Galoppfattning? :)

F

felectro

Hej! Det här kanske är en liten knasig fråga, men jag har bara ridit på ridskola i ett år och där får man knappt lära sig någonting...:( Nu till min fråga: Hur gör man en galoppfattning och vad menas med vänster och höger galopp? Jag skulle också behöva veta hur man exakt tvättar sadel och träns? Och om era benskydd är smutsiga brukar ni bara borsta av dom med typ en ryktbosrte eller så?? Tacksam för svar! :laugh:

// Felectro :bump:

Sv: Galoppfattning? :)

För att fatta höger galopp, tar du fram ditt höger ben, och bak ditt vänster.
När du fattar vänster galopp, tar du fram ditt vänster ben, och bak ditt höger.
Att se att en häst har rätt galopp, ser man på hästens ben.
Om höger framben går fram före vänster fram, så har hästen höger galopp.
Om vänster framben går fram före höger fram, så har hästen vänster galopp.

Lycka till :)

För att putsa sadel och träns så tycker jag det går lättast med svamp.
Blöt sedan den och krama ur allt vatten, gnugga sedan i sadeltvål (typ glycerin eller linoljetvål) och sedan är det bara att rengöra. Plocka isär tränset helt men glöm inte vilka hål som allt satt i, ta självklart bort schabraket/vojlocken också.
Om du sedan ska ha på läderbalsam så har jag fått lära mig att det förstör ridbyxorna om man rider direkt efter
så var säker på att ingen kommer använda sadeln på ett tag.
Och ja, med leriga och smutsiga benskydd brukar jag ta bort det mesta med en rotborste.

Men jag har fått höra förut att om man inte torkar bort allt lödder på sadeln ordentligt så blir den typ skrynklig eller nåt sånt :confused: Och hur uppstår allt lödder på sadeln, är det efter sadeltvålen eller? Precis som när jag tvättar mitt hår med schampo så blir det ju skummigt och dant :P

Måste man använda Lädertvål efter man har tvättat sadeln och tränset med sadeltvål? Eller är det bara en extra grej om man vill att det ska se extra fint ut och blänka eller? :confused:

Måste man fatta högergalopp i högervarv och vänstergalopp i vänster varv? Hur får man hästen att gå i form? :confused: Vad menas med att hästen går på samlad tygel?? :P Många frågor på en gång? :)

Måste man fatta högergalopp i högervarv och vänstergalopp i vänster varv? måste måste man väll inte, men det är lättare tex när man ska svänga, alla hästar är inte lärda att gå i förvänd galopp :) ridläraren brukar säga tex kom fram i höger galopp, säger hon vänster om ni är i vänster varv är det bara att göra som hon säger (:

Hur får man hästen att gå i form? Vad menas med att hästen går på samlad tygel??
Hästen "böjjer på nacken" *nu kommer jag säkert få skit från buke men hur ska man annars förklara* och även trampa under sig med bakbenen. :)

Hur får man då hästen att gå i form?? :) Och vad menas att hästen går på samlad tygel, jag vet inte vilket av dom du förrklarade nyss :P

Hej Felectro.

Jag tror att det finns många läror inom ridning- fel jag VET att det finns många läror inom ridning. Jag fattar i alla fall galopp så här:
Jag har hästen samlad men samtidigt med framåtbjudning, fattar galopp oftast ur skritt eller trav. Samlad med framåtbjudning ser jag att hästen går lugnt utan att stressa på men vill ändå framåt, jag känner att om jag ber om en högre fart så kommer jag att få det. Jag har ett stöd på yttertygeln (den tygeln ut mot väggen oftast) och är något mjukare i innertygeln (den mot mitten) utan att den glappar. Sedan för jag, samtidigt som jag sitter still, mitt över hästen och i balans, fram och något ner (för att inte lyfta mig ur sadeln) inner höft. Det fattar oftast min häst galopp på. Om han inte gör det kan jag antingen
1. Föra fram inner skänkel något, eller
2. Föra bak ytter skänkel något
och därefter mjukt trycka till. "Något" innebär max ½ cm, annars tappar jag min balans samt tyngdpunkt och hästen får svårare att fatta galopp. Hur jag vet vilken skänkel jag ska använda? Det beror på hästen. Om jag märker att han har något för mycket tyngd på inner bog (ovanför frambenet) så använder jag innerskänkeln, om min häst inte aktiverar ytter bakben, som är det första benet i galoppen, används ytter skänkel.

Ett galoppsprång (höger galopp) består av
1. Ytter bak (i höger galopp, vänster bakben)
2. Inner bak (höger bakben) samt ytter fram (vänster framben).
3. Inner framben (höger framben).
4. Svävningsmoment, där hästen inte har något ben i marken.
Det finns även fyrtaktgalopp mm men det är oftast ett sådant här galoppsprång som man rider när man rider på ridskola.

Man kan rida i förvänd galopp (vänste rgalopp i höger varv, eller höger galopp i vänster varv) men det är svårare både för häst och ryttare då det är svårare i bl a svängarna.

Som Thundra sa, så tättar man utrustningen. Läderbalsam är någonting man tar på lädret för att det ska bli mjukt och smidigt och därmed skönare för hästen och håller längre tid.

Att gå i form/på tygel/samlad tygel är samma sak. Det menas att hästen är mjuk, avslappnad, lyssnar bra på ryttarens hjälper, använder bakbnen och ryggen mer genom att vinkla bakbenen så att de kommer längre inunder hästen och verkar bli lättare i framdelen. Samtidigt s får hästen en liten krök på nacken. Hästen kan dock kröka på nacken utan att den går bra, det är många ryttare som tror att det är kröken som är viktigast och börjar försöka få ner hästens huvud för att de tror att hästen går fint. Det är bakbenen och ryggen på hästen som är det viktigaste!

Ryttaren måste lära sig att rida med stadig sits, där man sitter still och inte vinglar omkring, ha lagom stöd på tyglarna där de inte glappar så hästen får små ryck i munnen, eller håller för hårt i tyglarna. Samtidigt ska man som ryttare få hästen balanserad och lyssna bra på hjälperna. Det är ingenting som man kan lära sig genom att läsa utan det är en känsla och ridkunnighet som kommer med tiden. Självklart är det lättare eller svårare på olika hästar. Men det går inte att göra si eller så för alla hästar är olika.

Lycka till, och bara fråga på!

MVH Blue_Moon.

Tack Blue_moon för alla dom jättebra svaren! :D det är bara en sak jag undrar till, Hur får man hästen att gå i skänkelvikning?? :)

Skänkelvikning åt höger: Du driver med sätet (juckar) framåt, samtidigt som du gör små halvhalter, och sen använder du vänster ben att trycka hästen åt höger med pulserande rörelse(alltså, tryck, släpp efter, tryck, släpp efter).

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 156
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 888
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar