Galoppfattning

Z

ZorroLouise

Jag har aldrig ridit in hästar tidigare, men är en van ryttare. Jag rider medryttare lite då och då på en häst som är jättefin på alla vis, han går bra i form, har en fin bjudning och går fint för sidförande skänkel.
Men...
Han kan absolut inte galoppskänkel. Det som händer är att han bara rusar och visst, man kan rusa på och till slut få en galopp, men det blir ju världens största galopp som han inte orkar hålla kvar så fort han kommer till kortsidan av ridbanan.

Har ni några tips där ute om hur jag ska öva in galoppfattningar på denna lilla pålle? Ska man fortsätta o rusa in i galoppen? Jag började ju med att försöka göra en fattning från balanserad trav, men han verkar inte fatta helt enkelt.

Jättetacksam för alla tips jag kan få! :D

Sv: Galoppfattning

Jag brukar alltid lära in galopp på kommando, under longering och sen brukar det aldrig vara ngt problem att koppla ihop skänkel med kommando så att de förstår hjälperna.

Jag är fullkomligt allergisk mot att rusa in i eller "jaga" in unghästarna i galopppfattningen, den ska ske i lugnt tempo.

Jag gör precis som Jeeves. Lär in kommandot galopp under longering. När hästen kan detta så lägger jag mjukt på galoppskänkeln under ryttare och säger galopp samtidigt. Efter ett tag kan man ta bort ordet galopp.

Nej jag tycker inte heller om idén med att rusa in i galoppen. Jag gjorde det mest för att kolla av om det fanns någon galopp överhuvudtaget i honom. Han är en nordsvensk, skulle tro att han är travare, för han är inte så maffig.

Det ni menar är att med rösten säga "gaaalopp" under longering och att sedan föra över det i ridningen sedan? Har jag förstått rätt då?

Frågan är ju bara hur man ska få honom i galopp vid longeringen utan att han ska rusa in i den...

Precis det kommandot menar jag; gaalopp:) Om det är en nordsvensk travare du har så kan det förstås vara knepigare att få till en lite lugnare fattning på lina men om man börjar med att få honom att förstå kommandot så får du kanske polera på tempot under ryttare?

Det är ju lite andra förutsättningar om det är en travare, inte för att det är omöjligt men lite mer tid och tålamod tar det att få till fattningar i balans på dem tycker jag.

Ok, tack för tipset!

På samma stall finns en annan nordsvensk som garanterat är en travare, men han har ett helt annat problem. Han går passgång när han är trött, vilket hellre går över i galopp än trav när ryttaren försöker gasa på. Så han har jättelätt för sig i galoppen. Haha, så olika hästar kan vara...

Norsvensken jag rider får ju en sån där travar-trav när han sätter igång. Men jag ska absolut testa att longera honom framöver och försöka få in ordet Gaalopp, så får vi se vad det blir av honom =)

Tack än en gång!:bump:

Frågan är ju bara hur man ska få honom i galopp vid longeringen utan att han ska rusa in i den...

Bom på marken, eventuellt upphöjd i ena änden om hästen nonchalerar. Trava lugnt över, träna gärna på att reglera tempot att trava långsamt över, trava lite fortare över. Det är helt OK, att ha flera bommar o trava över också under inlärningsfasen.

Du ska absolut inte träna galoppfattningar, förrän du kan reglera hästens takt o tempo i traven.

När hästen lyssnar på "framåtdrivande" och "förhållande" röst, tar man bort alla bommar utom en, låter hästen trava emot i trevligt tempo o strax innan bommen "pep-talk" *gaaa-lopp*. Funkar det inte, kan man lägga upp, så det blir ett litet krysshinder och köra samma övning, trav i trevligt tempo emot o strax innan hindret "pep-talk" *gaaa-lopp*. Sen får man absolut inte glömma att berömma även omd et bara blir ett anslag, tanke till galopp utan minsta lilla reaktion på att det är på rätt väg, ska berömmas *duuuktig häst* osv.

Har en varmblodskille, vi har tränat på bommar och hinder med markbommar.
Tycker bommar är ett bra sätt att träna påt.

När du lärt honom kommandot;
Det är oftast lättare att fatta galopp på böjt spår, så ska man fatta te.x vänster galopp är det lättare att göra det i en vänster "kurva".
Håll kvar stödet i yttertygeln när du fattar så att du inte tappar yttersidan så han faller in.
Sedan gör du en TYDLIG galoppskänkel och ger kommandot, och kanske puttar till honom på innerbogen med spö också.

Sedan vill jag bara ge ett tips till både dig och alla andra här,

Försök lära hästarna att bara fatta för innerskänkeln, så slipper dom skjuta iväg baken åt sidan(för det är ju det vi säger till dom när vi lägget åt skänkeln bakåt) eftersom dom är vana med att det ska vara så. Detta är ju inte nödvändigt men när man tävlar dressyr får man ju alltid bättre omdöme om man kan rida hästen rak i sin galoppfattning på te.x medellinjen.

Där tänker jag tvärtom - träna galoppfattning tidigt, det är stärkande för hästen.

Vill tacka för de nya tipsen.

Jag får väl börja longera helt enkelt och sedan även testa med hinder. Tror inte att han kommer ha problem med olika tempon i traven. Red igår och jag tränade lite på tempon i trav. Han kan verkligen samla ihop sig bra :D

Kanske man även kan ha en liten hjälpbom första gångerna man sitter på ryggen och ska testa "gaalopp".

Och by the way, jag kollade, och det var ingen travare. Han är en brukis, men jag tycker nog att han är ganska liten.

Så himla synd att han inte lärt sig galopp förut eftersom han är så fin övrigt, men jag ska göra så gott jag kan för att fixa det.

Tack allihop!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Piek
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar