Galoppfattningar !

P

polinette

Jag rider en 4åring, hon har lättare för vänster galopp än för höger.. Tror detta kan bero på hennes patellaupphakning, att hon inte vill ta högern alltså.. Men jag vet inte.. Hon har inte ont i benet, men ibland låser det sig, speciellt vid hovkratsning.. Dock aldrig hört att det knakar när man rider henne..

Aja nu till frågan.., om man ska fatta högergaloppen, blir det lättare för hästen att fatta den om man ställer h*n till vänster..? och tvärtom..
Böjt spår är ju oxå bra.. ;)

Sv: Galoppfattningar !

Japp :) fatta mer för ytter än för inner (som man annars gör) gärna på böjt spår påväg mot väggen sas, brukar fungera bra.

Patellaproblem kan bero på si-leden. Tips, låt en kiropraktor/equiterapeut kolla på hästen.
Vissa ställer hästen utåt i fattningen om hästen har svårt, men du har fortfarande inte löst problemet: hästen är svagare i vänsterbak.
Jag skulle kolla hästen, därefter jobba med liksidighet i skritt och trav, stärka vb och kolla över din egen sits och rakhet... Sen kommer galoppfattningarna bättre på plats när styrkan finns där.

det hjälpte på en häst jag red, hon ville inte fatta höger galopp, så red jag på långsidan mot kortsidan och ställde hennes huvud lite mot väggen och sedan gjorde galopp skänkel, funkade faktiskt nästan varje gång..

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: lytesout95
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 658
Senast: prallan
·
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama