Lupino
Trådstartare
När din blick går åt det håll du ska känner hästen det. Då vet hästen vilket varv hen ska komma ut i och i vilken galopp enkelt förklarat. Tänk att du hade hoppat ett hinder istället, då tittar du mot nästa hinder för att hästen ska veta vart ni ska.
När du fattar höger galopp så ska höger höft fram. Inte mycket utan tänk att vikten från din sits högra sida ska förflyttas lite ditåt. Övriga kroppen ska inte med för då blir det lättare att du faller framåt och hästen har svårare för att fatta önskad galopp när överlivet lägger vikt åt det håll du ska fatta. I början kan man behöva "lyfta" vikten genom att tänka rotera bort (alltså om man har lätt att falla framåt) men du måste ändå flytta vikten i sitsen i den sida åt det håll du vill fatta. Åt höger om du vill fatta höger galopp och åt vänster när du vill fatta vänster.
Ja precis. Inner fram. Exakt så!
När du ska göra en halvhalt så tänk att du har en knapp i naveln. I den knappen sitter det ett snöre som går bakåt, genom din kropp och ut genom ryggen. När du gör en halvhalt ska du "dra" i snöret, alltså spänna till de magmuskler som du tänker dig innefattas. Den ska bara pågå en kort sekund, alltså inte hålla kvar utan "dra" och släpp.
Det där med att titta utåt är något jag fick tips om för något år sen, men jag inser att det faktiskt kan ge motsatt effekt även om nog tanken är att möjliggöra för höften att gå fram (jag gillar din liknelse med hoppningen - där känns det självklart att visa hästen vägen).
När jag provar min titta-utåt-rörelse (som jag förvisso inte alltid gör och felfattningarna kommer både med den rörelsen och utan) så känner jag att den gör att jag lägger vikten utåt. Men du menar att jag ska, med bibehållen position i överkroppen och med blicken åt galoppsidan, lägga lite mer vikt på inner sittben (i en framriktad rörelse). Rätt uppfattat?
Tack för beskrivningen av halvhalten, ska prova nästa gång jag rider! Jag antar att om hästen inte tar halvhalten ska jag göra om och om ändå.
Tack för ditt och er andras engagemang!