Galoppfattning..

Y

yolanda

:confused:
När jag ska fatta galopp med min foderhäst springer han in i galoppen även fast jag gör en tydlig halvhalt och i hörnern bryter han gärna av till trav.
Skulle vara tacksam över några ord som hjälper mig!

Sv: Galoppfattning..

orkar antagligen inte, det är själva fattningen som är jobbigast för dem. Förösk träna upp styrkan i skritt och trav först genom att göra mkt övergångar. Red en 5 åring förut som inte hade spec mkt muskler och i början rusade han oxå in i galoppen, kunde trava typ 1 varv på banan med huvdet i vädret, men när jag ridit han några månader orkade han fatta galopp utan rusningarna innan, men då hade han muskalt sej mer och orkade därför mer.

du kan ju alltid använda en galopp bom, och träna honom i uppförsbackar och så så han får muskler i rumpa och ryggen, och så kan du även hoppa stuts i trav ger bra muskler det med ^^

bara några tips :)

om hästen springer in i galoppen så har antagligen inte halvhalten gått igenom så att han fattar galopp ur halvhalten, eller så kan han inte/du ger fel hjälper/signaler i fattningen av galopp.

hur gör du fattningen ?

Okej, tack för era svar.
Han är bara 4år, så det skulle inte förvåna mig ifall han inte har så mkt muskler.
Kan inte förklara hur jag gör fattningen, som man brukar göra :angel:

fast "som man brukar göra" kan variera rätt mkt. beroende på vem man frågar och vilken ridutbildning vederbörande fått ;).

förvånansvärt många kan inte ge en korrekt galoppfattning. jag har tom. vid ett tillfälle hört en instruktör (med utbildning) säga till sina elever att - ställ er i fältsits och fatta galopp :crazy: klassikern att "fatta" höger galopp genom att trycka in den högra hälen (som vissa kallar skänkel) framför skänkelläge och den vänstra hälen bakom skänkelläge för att sedan släppa stödet och smacka på/alt. lägg spöt på bogen :crazy:

min mor sa alltid att är man bara konsekvent så kan man lära hästen vänster galoppfattning genom att bita den i vänster öra :crazy::rofl:

men är han bara 4 år så har det säkert mkt. med att det fattas styrka att göra. tar han inte fattningen så bryt av och börja om med ny halvhalt tills han tar galopp, galoppera då på några språng och bryt av för att göra en ny fattning. han ska ta galoppen ur halvhalten (inte springa iväg)

ja ja, inte lätt att förklara via nätet :crazy:

det där emd att fatta höger galopp genom att ta framhögerskänkeln och bak den vänstar fick jag lära mej, men det övergick efter några år till att föra fram höger höft, viket jag tkr funkar bra och man ofta inte får den där inrusningen i galoppen. Men man vet ju hur det kan se ut på nybörjarlektioner (eller mer avancerade :crazy:) hur de först tar fram inneskänkeln jääte långt flyttar bak ytterskänken sen skänklar de, men hästen/ponnyn springer bara fortare och då gör ryttaren om samma procedur fast tar nu ut skänklarna 30 cm från sidorna innan dne ska göra galoppfattning så den får "kraft" alternatvit kanske hästen springer så fort då så den faller in i galoppen eller så travare en bara på och då vid 3:e förösket så får de ett spö om d inte redan har det, och sen samma procedur med skänklarn först ut 30 cm och sedan spöt oxå...
:crazy::eek:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?