Galoppfattning

morris

Trådstartare
Hur sjutton lär man hästen att fatta rätt galopp?

Den häst som jag rider är närmare tio år och jag har tagit för givet att hon kan galoppfattning, men när jag började träna på det insåg att hon inte förstod. Hon KAN fatta rätt galopp, men då måste man vara extremt övertydlig och förbörja henne i halsen. För henne betyder ett lätt skänkeltryck (oavsett sida) och lite framsträckt hand enbart galopp - inte nån speciell galopp :(
Frågade en tjej som ridit henne (hästen) tidigare och hon (tjejen) bekräftade min misstanke. Pållan kan inte/har inte läst sig galoppfattningar...

Snälla hjälp!

Vilken utbildningsnivå har hästen? Kan den sidvärtes rörelser osv eller är den i stort sett bara riden rakt fram?

- Jessica- :angel:

Ja, den är nog i stort sett bara riden rakt fram, man får i alla fall ingen större respons när man försöker sig på sidvärtes rörelser. *suck* Det enda hon egentligen kan säkert är väl bakdelsvändning och rygga i L! (lite fel ordning i inlärningen va?!) :D
Jag antar att du kommer att säga nu att jag ska ta hjälp av en intruktör :) och det ska jag så fort jag kan, men jag vill gärna veta teoretiskt i alla fall hur jag ska göra :smirk:

Jag tycker att du borde börja med att träna öppna och sluta. Först bara ett par steg i skritt o senare då det sitter i skritten övar du i trav. Om du ställer hästen i en sluta så kommer inner bak väl under hästen och därigenom kommer du att kunna få rätt galopp. Galoppfattningen startar ju med inner höft.
Det finns inga genvägar sägs det ju så det är bara att gå hem o öva.. Öppna, sluta och skänkelvikningar osv osv. Man kommer inte undan om man vill ha en korrekt tränad häst :)

Det var riktiga visdomsord det! :)
Om det är det som behövs, är det som ska bli. Akta dig, vad vi ska bli bra på "öppnor"! :rofl:

Det e rätt! ;)
Jösses vilken pina det kan vara ibland men vad roligt när det efterhand ger verkligt resultat! Långvarigt sådant!

Galoppfattningen startar ju med inner höft ???
Kan inte du förklara det lite närmare..
Fattar nada.!

Oj.. Nu kanske jag e ute på hal is.. Men man kan ju få en häst att fatta galopp med antingen inner eller ytter bak, jag skrev höft men en häst kan ju inte lyfta ett bakben utan att använda höften.. Jag vet att en del påstår att det ena ger mer samling än det andra. Jag kanske har blandat ihop dem med att de skall starta från ytter bak? Nåja, vad jag ville få fram var egentligen att man skulle fokusera mer på att fattningen kommer bakifrån och inte framifrån..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Dressyr När jag lärde mig fatta galopp för 30 år sen fick jag lära mig att fatta med tillbakadragen ytterskänkel och innerskänkel vid gjorden...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
Senast: Lupino
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra ridlektionen som inte gick så bra och lämnade en lite tråkig känsla efter sig, så var jag såklart tvungen att köpa en...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama