Galoppförbättringsövningar/samling

Cillaramsa

Trådstartare
Jag lägger tråden här då jag gillar mångas inställning till ridning här. ;)

Har ett sto, 6 år, som är en dröm att rida. Hon är känslig, framåt med en hel del motor, bär sig rätt så fint i balans. Hennes svaghet är att hon gärna vill gå i låg form, så hon får träna på att komma upp i formen. Traven är lätt att arbeta med, tränar både sidvärts och skolor som fungerar ganska bra. Galoppen är svårare att arbeta med. Hon behöver kunna orka jobba mer med att sätta sig lite, ökningar och minskningar så att hon blir stark. Jag har lite problem med rygg som gör att jag inte alltid orkar sitta tillbaka henne, om ni förstår hur jag menar. Detta arbetar jag med på gym osv (nu har jag pga av sjukdom och sjuka barn inte kunnat träna på en månad, så det är inte på topp). Självklart måste min styrka och kroppskontroll tränas, men jag tar gärna emot tips på andra galoppövningar! :idea:

Två fattningar per varv ur trav på volten brukar vi träna på. Fattnigar från skritt. Rida på en mindre volt för att få henne själv att sätta sig lite. Ska också träna lite bågar på långsida så man får lite lätt förvänd galopp. Vad mer?
Skulle nog behöva träna ökningar och minskningar mer. Hur på bästa sätt? Andra övningar som stärker galoppen?

Sv: Galoppförbättringsövningar/samling

Tycker att du fick med många bra övningar där! Det enda jag skulle vilja lägga till är upprepning, upprepning och upprepning. Fattningarna stärker som tusan om dom görs rätt. Sådan fattning, sådan galopp :D En annan sak är att man underskattar bommar och hinder i dressyrtänket. Just upphöjda bommar, galoppbommar och gymnastikhoppning stärker rygg (mage på köpet då), underarmar, bakben. Allt man vill ha till galoppen! :)

Ja, just det, hopp och gymnastikövningar gör vi, eller ska göra. Nu har det varit stilltje länge men nu ska det verkligen arbetas!
Fattningar tycker jag är svårt. Man krånglar till det alldeles för mycket, och spänner sig hit och dit. Men du har verkligen rätt i upprepning!

Klättring, cantring, gymnastikhoppning, bommar........stärker oxå.

Var försiktig med mindre volter. Var noga med att hästen orkar med så små volter som krävs av henne. Kolla av så balansen fungerar och hästen inte lutar. Allt för att slippa onödigt slitage.:laugh:

Att rygga några steg i bibehållen fom och då få hästen med bakbenen lite under sig är ett bra utgångsläge för att få en sådan galopp. Så fatta direkt ur en ryggning. Det kan du lyckas få lite extra samling av. Bryt av då du känner att hästen börjar falla isär och upprepa.

Lycka till!

Tack för era svar!
I dag blir det en liten uteritt i det tråkiga vädret, och sen blir det att få ordning på min rygg som inte vill fungera nu, blä!
Ryggning och fattning var sånt jag gjorde på hennes far, den mest fantastiska häst jag någonsin ridit. Man kunder göra vad som helst med honom! Galoppera i samma tempo som skritt osv. Men med dottern är det en bit kvar till det, så att säga...

Jag skulle tänkt mycket mer "less is more". Ex. vad säger att 10 halvdana fattningar gör galoppen bättre än 2-3 bra per varv? Snarare tycker jag det senare borde ge bättre effekt så hästen inte lär sig att den måste göra något halvdant för att orka med ryttarens krav.

Jag tycker inte att man behöver sakta av för att den tappar balansen utan öka lite eller göra en avstämning.
får den alltid sakta av kan man tappa bjudningen o den ramlar framåt.

Styrka får den om man sakta ökar kraven.

Öka o minska vartannat språng- det ger kort o bärig häst.

Såg en film just på ett annat forum där det skulle gå långsammare enligt instruktören.. förskräckligt.. för mer aktivt blev det inte utan bara just långsamt vilket resulterade i att hästen började trilla mer och mer på näsan och blev mer och mer markbunden :crazy:

Fattar inte att folk betalar dyra pengar för så kassa instruktioner.

Jag skulle tänkt mycket mer "less is more". Ex. vad säger att 10 halvdana fattningar gör galoppen bättre än 2-3 bra per varv? Snarare tycker jag det senare borde ge bättre effekt så hästen inte lär sig att den måste göra något halvdant för att orka med ryttarens krav.

Vad bra att du nämnde det där! Glömde bort att skriva att när jag tänker upprepning så måste självklart fattningarna göras bra. Halvhalter, ha hästen framme för alla hjälper och få en rund och fin fattning, galoppera några steg, sen göra om det. Får man en haffsig fattning bryter man bara av och gör om det.

Som TS sa så är det ganska lätt att man spänner sig, det blir knackigt och det kan lätt sluta med att man får dålig på fattning på dålig. Man hamnar i ett mönster där man tragglar och tjatar vilket gör både ryttare och häst irriterad. Det är viktigt att när man tränar upprepning att nöja sig med kvalitativa fattningar, bryta och göra annat under passet, försöka igen och slappna av för att slippa spänningar. Som i all ridning ska det vara lätt och kul hela tiden! Man får tänka att det ska var lätt och kul, man gör bara om det flera gånger :D

Du har så rätt, Brixi! De är just det där att komma till lätthet och lekfullhet utan att tappa koncentrationen.

Öka och minska ett språng i taget ska tränas!

Har de riktigt dålig exteriör och galopp fungerar inte alltid med avstämning eller mer energi. Jag skrev inte tappar balansen. Utan faller isär. Och om de är så isär att man inser att den här individen kan inte koppla ihop igen i det här tempot så bryter man.
Galoppen i sig är inget självändamål om det innebär en galopp i rasande tempo på framvagnen. Jag ser ingen vits med att fara runt på en häst som inte bär sig det minsta och inte kan komma tillbaks heller pga för mkt framvikt för sin exteriör och styrka. För mig finns det inget som helst syfte i att galoppera bara för att galoppera om det inte är en oskolad häst som ska lära sig öht fatta galopp. På en häst som kan fatta galopp så är för mig kvaliten viktigare. Det är inte sunt för någon individ att ramla fram på framvagnen.

Givetvis ska man inte rida i undertempo på en häst som inte svarar fram. Då är ju galoppen körd pga det.

Bjudningen bör man rimligtvis kunnat jobba på i övriga gångarter. Och skulle det vara så att hästen slutar bjuda i galoppen får man väl skita i kvaliteten och bara köra räsergalopp något varv eller så.

De flesta hästar brukar fixa den här övningen galant utan att sluta bjuda. Men då får man ju rida ordentligt. Och vara konsekvent och kräva fram då det ska vara fram. Motiverar man dem dessutom med beröm för sin galopp tenderar de ofta att vilja mer. Och kan de redan skänkelhjälperna så kan man ju bara ge llite skänkel/sits om de taggar av själva med bjuding. Då ska de ju svara upp.

Fast är det så illa att den faller isär är avbrottet redan ett faktum:p

Jag tänker inte hela tiden på hästar som inte har en 3-taktig galopp naturligt.

På en sdn kan man självklart inte galoppera på bara.
Är inte helt bekväm med det där ryggandet för att få en bättre galopp. Det finns bättre sätt.
Fattningar ut skänkelvikning mm.

Det finns många hästar som kan sprätta runt i galopp utan att sitta ihop ordentligt. Jag menar inte falla isär så totalt att de måste bryta av. Utan falla isär så pass att kvaliteten är förlorad.
Det fungerar bra på "vanliga" raser med(rygga-övningen). Jag menade inte hästar av annan ras just än halvblod. Men av mer framtung exteriör tex, kan vara fjordhäst eller illa skapt halvblod(även om halvbloden brukar ha lättare oftast).
Men det ger ju en helt annan effekt än att fatta ur skänkelvikning då man ryggar. Skänkelvikningen sätter inte hästen på arslet/får in bakbenen mer. Det gör en korrekt ryggning.

Däremot har jag också använt mig av att fatta ur skänkelvikning om jag velat ha en annan effekt. Då kan det också vara bra. Och det även på märkliga raser med fler gångarter. ;)

Ur sluta kan också vara bra att fatta beroende på problem.

Men rider man hästen rätt ska man inte behöva vara rädd för att tappa bjudning för att man ryggar eller rider i långsamt tempo. Och då pratar jag riktig bjudning, svara fram rejält, röra sig energiskt och gå fram till handen i kontakt. Så vi inte tror att jag menar något annat.;)
Hästen på samma sätt som den inte ska börja gå för mycket fram ska den inte backa av.
Jag tycker många är rädda för att rygga helt utan anledning. Hästen ska väl vara lika lydig där som annars. Jag inser att det är en övning som triggar vissa signaler i hästens kropp. Men rider man hästen korrekt i ryggningen och i övrigt så ska det inte vara några problem.
Min gamla häst ryggar för sits och skänkel och söker sig fram/ner även i ryggningen. För att han är skolad så och för att jag ber honom göra det. Börjar han backa av länger och sänker jag fram. Då kommer energin fram genom kroppen igen.

Min unghäst svarar inte fram ordentligt än alltid. Då skulle jag i ett läge där hästen inte går fram inte börja rygga. Så där är jag med dig. Men då är inte kvalitet i galoppen prio ett. Då är bjudningen i alla ridning prio ett. Visserligen galopperar vi ju en del. Men det är mest fraaaaaam och träna på att ta skänkeln rätt. Men även den här hästen går att rygga på utan att förstöra galoppen i sig. Hans problem med att han inte går fram finns i alla gångarter. Han kan trava som en gammal ökenråtta.;)
När han går fram är det dock en tyskstammad dressyrhäst.:p

Nu antog jag kanske lite för fort att det här var en mer skolad häst än en 4-åring.

Senast ändrad:

Hej Cilla!

På en såpass grön häst så tycker jag att man ska rida övningar som flyter på framåt i galoppen, men som ändå får hästen att rakrikta sig och samla sig.

Förvänd galopp är ju en jättebra övning precis som du skriver. Inte bara då att rida djupare och djupare bågar, små grunda bågar är också bra. Att samla galoppen på rakt spår handlar ju i viss mån om att få lite "förvänd känsla" i den.

Lite sidvärts innan fattningen, som Axel skriver om är också bra. Du kan t ex använda det till din fattning på volten, öka volten genom att flytta ut hästen med skänkeln och sedan fatta. Samma sak så kan lite sidvärts ge dig lite extra bärighet för att få ett bra avbrott.

Du kan också prova att galoppera innanför spåret på långsidan och flytta ut till spåret i en liten skänkelvikning. Detta kan ge dig redskap till att hitta mer samling på kortsidorna, så att du kan tempoväxla lättare.

Jag tycker att det är klokt av dig att vänta lite med fattningar ur ryggning om du inte känner att hästen är riktigt redo. Det är en ganska krävande övning, så det är bra om hästen har hunnit bli stark i lederna i bakkärran innan man börjar med det.

Delvis KL

Jag håller med om att fattning ur rygga är krävande och inget för en grön häst men jag vet inte hur grön ts häst är? På min som har "galopphästgalopp" i sej själv, dvs låg och flack och svårare att korta och runda så har det inte gått att fatta ur ryggning på ett bra sätt förrän nu när hon varit ifrån galoppträning 1½ år och galoppen är betydligt rundare och mer reglerbar och stark.

Jag håller med tua om att det inte måste vara så farligt att rygga, det är dessutom rätt utfört en bra stretch för bakdelen. Men om hästen inte är tränad nog så tycker jag inte fattning ur ryggning.

Utöver andra tips i tråden så föreslår jag öppnatänk eller öppna längs långsidan är stärkande för galoppen (i galopp). Att fatta ur sk vikn på volt kräver att man har kontroll äver rakriktningen tycker jag, så att inte hästen bara viker sej och får svårare att fatta.

Nu när min är starkare i sin bättre rundare galopp kan jag fatta på liten volt, rida utåtställd och öka volten, på stor volt växla mellan räta ut, öppnatänk, räta ut, utåtställd, öka o minska volten med tagen bakdel, osv, det är viktigt att också växla med att räta ut och rida längs långsidan, osv,
Och även fatta ett par gånger ur ryggning.

Att bara rida en massa fattningar och sen bryta av är jag inte så förtjust i, som stärkande för galoppen (kan finnas andra skäl att nån gång göra det)
Hellre rida på framåt som axel säger och öka och minska galoppen, och växla mellan volter och raka spår, och sen vara väldigt noga med sej själv så att man rider rätt i galoppen och inte hindrar den genom att bromsa omedvetet osv....Handen ska gå med och inte tjuvhålla, vilket är väldigt lätt hänt i galopp...

Tack för många svar!
Hästen är inte grön, utan en snygg fux! Nä, förlåt, ska inte jönsa. Jag har lite svårt att säga hur grön hon är, vet dock med mig att jag slarvat med att arbeta i galopp ordentligt och slarvat med att börja kräva lite mer. Någon gång måste man ju börja öka kraven. Att fatta ur sluta låter tokigt för mig. Då inbjuder man ju till fattning med bakdelen innanför, vilket jag inte vill. Däremot använder jag ofta skänkelvikning. Att fatta ur öppna fungerade mycket bra med fadern, och jag har gjort lite tendenser till det också.
I går red jag fattningar ur skritt som blev mycket bra, faktiskt! Fick tre fina i vänster varv, där målet är att hon ska snabbt trampa under med ytter bak. Jag vill ha den där kvickheten som jag själv varit slarvig med. I höger fick jag en mycket fin, sedan orkade hon inte riktigt mer. Då fungerar det också mycket bra att samla skritten lite mer med sätet och öka energin innan.

Tack Svea för tips, bra övning där med galopp innanför! Har jag inte provat. Och handen ska också få stränga order om att inte tjuvhålla! :-)

Det är jätteviktigt med den där kvickheten för det är det som gör att hästen verkligen galopperar igenom språnget. Därför är det så viktigt i samlingen att man verkligen kvickar upp bakbenen innan så att det inte bara blir långsamt som man tyvärr ser alltförmycket av.

Intressant, hur kvickar man på bakbenen? "Dutt" med skänkeln i språnget? Eller är det andra förberedande övningar som ska till?

Passar också på att tacka för alla bra inlägg här, min också har lite samma tendenser som TS's. Han är inte jättemycket riden ska tilläggas och har ganska nyligen lärt sig att fatta galopp för skänkeln.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama