Galoppfattning

Lupino

Trådstartare
När jag lärde mig fatta galopp för 30 år sen fick jag lära mig att fatta med tillbakadragen ytterskänkel och innerskänkel vid gjorden. När jag ridit några år hade vi genomgång och instruktören förklarade hästens fotförflyttning och därmed hur hjälpen kom sig.

Nu verkar många (?) ha gått bort från detta och man fattar för enbart innerskänkel, jag misstänker att en orsak kan vara att hästen ofta kunde komma på dubbla spår pga ytterskänkeln, men kanske beror på annat med?

Nu till min fråga: jag har en historik av att fatta fel galopp (självklart inte jämt, men då och då på lektion - jag rider på ridskola, men oftare på tävling), det finns såklart massor att tänka på, men en fundering jag har är om jag kan minska risken att få fel galopp om jag ger hjälpen i rätt moment. Om jag ska fatta för innerskänkel från trav, i vilket moment ska jag ge hjälpen (jag är jättedålig på att känna hur hästen rör sig, men kan ju snegla ner på bogarna).?Tacksam för lite tips!

Jag fattar genom att ändra hur jag sitter i första hand. Men om hästen slår dövörat till för den hjälpen fattar jag för ytter eftersom jag vill be min häst börja med ytter bak. Tycker också det blir lättare i bytena att bara lägga om ytterskänkeln.

Om det är rätt vet jag inte :D Ska följa tråden!

Vad jag har förstått så är fattningen för inner- respektive ytter skänkel helt och hållet preferens. Dvs, man gör som man själv tycker funkar bäst. Och hur hästen är skolad, naturligtvis.

Mest fattar jag som Fossing, galoppen på sitshjälp, men det är ju också en träningssak hos sig själv och hästen.

Jag har märkt att när jag får fel galopp beror det oftast på att jag hänger kvar lite grand i inner tygel och hindrar på det sättet inner bog från att röra sig frammåt i fattningen. Hade jag varit du hade jag också början fundera över om jag satt rakt över hästen eller om jag lutade i fattningen.

Det stämmer att "ytter bak" börjar försvinna. För mig handlar det inte om hjälpen i sig, utan balansen innan.
Bara att jag sätter mig ner, framförallt på den unga hästen, och lägger till en halvhalt för balans, ska signalera till hästen att jag vill nåt annat. Det är när halvhalten går igenom jag ger hjälpen, först då. Då blir själva hjälpen, i mitt fall, en micro-skänkel bakåt med ytter.
På den utbildade hästen, blir det höft. Men för mig handlar allt om metrarna innan hjälpen, inte hjälpen i sig.

• Gilla
Reactions: Ray
Håller med @Blandrastik
Det är balansen innan som avgör vilken galopp hästen fattar. Själva tajmingen med hjälpen kan påverka hur kvickt hästen kan ta fattningen.

Jag har även lärt mig att ställningen spelar roll vid galoppfattning, en häst som är svag i högergalopp som bara är pyttelite ställd åt vänster (alternativt att man bara håller lite hårdare i vänster tygel) kan falla in i fel galopp. Det var min ridlärare som påpekade det efter att jag kämpat som bara den för att få en av hästarna att fatta högergaloppen. När jag var övertydlig med att det var höger jag ville fatta och inte hindrade hästen med sits eller hand att fatta höger, gick det plättlätt.

Jag fattar i första hand med sätet men är noggrann med förberedelserna innan. Handlar mycket om vanesak och en utbildningssak hos hästen. Försöker tänka på takten, rytmen, bjudningen, ställning/böjning runt inner. Och tajming av hjälpen givetvis.

Om jag ska fatta för innerskänkel från trav, i vilket moment ska jag ge hjälpen (jag är jättedålig på att känna hur hästen rör sig, men kan ju snegla ner på bogarna).?Tacksam för lite tips!

Jag har fått lära mig att en ska fatta när ytter bakben är på väg upp. I trav är det när inner bog börjar röra sig framåt. Jämfört tex med lättridning så är det precis när man sätter sig ned i sadeln.

När en fattar från skritt är det när ytter framben går bak.

Att sedan göra det i praktiken är en annan femma. :angel:

Jag fattar olika beroende på häst. Den gamla är utbildad att fatta för ytter skänkel, drar inte tillbaka den utan gör en halvhalt och lägger till skänkeln. Tycker det underlättar väldigt mycket när jag rider bytena på honom.

Den yngre exploderar om man lägger på skänkeln i fattningen så där fattar jag för inner höft.

@Lupino jag tror du möjligen kanske fastnat lite mentalt ang hjälpen pga att du haft problem och fått fel galopp osv ?
Det är egentligen inget komplicerat alls att fatta "rätt" galopp , och ffa inte om du kommer bort från tänket att det finns "en fel och en rätt galopp" när du ger hjälpen :)

Det handlar fö inte om överdrivna skänkellägen alls i grunden utan hur du signalerar med sittbenen vilken galopp du avser . :)

De överdrivna "galoppfattningshjälperna" du fick lära dig för 30 år sedan har mycket att göra med tycker jag, hur ridskoleridning såg ut då och även hästmaterialet utifrån det .

Fö så fattar jag galopp med sittbenen och en liten hjälp av ytterskänkeln på mina hästar - oavsett ålder och utbildnings nivå . Aldrig ngn överdriven innerskänkel .

Jag har även lärt mig att ställningen spelar roll vid galoppfattning, en häst som är svag i högergalopp som bara är pyttelite ställd åt vänster (alternativt att man bara håller lite hårdare i vänster tygel) kan falla in i fel galopp. Det var min ridlärare som påpekade det efter att jag kämpat som bara den för att få en av hästarna att fatta högergaloppen. När jag var övertydlig med att det var höger jag ville fatta och inte hindrade hästen med sits eller hand att fatta höger, gick det plättlätt.
Vad jag har förstått så är fattningen för inner- respektive ytter skänkel helt och hållet preferens. Dvs, man gör som man själv tycker funkar bäst. Och hur hästen är skolad, naturligtvis.

Mest fattar jag som Fossing, galoppen på sitshjälp, men det är ju också en träningssak hos sig själv och hästen.

Jag har märkt att när jag får fel galopp beror det oftast på att jag hänger kvar lite grand i inner tygel och hindrar på det sättet inner bog från att röra sig frammåt i fattningen. Hade jag varit du hade jag också början fundera över om jag satt rakt över hästen eller om jag lutade i fattningen.

Jag har också lärt mig att innertygeln kan hindra att det blir rätt galopp, men nu vill min ridlärare att jag ställer lite istället, kanske tänker läraren som Hoarfrost - att om man är tydlig för hästen vad man menar (genom ställning) så blir det rätt? Blir lite förvirrad angående det.

Flera av er skriver om att förbereda, när man rider lektion på ridskola får man ibland inte så lång framförhållning och när övriga börjat galoppera så blir det inte riktigt samma sak att fatta galopp i efterhand (då har hästen förstått att det blir galopp). Men självklart borde jag hela tiden rida hästen så alert att jag närsomhelst kan ge hjälpen men jag är inte riktigt där.

Jag ska rida ett dressyrprogram där det är avbrott från galopp på diagonalen (en bit in) för att sedan vara en bit trav och därefter fatta det nya varvets galopp. Hur kan jag förbereda hästen, den kommer vara väldigt spänd samtidigt.

Jag har också lärt mig att innertygeln kan hindra att det blir rätt galopp, men nu vill min ridlärare att jag ställer lite istället, kanske tänker läraren som Hoarfrost - att om man är tydlig för hästen vad man menar (genom ställning) så blir det rätt? Blir lite förvirrad angående det.

Det är en väldigt stor skillnad mellan att ställa hästen och 'låsa' den med tygeln. Vilket är där det fastnar lite för mig. Innan fattningen skall hästen vara ställd, men i själva fattningen behöver jag mjukna på tygeln även om ställningen skall vara kvar (dvs, man får inte mothålla på ytter bara för att man mjuknar på inner).

Det sätt du lärde dig att fatta galopp på är så man lär nybörjare att fatta galopp, alltså överdrivna hjälper precis som hjälperna är överdrivna på en unghäst. När man blir duktigare är tanken att man bara ska flytta vikten, alltså höften och det är det man förbereder när ena skänkeln ska bak och andra fram i början. Tyvärr tycks många instruktörer missa att förklara det för sina elever och man ser många annars ganska duktiga ryttare som fortfarande gör galoppfattning som nybörjare.

Ibland kan en ställning åt fel håll och fattning i en hörna underlätta för både häst och ryttare eftersom man då "öppnar" för innerbenet att fatta galopp (på ett överdrivet sätt) för att få den önskade galoppen men det är svårt att säga om det kan hjälpa dig utan att ha sett dig. Framförallt ska du tänka på att underlätta fattningen genom att fatta strax innan innerbenet går fram. Då blir det naturligare för hästen att fatta önskad galopp.

I ditt exempel hade jag gjort en halvhalt och fattat strax innan det nya innerbenet går fram samtidigt som du har blicken åt det håll du ska.

Det sätt du lärde dig att fatta galopp på är så man lär nybörjare att fatta galopp, alltså överdrivna hjälper precis som hjälperna är överdrivna på en unghäst. När man blir duktigare är tanken att man bara ska flytta vikten, alltså höften och det är det man förbereder när ena skänkeln ska bak och andra fram i början. Tyvärr tycks många instruktörer missa att förklara det för sina elever och man ser många annars ganska duktiga ryttare som fortfarande gör galoppfattning som nybörjare.

Ibland kan en ställning åt fel håll och fattning i en hörna underlätta för både häst och ryttare eftersom man då "öppnar" för innerbenet att fatta galopp (på ett överdrivet sätt) för att få den önskade galoppen men det är svårt att säga om det kan hjälpa dig utan att ha sett dig. Framförallt ska du tänka på att underlätta fattningen genom att fatta strax innan innerbenet går fram. Då blir det naturligare för hästen att fatta önskad galopp.

I ditt exempel hade jag gjort en halvhalt och fattat strax innan det nya innerbenet går fram samtidigt som du har blicken åt det håll du ska.

Blicken åt det håll jag ska? När någon instruerat att fatta mer med vikthjälper har instruktionen varit rotera kroppen bort från den galopp jag ska fatta (vända höfter och blick utåt).

Vilket innerben menar du? Inner fram? Dvs som någon skrev innan, att ge hjälpen i motsvarande moment som jag vid lättridning hade satt mig?

Ska sägas att jag är usel på halvhalter, kan ha med saken att göra kanske...

Blicken åt det håll jag ska? När någon instruerat att fatta mer med vikthjälper har instruktionen varit rotera kroppen bort från den galopp jag ska fatta (vända höfter och blick utåt).

Vilket innerben menar du? Inner fram? Dvs som någon skrev innan, att ge hjälpen i motsvarande moment som jag vid lättridning hade satt mig?

Ska sägas att jag är usel på halvhalter, kan ha med saken att göra kanske...

När din blick går åt det håll du ska känner hästen det. Då vet hästen vilket varv hen ska komma ut i och i vilken galopp enkelt förklarat. Tänk att du hade hoppat ett hinder istället, då tittar du mot nästa hinder för att hästen ska veta vart ni ska.
När du fattar höger galopp så ska höger höft fram. Inte mycket utan tänk att vikten från din sits högra sida ska förflyttas lite ditåt. Övriga kroppen ska inte med för då blir det lättare att du faller framåt och hästen har svårare för att fatta önskad galopp när överlivet lägger vikt åt det håll du ska fatta. I början kan man behöva "lyfta" vikten genom att tänka rotera bort (alltså om man har lätt att falla framåt) men du måste ändå flytta vikten i sitsen i den sida åt det håll du vill fatta. Åt höger om du vill fatta höger galopp och åt vänster när du vill fatta vänster.

Ja precis. Inner fram. Exakt så!

När du ska göra en halvhalt så tänk att du har en knapp i naveln. I den knappen sitter det ett snöre som går bakåt, genom din kropp och ut genom ryggen. När du gör en halvhalt ska du "dra" i snöret, alltså spänna till de magmuskler som du tänker dig innefattas. Den ska bara pågå en kort sekund, alltså inte hålla kvar utan "dra" och släpp.

Tja.
eller så får hästen hjälp att balansera sig på ytter bak när den är lite motställd.

Tja.
eller så får hästen hjälp att balansera sig på ytter bak när den är lite motställd.
Okej, man kan alltså hjälpa hästen till galoppfattning olika beroende på vilket ben den är svag i? Eller förstår jag fel då? :)

Jag brukar tänka (på hästar som jag vet har svårt för någon galopp) framåtbjudning (eller typ bara ett tänk framåt hos hästen), rakrikta, ställa hästen åt det håll jag vill galoppfatta, "öppna höften" åt samma håll jag vill galoppfatta, titta framåt, sedan ger jag en tydlig galoppskänkel - ena benet (det hållet jag vill fatta) fram lite, andra bak en aning.

Okej, man kan alltså hjälpa hästen till galoppfattning olika beroende på vilket ben den är svag i? Eller förstår jag fel då? :)

Jag brukar tänka (på hästar som jag vet har svårt för någon galopp) framåtbjudning (eller typ bara ett tänk framåt hos hästen), rakrikta, ställa hästen åt det håll jag vill galoppfatta, "öppna höften" åt samma håll jag vill galoppfatta, titta framåt, sedan ger jag en tydlig galoppskänkel - ena benet (det hållet jag vill fatta) fram lite, andra bak en aning.

Galoppen inleds/fattas med ytter bakben.
Om hästen har svårt för att placera benen och få till det, kan en utåtställning hjälpa.
Eller att rida hästen i en sluta så man placerar in ytter bak.
Eller att rida hästen i en förvänd öppna (alltså en vänster öppna i höger varv, inför höger galopp och tvärt om).
Hästen får då svårare att fatta "fel" galopp genom att man förbereder rätt bakben.

Galoppen inleds/fattas med ytter bakben.
Om hästen har svårt för att placera benen och få till det, kan en utåtställning hjälpa.
Eller att rida hästen i en sluta så man placerar in ytter bak.
Eller att rida hästen i en förvänd öppna (alltså en vänster öppna i höger varv, inför höger galopp och tvärt om).
Hästen får då svårare att fatta "fel" galopp genom att man förbereder rätt bakben.
Aha! jag fattar, tusen tack :up:
Jag erkänner att är sjukt efter i just galoppfattningar, och fortfarande inte är bra på dem tack vare flera års "galoppfattningsfobi" - ska definitivt testa detta nästa tillfälle jag får :)

@Lupino jag tror du möjligen kanske fastnat lite mentalt ang hjälpen pga att du haft problem och fått fel galopp osv ?
Det är egentligen inget komplicerat alls att fatta "rätt" galopp , och ffa inte om du kommer bort från tänket att det finns "en fel och en rätt galopp" när du ger hjälpen :)

Det handlar fö inte om överdrivna skänkellägen alls i grunden utan hur du signalerar med sittbenen vilken galopp du avser . :)

De överdrivna "galoppfattningshjälperna" du fick lära dig för 30 år sedan har mycket att göra med tycker jag, hur ridskoleridning såg ut då och även hästmaterialet utifrån det .

Fö så fattar jag galopp med sittbenen och en liten hjälp av ytterskänkeln på mina hästar - oavsett ålder och utbildnings nivå . Aldrig ngn överdriven innerskänkel .

Du har helt rätt, jag har en mental spärr vid just fattningar. Jag har alltid en oro att det ska bli fel (och det blir det ibland med). Men hur menar du att jag ska komma bort från tänket om att det finns en rätt och en fel - det är väl just det det gör?

Jag upplever att jag inte har hästen med mig på DET sättet att jag bara med hjälp av sittbenen kan fatta, men just nu rider jag en ganska välutbildad häst så jag får väl prova.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Dressyr Jag har en diskussion med en kompis och vi tänker olika samt har hört instruktörer säja olika saker. Kan ni hjälpa oss med era tankar om...
2
Svar
21
· Visningar
3 355
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! rider lektion 1 gång i veckan på en superhärlig ridklubb. Under förra veckans ridlektion gick vi igenom dressyrrörelsen öppna...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama