Galoppfattningar

Pathmaker

Trådstartare
Hejsan! Är lite nyfiken eftersom jag aldrig har gjort det här förut, men hur lär man en häst att fatta galopp?
Säg att vi har en unghäst under inridning, den dagen man kommer fram till att börja med galopp, hur lär man då vilken galopp den ska fatta (vänster/höger) och vad ligger det för förarbete inför detta moment? :laugh:
 
Sv: Galoppfattningar

Man börjar antingen galoppera på ridbanan med röstkommando (från longering tex) eller ger galopphjälper ute när man känner att hästen "vill" börja galoppera. De fattar fort :)

Ang höger och vänster är jag inte rätt person att svara, det tog mig och lilla hästen typ 2 år innan vi rett ut dom begreppen :p Främst tror jag att jag sabbade det genom att sitta fel, mycket pga att jag ville "för mycket" visa vilken galopp och gjorde det helt fel. Sitter ryttaren rätt så blir det helt enkelt lättast för hästen att fatta den ena galoppen och då berömmer man, blir det fel bryter man bara av och testar igen.
 
Sv: Galoppfattningar

Gör som tidigare skrev; "visar" hästen. Har gjrot lite olika varianter när jag ska galoppera första gången. Snälla, tryggare unghästar med lätt för galopp har jag varit i paddocken och sen tagit hjälp av hörnen och "visat" att jag vill galoppera, samt röstkommando.
Hästar som jag inte litat på helt och hållet har jag låtit någon annan longera mig. Senaste hästen hade väldigt svårt för galopp och då red jag ut på lite större, rak väg och red sedan bakom en annan häst som galopperade, blev då naturligt för min att också göra det.
- Alltid mycket beröm när hästen gör rätt!!

När jag lär in galopp skänkeln så "visar" jag, rösten, använder ett hörn av paddocken och lägger på galopp skänkeln. Gör detta tidigt i utbildningen, efter ca 3veckors träning. Berömmer alltid när den fattar rätt! Skulle det bli fel så tar jag ned till trav och fattar galopp på en gång igen. När det blir rätt saktar jag av efter en liten bit, ger mycket beröm (berömmer också medan vi galopperar) och låter hästen få en mikropaus (får vara "ifred" i skritt med halvlånga tyglar). Gör på det här sättet i flera veckor, men börjar med att "ta bort" röst kommandot, sen tar jag bort "visningen", sen hörnet osv. till slut är det bara galoppskänkeln kvar :)

Gör alltid på det här sättet, i all inlärning. Använder det som hästen lärt sig från början på backen och "bygger på" och "tar bort". :) försöker alltid vara övertydlig med hästen. som ex. vid första galoppfattningarn; visar med kroppen, rösten, använder hörnet för det är då lättare att få rätt galopp, petar eventuellt med spöt, kan även använda mig utav en häst framför ibland.. och mycket beröm när den gör rätt; alltid en liten mikro paus efter så den får smälta det som just hände, och sen provar man igen. :)

Med "visar" att jag vill galoppera menar jag att jag "rider" galopp med min kropp, hästen snappar upp det ganska fort:) kan även peta på med spöt och mycket beröm när den gör rätt, -unghästar lär sig ganska fort vad man menar. :)
 
Sv: Galoppfattningar

Med min gjorde jag sa att jag travade mot en uppförsbacke och en liten bit upp för att sedan trycka ner lite i ena stigbygeln (höger för höger galopp) och sa galopp.

Tycker dom allra flästa hästar vill börja galoppera när man travar uppför.

Kram
 
Sv: Galoppfattningar

Jo det vill dom :) jag har ju en islandshäst, 5 åring så jag har inte stressat igenom nåt. När vi galopperar så har jag kollat mest vad han själv väljer, alltid höger då :) så då brukar jag lägga till höger, men visste inte om det var rätt men kändes rätt iallafall!

Tack för svaren, jättebra förklaring, ska testa!
Enda problemet är att vi inte har en paddock så jag får komma på ett annat sätt, kanske fungerar i svängar ute i skogen på samma sätt, får pröva mig fram :) tack för hjälpen iallafall! Jättesnällt.

Finns det fler som har bra tips, skriv bara på :D
 
Sv: Galoppfattningar

KL
Jag har kommit till att hästen fattar galopp på kommando. Tar rätt galopp när jag fattar i hörn och volter. Men hur går man vidare för att fatta rätt galopp på rakt spår?(uteritt) Min vill ta höger helst, och fattar höger även fast jag ger vänster kommado. Jag har saktat av när hon tagit höger fast jag angivit vänster och försökt igen. Tredje gången fick vi vänster när jag ställde till vänster och red som en öppna åt vänster i traven innan. Är det bara att fortsätta så och göra mindre och mindre ställning för varje gång tills hästen lär sig känna igen vänster resp. höger galoppskänkel?
 
Sv: Galoppfattningar

När vi fattade galopp (red för en riktigt duktig instruktör förr och red på mer bildade hästar) lärde vi oss att man skulle korta den yttre tygeln, alltså ska du fatta vänster korta högertygel, läng vänster och fatta sen. Då ska hästen ha lättare att ta galoppen, sen måste man vara tydlig med höftrörelsen också, kanske kan det hjälpa? Testa, annars är det nog bara att traggla det tills hästen förstår :)
 
Sv: Galoppfattningar

Jag har ställt utåt och gett en tydlig skänkel och ganska snart har det suttit.
 
Sv: Galoppfattningar

Det är mkt bättre att flytta hästens rumpa ngt steg istället för att ställa utåt osv. Fatta i sväng. Oftast är det ryttaren som sitter fel o hamnar mer fel om man börjar kränga.
Krama samtidigt på innertygeln då det är en extra hjälp.

jag gjorde det med min sista unghäst o den har ALDRIG någonsin fattat fel. Däremot fattade den så fort jag rörde innertygeln vilket är bra då den inte ska röras så mkt.;)
 
Sv: Galoppfattningar

*kl*

För att fatta rätt på rakt spår är jag först och främst nogrann med att hästen är helt rak under mig. Att jag har bogarna på plats är det viktigaste! Sen ställer jag (det verkar vara bortglömt vad en ställning är här ikring-alltså endast så att man ser näsvinge och antydan till ögat) åt det håll vars galopp jag vill ha. Är hästen bara rak så blir det rätt:).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: igbest
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp