Sv: Galoppfattningar
Gör som tidigare skrev; "visar" hästen. Har gjrot lite olika varianter när jag ska galoppera första gången. Snälla, tryggare unghästar med lätt för galopp har jag varit i paddocken och sen tagit hjälp av hörnen och "visat" att jag vill galoppera, samt röstkommando.
Hästar som jag inte litat på helt och hållet har jag låtit någon annan longera mig. Senaste hästen hade väldigt svårt för galopp och då red jag ut på lite större, rak väg och red sedan bakom en annan häst som galopperade, blev då naturligt för min att också göra det.
- Alltid mycket beröm när hästen gör rätt!!
När jag lär in galopp skänkeln så "visar" jag, rösten, använder ett hörn av paddocken och lägger på galopp skänkeln. Gör detta tidigt i utbildningen, efter ca 3veckors träning. Berömmer alltid när den fattar rätt! Skulle det bli fel så tar jag ned till trav och fattar galopp på en gång igen. När det blir rätt saktar jag av efter en liten bit, ger mycket beröm (berömmer också medan vi galopperar) och låter hästen få en mikropaus (får vara "ifred" i skritt med halvlånga tyglar). Gör på det här sättet i flera veckor, men börjar med att "ta bort" röst kommandot, sen tar jag bort "visningen", sen hörnet osv. till slut är det bara galoppskänkeln kvar
Gör alltid på det här sättet, i all inlärning. Använder det som hästen lärt sig från början på backen och "bygger på" och "tar bort".
försöker alltid vara övertydlig med hästen. som ex. vid första galoppfattningarn; visar med kroppen, rösten, använder hörnet för det är då lättare att få rätt galopp, petar eventuellt med spöt, kan även använda mig utav en häst framför ibland.. och mycket beröm när den gör rätt; alltid en liten mikro paus efter så den får smälta det som just hände, och sen provar man igen.
Med "visar" att jag vill galoppera menar jag att jag "rider" galopp med min kropp, hästen snappar upp det ganska fort
kan även peta på med spöt och mycket beröm när den gör rätt, -unghästar lär sig ganska fort vad man menar.