Galoppfattning

F

_Fussy_

jag behöver lite hjälp av er erfarna bukemänniskor ;) Hur ska jag lära min lilla pålle galoppskänklen? Det är så att galoppfattningen fungerar någolunda bra i skogen men när vi kommer in på banan är det precis som om hon blir tom i huvudet å inte fattar ett skit när jag försöker få henne fatta galoppen ..nu har hon visserligen bara gått i skogen hela sitt liv innan hon kom till mig så hon är inte van att vara inne på banan .

Någon snäll människa där ute som kan ge mig nått tips ?:bow:

Sv: Galoppfattning

Hur är hon annars på banan? Slö, uttråkad? På mig låter det som att hästen har mycket bjudning ute i skogen och fattar galopp av ren viljestyrka och glädje, men på banan kanske hon inte har sån stor lust att galoppera, och föstår inte eller blockerar dina hjälper.
Försök att göra det kul för henne när hon går på bana, det ska vara kul att samarbeta. Var noga med dina hjälper i galoppfattningar ute i skogen, så hon inte förstår fel.

Jag har förstått att en galoppinlärning fungerar såhär (ska inte säga för mycket, för utbildning har jag aldrig sysslat med). Om du t.ex longerar hästen, så ger du ett speciellt kommando med rösten för galopp. Samma kommando ska du använda när du rider, samtidigt som du ger rätt hjälper. Beröm mycket när galoppen kommer, rätt galopp är väl inte så viktig i början, bara hon vill ta galoppen. Succesivt ska du kunna ta bort röstkommandot från longeringen, och hästen ska då ha kopplat galoppen med dina hjälper istället.
Det hä är mest logiskt från min sida, men rätta mig gärna om jag har fel.

Lär in galoppkommando när du longerar och överför det sen när du sitter på ryggen.

Jag skulle gissa på att din häst ännu inte har styrkan att galoppera på volten med ryttare och att det är därför du får problem med fattningen där. Vänta med galopp på volten tills dess att hästen har arbetats mera i trav på volt, ta galoppfattningarna ute i skogen så länge. Nöj dig sedan med just bara fattningar och kanske något halvt varv när du börjar på volten.

När jag lärde min unghäst galoppfattning så gjorde jag det först när jag longerade. Säj tydligt `galopp`och beröm mycket när han/hon fattar och upprepa några gånger.
När det "börjar sitta" så kan du börja träna det när du rider oxå. Fatta på samma ställe varje gång o säj tydligt `galopp`o beröm mycket om den fattar.
"Jaga inte" in den i galoppfattningen utan ta det lugnt o bara gör om igen om det skiter sej ;)
Ett bra ställe i ridhuset brukar vara påväg ur ett hörn, kan hjälpa till lite oxå om hästen har lite dålig framåtbjudning.

Håller med. Jaga INTE in hästen i galoppfattning. Jag satt i ett antal månader och vågade inte säga ifrån till min dåvarande tränare att det kändes fel med hennes sätt att jaga in honom i fattningar! Det sabbade min plan för galopparbetet och jag fick börja om igen:(

De bästa fattningarna kom när jag satt rak i överlivet, slutade försöka luta mig till en fattning, använde rumpan och tyngd istället för överdriven skänkel. Använd rösten. MÅNGA fattningar, korta galoppsträckor och någon gång emellan låt hästen sträcka ut under lätt sits på långsidorna.

En dålig fattning, från en obalanserad, forcerad trav, ger en usel galopp tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 263
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar