Galoppfattningar

E

Ewe89

min häst har svårt att fatta galopp i höger varv, hon måste lixom trava in i galoppen. men i vänster varv kan hon fatta från både skritt och halt. någon som har några tips?

har exakt samma problem.
Min pålle är lite svag vänster bak vilket gör att hon har svårt med höger galopp från skritt, från trav går bättre.
Jag brukar flytta undan lite inne skänkel på volten sedan när hon lyssnar på det så ställer jag lite utåt så att vänster ben kommer med under. Sen rakställer jag o i fattningen så leder jag lite med innertygel.
Ibland är det ju lättare att galoppera utåtställd för hästen om den inte orkar att bära sig själv.
Vad jag oxå får tänka mycket på är att inte stressa utan vänta ut, o låta det ta tid.

tack för tipset... bara ett problem, min häst kan inte skänkelvikning än... bara litegrann åt höger, asså flytta sig åt höger... det e lixom ganska svårt att utbilda fom hehe.. håller på med det...

Har ett vbl sto, när jag fick henne var hon också svår att fatta galopp med. Kom på att det är lättare på henne om man fattar från halt och har spö som man klatschar till henne med när man ger galoppskänkel. Men se till så att hästen inte slänger upp huvudet i fattningen, då blir det oftast trav innan galoppen. Sitt och håll in hästen hela tiden, speciellt om det skulle vara ett vbl! Annars kan du sitta ner i kort trav och fatta i en hörna med hästen ställd utåt.

Hoppas det funkar bättre nu då :smirk:

Men du, varför inte BÖRJA med att lära hästen sidförande hjälper osv INNAN du tar tag i galoppen? Jag kan lova dig att mycket saker hänger ihop utan att de har direkt med varann att göra... Med en bra grund brukar man få till det mesta, det lönar sig sällan att fuska! :)

Om du kan stärka hästen med skolor, tömkörning osv i ett halvår, så ska du se att det har hänt MYCKET med galoppen under den tiden, utan att du har behövt galoppera så mycket egentligen. Det du gör på så sätt är att ge hästen bra förutsättningar att galoppera, och det gör man inte nödvändigtvis genom att just galoppera...

Min häst t.ex (travare iofs, så det är ett "extremfall")har fått MYCKET bättre trav efter att ha tränats nästan uteslutande i skritt i drygt ett halvår. Självklart har vi travat, men bara i skogen "på skoj". Allt ARBETE har gjorts i skritt; tömkörning, cavaletti, klättring, skolor osv.

Hon har helt enkelt fått mer styrka och balans att använda när hon travar.

*lånar knapp*
jo, men jag är ju ingen inridare direkt. detta är min första häst, och hon kan inte så mkt. jag har försökt lära henne framdelsvändning, skänkelvikning, bakdelsvändning m.m men det går långsamt... och sånt som skolorna öppna, sluta m.m. har jag inte ens fått lära mig på ridskolan, fast jag har ridit där i 7 år!!

Om du vill lära din häst mer om skänkelhjälperna så kan du göra det från marken :)

Använd din hand i skänkelläget och flytta på hästen på så vis.Så fort hästen visar tendens att flytta undan från din hand så lättar du på trycket och berömmer.Sedan få hästen att flytta flera steg under tryck och osv.

Vad gäller fattningen från ryggen så skulle jag utnyttja ett hörn på ridbanan och där rida hästen rak ev något motstäld.Lätta i inner tygeln och ge galopp skänkel och ev lägga an spöet mot ytter bak precis i hjälp givningen..Och jag skulle göra detta i trav eftersom hästen då redan har farten uppe.Vad gällande sistsen skulle jag själv vara noga med att jag inte tittar ner eller tittar på insidan..heller titta utåt för att förstärka hjälperna för ytter bak där galoppen börjar..Och även använda röst komando. :)

Din häst är förmodligen ruskigt oliksidig och behöver jobbas med rakriktning som mål först ett tag innan du börjar kräva så mycket i galoppen, precis som pinky säger. Galoppera kan du ju göra i skogen, där gör det ju inte så mycket om hon mest galopperar i vänster ett tag. Halt - skritt - halt - skritt - trav - skritt - trav - skritt - halt etc är bra, se till att hästen reagerar framåt omedelbart och att den tar alla hjälper utan att bli sned i huvudet eller kroppen. Det är svårt, så när det funkar så har du kommit långt på väg, och det är också en förutsättning för att sidvärtesrörelserna ska fungera. Allt det du räknar upp ska hästen läras i en viss ordning, därför att det krävs mer styrka, smidighet och lydnad för att utföra en del än andra. Det finns många böcker om inridning, låna på bibblan så får du hjälp med grunderna. Man kan inte lägga för mycket tid på det! Lycka till / Å

Håller man in hästen så får den med sig bakbenen. Syftar inte på att du ska sitta och korta hästen hela tiden utan att du ska göra halvhalter och/eller förhållningar så hästen får med sig bakbenen och blir uppmärksam på att du bestämmer vad den ska göra.

Men du skrev att man skulle sitta och hålla in hästen hela tiden, se till att den inte slår upp huvudet, slå med spöet osv... Det lät verkligen inte som att du menade en lätt halvhalt. :crazy:

På det hela låter det inte som ett bra sätt att få en balanserad galopp. Slår hästen upp huvudet är det antagligen för att den (oftast genom ryttaren :smirk:) är i obalans. Och då kan den väl få visa det utan att ryttare ska "tvångshålla" den?

Det finns mängder av sätt att få travare att galoppera.
En del ger visserligen snabbt galopp, men en dålig, obalanserad sådan och i slutändan en olycklig häst.
Andra sätt tar år, men ger oftast en hyfsad galopp och en häst som är nöjd och avslappnad!

hon KAN galoppera, hon har inga problem med det, men hon har svårare att fatta galopp i höger varv än i vänster. i vänster går det som sagt både från halt, skritt å trav, men i höger varv måste hon trava in i galoppen, och det blir det en ganska slänging galopp innan man kortar upp henne, jag undrade bara hur man kan träna bort detta att hon travar in i galoppen, och få henne att kunna fatta från skritt å så i båda varven, inte bara i vänster...

Ja...

Det är ju svar på just det du har fått, både bra och dåliga. Använd sökfunktionen så finns det massor av trådar i ämnet, med utförliga förklaringar av mig och andra. Den senaste heter "Springer bara"...

Läste i nån tråd att din häst bara är riden i ett halvår, och du har haft henne i en månad, stämmer det? Isf, varför så bråttom?? Det tar TID att bygga om en travhäst till ridhäst, då det handlar om helt andra muskelgrupper som ska jobba. Muskler som tar TID att bygga!

Min häst är seriöst riden i 2,5 år, och jag galopperar inte henne än. Visst, det går att galoppera henne, men hon har inte styrkan och balansen att galoppera BRA.

Det kanske låter som jättetråkiga övningar, men det ÄR ett stort projekt att "bygga om" travare. För hästens skull bör man låta det ta den tid det tar, annars är det bättre att köpa en färdig ridhäst. Låter kanske hårt, men så är det... :)

nu verkar det blivit nått missförstånf här, hon är rasen varmblodig travartyp, men är aldrig travad eller körd. så hon är ingen travare.

Travartyp?

Hon är varmblodstravare!
Oavsett om hon har travtävlat eller ej, så har hon ändå inte den rätta styrkan i "ridmusklerna".
Det har med hästens kropp och gener att göra.
Att bygga upp "ridmusklerna" tar tid och är inget man kan snabba på.
För att din häst ska hålla måste du se till att bygga upp musklerna först.

Bara en liten undran, varför ska du galoppera på hästen när bromsen inte fungerar?
Är det inte bättre att koncentrera träningen på en sak i taget?

Men hon är AVLAD för att trava fort i vagn, och bara det ställer till det något. :)

Hur gammal är hon? Hur är hon tränad tidigare i livet? Riden? Körd? Inte tränad alls? :)

Om hon är riden/körd, HUR har det gått till isf? Min häst var riden när jag köpte henne, men förmodligen bara rakt fram i full fart i skogen. Inte mycket till ridning, alltså... :smirk:

Ni får det att låta som att jag sitter och håller min häst hela tiden och piskar den med spöt hela tiden.. Rättvist??
Jag försöker bara ge Ewe lite tips om hur man enklast får en häst att fatta en bra galopp istället för att springa in i galoppen!
Mina tips var alltså: Låt inte hästen springa utan håll den kort och låt den inte slå upp huvudet för då förlorar den ryggen och bakbensaktiviteten. Ta halvhalter och förhållningar så den inte kan sticka iväg i slängtrav utan håller en kort och välbalanserad trav. Ställ hästen ngt. utåt i ett hörn och fatta därifrån. Fattar den inte galopp när du har gett galoppskänkel så lyssnar den antagligen inte på skänkeln, använd då spöt, det är snällare att klatscha till den en gång hårt med spöt, än att sitta och banka med skänklarna. Sen ska man ju självklart ge hästen en eftergift när den har fattat, typ i första galoppsprånget, sedan kortar man igen.
Sen tog jag ju ingen hänsyn till vad hennes häst var för ras eller vilken utbildningsnivå hennes häst ligger på, för jag antar att om man vill ha hjälp med att få hästen att fatta galopp bra så vet man att hästen ligger på den utbildningspunkten att den är redo för det.

Så, nu hoppas jag att alla beserwisar som antagligen missförstått mig tänker om lite....

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama