galoppfattningar

Remix

Trådstartare
Finns säkert massa sliknande trådar men hittar inte det svaret jag söker.

problemet:
Har en 3 årig ponny som springer in i galoppen. Både när jag longerar och rider. Har ni något tips på hur jag kan göra när jag rider. Longeringen har jag kommit på. Jag har provat ställt, halvhalter, från skritt, från trav, över ett LITET kryss. Jag kanske är för otydlig? men jag behöver lite idéer, kan inte kräva för mycket heller men hon har jättelätt att lära sig och har kommit rätt långt. (vill inte mosa in massor för då kommer hon glömma det lika snabbt.
Tacksam för svar :)

Sv: galoppfattningar

Hon kanske inte orkar eller är redo än om hon varken klarar en bra fattning från marken eller från ryggen.

Hejsan.
Ha inte så bråttom, låt det ta lite tid och gör inte någon stor sak av det.(bry dig inte om det)
Ponnyn måste ju komma på vad du vill och tränas (förberedas) inför uppgiften för att orka.
Träna på med fattningar många och ofta, låt den ibland sakta av direkt efter fattningen och fatta ny direkt igen. Både från skritt och trav.

Min ungponny gör likadant men det är ok för mig, vet att det kommer "växa" bort så småningom. Jag använder mig av, förutom "galoppskänkeln" rösten som förstärkning/förtydligande. Ger alltid ordet gaalopp när jag vill ha galopp, gäller samma för skritt, trav och halt, från alla gångarter (gör det även med min gamling)
Var tacksam och nöjd att den fattar galopp öht, den är ju bara barnet ännu.
Ha kul tillsammans och ställ inte några större krav.
Det kommer, du/ni hinner!

Lycka till :laugh:
/GP

Hon kanske inte orkar eller är redo än om hon varken klarar en bra fattning från marken eller från ryggen.

Men hon orkar springa in i galoppen och om vi är ute går det mycket bättre men rider i ridhuset/paddocken varannan dag. Har vi "draghjälp" så går det jättebra. :)

galoppirruette; Jag använder också "gaalopp" osv. Det är bara hon som red in
henne som ridit henne innan (dvs ingen annan har ens suttit på henne) och jag har precis fått henne, kanske det kan vara att vi rider väldigt olika?
Hon kanske inte riktigt förstår mina hjälper? Hon har väldigt bra konditon och bra med muskler för att vara 3. Hos henne som hade henne innan var det inga problem men galoppen.

Tack för svaren båda 2 :)

Ja då kan det nog vara så att hon inte förstår vad du menar.
Men samtidigt så borde väl det isåfall funka när du longerar henne.

Jag tänkte också mer på att hon inte orkade/var redo för en ordentlig och bra fattning och istället rusade in i galoppen.

idag longerade jag, hon travade lite lugnt, ökade 2 steg sen galopperade hon, ska rida imorn och se :)

Det kan ju faktiskt oxå vara så att, om ponnyn är mkt tränad från mark och uppsuttet kan behöva en viloperiod...

Jag säger/menar inte att något du/hon gjort är fel men för mig känns det inte riktigt bra att en 3 årig ponny är i väldigt bra kondition... Fast jag kanske gör saker för långsamt med min 3,5 åring....

Det är lättare för en häst att fatta galopp när den har "fart" in i galoppen än att fatta galoppen från långsammare tempo, kräver styrka och balans...

Är du själv i balans när du ber om galopp uppsuttet?

Som jag skrev i tidigare inlägg, låt det ta tid och har ni just träffats så behöver ni ju lära känna varandra på rikigt först innan alla bitar faller på plats och ni hittar varandras knappar och börjar förstå varandra.

Ta det lugnt och har roligt, "kravlöst" och ös på med beröm när hon förstår dig rätt!

Lycka till :laugh:
/GP

Ponnyn är trots allt bara 3 år :) Låt det ta sin tid, det kmr liksom komma allt eftersom.
Jag som har problem med min sexåring i vgalopp brukar överdriva hjälperna, sitta precis rakt över hästen å ställa den litegrann utåt. sen brukar jag lägga till spöt på bogen (framför tån, på den muskeln. Glömt ordet för en sekund) med en minimal touch bara så han känner av som en extra hjälp. När hästen kanske faller in i korsgalopp men rätt fram så brukar jag ändå berömma eftersom den tänkte rätt. Även att om han fattar rätt två ggr så brukar jag avsluta där, så att man slutar när det går som bäst.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 651
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar