mycket havre, som grundkraftfoder.
Även den som är i träning nu fungerar bra som ridhäst med de mängder hon får.
Ang att få upp i hull så har jag gett olja, majsolja, eller den foderolja som finns numera, ca 1 dl som tillskott, samt för mitt sto som tunnade ur i samband med pälsbyte, så även en liter kli (1 liter torrt ,men ges blött med betfor tills kvällsmat) Samt kornkross, gärna kokt.
Och bra hö/ensligare förstås. Tycker även att havren är bra. Jag har som sagt givit åtminstone ett par kg ihop med övrigt kraftfoder, som krafft pellets tex.
jag kan ha helt fel, för det här har jag funderat ut själv...... men jag tycker hästar som är vana vid havre gör det inte stor skillnad på om man höjer, däremot de som inte är det kan bli lite virriga först.
Okej, tack. Våra får havre, betfor och kornkross i nuläget. Men har även provat att ge honom fibergi eftersom ett av stona som är rätt tunn har ätit det och funkat bra på det. Tycker även han funkade bra på det, ska nog köpa mer sånt. Men olja? Det kanske man ska prova. 1 dl per fodring då eller? Och mycket hö, nästan fri tillgång vore bra?