Galoppfattningar

TACK ETOLIE! Precis det svar jag ville ha! Och till er andra:
Hon har aldrig gått framför en vagn, började ridas först för ett halvårsen då hon gått helt ohanterad innan, och nu är hon 6 år. de förra ägarna har lärt henne några enkla saker, så hon lyssnar på de flesta hjälper även om hon ibland har lite svårt att förstå och så. Och hon är oftast ganska lätt att stanna, bara man e på "hennes sida" och inte håller på och kämpar mot henne. allt jag lnskar är fler tips på hur man lär henne att fatta på höger galoppskänkel utan att hon måste trava in i galoppen. hon är ju uppenbart inte lika stark i den sidan, så jag behöver också lite tips på hur man tränar hästen att bli mer liksidig m.m.
Hon har inte alls någon travhäst-trav utan är mest obalanserad och omusklad. och visst KAN hon galoppera, hon har den mjukaste galopp jag någonsin känt på en häst!

Rid hästen i trav ca 1m innanför spåret och öva på att ha hästen rakställd i båda varv. Du kan även gå in på en volt och ställa hästen en aningen utåt i båda varv. Du kan också,
om du typ rider ut, sitta först ner på vä sittben och då börja med att ställa igenom hästen åt vändet, sedan rakställa och sedan ställa igenom hästen åt höger. Byt sedan till hö sittben när hästen går ställd åt höger och gör samma sak fasst tvärtom d.v.s högerställd, rak och sedan vänsterställd.
Det är bra övningar för att få hästen mer liksidig. ;)

En annan sak du bör kontrollera, är om problemet är hästens eller ditt. Jaga själv är sämre i vänster varv. T ex så har jag en vänninna som är svag i höger, när hon rider min häst tycker hon att han är svårare i höger galopp, medans jag tycker tvärtom. Sen kan det naturligtvis vara så att hästen är svag i ena varvet och därför har problem. Men en sak som du kan göra är att be någon annan rida din häst, och se om de har samma problem..

okej.... jo jag e medveten om att jag e svagare i vänster... å min pålla har stora problem med att gå i vänster varv, ställa åt vänster, gå i form å vänster, jag tror det beror på att hon e riden hela tiden med höger hand som stark hand och då har hon lättare i det varvet. sen så hänger hennes man åt höger, och det påstås ju att det är det håll som hästen är starkast i..

Om hästen inte alls vill fatta höger galopp utan slängtravar istället, eller fattar fel galopp så tycker jag att det är lättast att rida lite snett mot ett staket/ridhusvägg, vända ifrån staketet och i vändningen fatta galopp (säg till om jag ska rita upp det, jag är usel på att förklara), viktigt är att lätta på innertygeln.

Om hästen kan fatta höger galopp men blir obalanserad/slängig i fattningen är det nog i första hand inte så mycket galoppen du ska jobba med utan stärka hästen i lägre gångarter. Dvs. lära den lite skolor, ryggning, fram- och bakdelsvändingar. När väl det sitter så kan man öva galoppfattningar ur en svag sluta eller ur skänkelvikning.

Är du själv inte så säker på skolor etc. så tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare som kan lära er båda det, jag vet av egen erfarenhet att det är jättesvårt när varken häst eller ryttare kan vara lärare...

Om det inte fungerar från ryggen ska man öva in det från marken.
Så jag rek. markarbete och träna galoppen, gärna lös i en volt.

Säker på att det är hästen som har problem med det så det är inte är du?

Jag har själv svårare för att rida i ett varv ibland och detta påverkar ju hästen.
Men jag skulle testa samla upp hästen lite mer när jag ska fatta hö galopp. Att fatta ur en sluta är också ett sätt för då har den förmodligen redan baken med sig och kan enklare fatta galopp.
Spö skulle jag inte använda.

Lycka till!

Visst är det viktigt att hästen går rätt i trav och skritt också, men för att bygga upp en galopp måste man galoppera.
Min hästs förra ägare tyckte jag skulle galoppera mer än vad jag travade och skrittade, och det har verkligen gett resultat!
Kom på ett till tips :idea: När det är hög snö ute, fråga stallägaren om du får rida i sommarhagarna om ni inte har ngn äng, trava och galoppera samlat så får hästen lyfta på benen och ryggen, funkade på min häst iaf!

Detta fungerar säkert bra för hästar som har naturliga förutsättningar för att jobba på "rätt" sätt. De travhästar som jag provat detta tips på, tycker att detta är mycket för jobbigt och svarar med att slängtrava med huvudet uppe bland stjärnorna, alt lägga sig på bettet som ångvältar, de har inte orkat ta en förhållning på rätt sätt ens.

Om man begär att hästen ska fatta galopp ur en kort trav måste man vara helt säker på att hästen har både förståelse och fysik för det, och det är jag inte så säker på att denna häst har (tycker inte det låter så). Då har jag personligen hellre en rak häst som fattar ur stor trav än bråkar med den över något den inte klarar av.

Kyra rekommenderar trav - galopp - trav - galopp på stor volt (minst 20 m) men då är nog förarbetet med raka tempoväxlingar en förutsättning, så att hästen inte slänger sig in i galoppen felställd och med bogen före, för så stärker man ingenting. I allmänhet säger man ju att det är fattningarna som är stärkande, då är ju hästen som mest undersatt. Men det är väl som med allt annat, det ska inte vara för mycket av något... / Å

okej... nu har jag då sett två förslag här:
1. galoppera mer än trava
2. växla trav-galopp-trav
har ni fler tips att stärka galoppen?

Detta fungerar säkert bra för hästar som har naturliga förutsättningar för att jobba på "rätt" sätt. De travhästar som jag provat detta tips på, tycker att detta är mycket för jobbigt och svarar med att slängtrava med huvudet uppe bland stjärnorna, alt lägga sig på bettet som ångvältar, de har inte orkat ta en förhållning på rätt sätt ens.

Om man begär att hästen ska fatta galopp ur en kort trav måste man vara helt säker på att hästen har både förståelse och fysik för det, och det är jag inte så säker på att denna häst har (tycker inte det låter så). Då har jag personligen hellre en rak häst som fattar ur stor trav än bråkar med den över något den inte klarar av.

Kyra rekommenderar trav - galopp - trav - galopp på stor volt (minst 20 m) men då är nog förarbetet med raka tempoväxlingar en förutsättning, så att hästen inte slänger sig in i galoppen felställd och med bogen före, för så stärker man ingenting. I allmänhet säger man ju att det är fattningarna som är stärkande, då är ju hästen som mest undersatt. Men det är väl som med allt annat, det ska inte vara för mycket av något... / Å

Min häst är ett varmblod och hon klarar av allt dte jag har sagt alldeles utmärkt. Visserligen tränar vi ju för A-tränare i dressyr.

Oj då, vilka dåliga exempel du fått rida. Har i princip aldrig haft problem med att galoppera en travare. Har då jobbat mycket på volten och mycket galoppfattningar.

Oj då, vilka dåliga exempel du fått rida. Har i princip aldrig haft problem med att galoppera en travare. Har då jobbat mycket på volten och mycket galoppfattningar.

samma här..fasst en hel del ut i skogen också!

Ojdå, jag kanske uttryckte mig dåligt. Det var tipset att jobba hästen i djupsnö jag tänkte på. Har själv 2 ½ travare och upplever inga direkta problem med galoppen när de väl är tillräckligt musklade för att orka, mer än att kvalitén kan variera mer än hos ett halvblod. / Å

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama