Galoppfattning med ung häst

Z

ZorroLouise

Jag rider en 5-åring nu som inte gått så mycket på bana. Den här hästen ska gå i lite ridkurser inom kort och jag försöker alltså rida till den så att den ska funka så bra som möjligt.
Jag har aldrig ridit in hästar, men jag har mycket riderfarenhet.

Jag började med att kolla så hon fattar vad skänkeln betyder. Det fattar hon, om än ganska segtänkt. Styra funkar och stanna funkar. Testade att ställa lite och det verkar inte helt omöjligt, men jag vill inte hålla på med det så mycket än, känns som att det är ett steg senare.
Sedan gick jag över till trav vilket funkar, men det var tufft att rida henne på volt, så det har jag gjort extra mycket. Hon drar ut med bogen och vill hellst springa rakt ut, men hon har blivit mycket bättre bara på tre gånger, så det löser dig nog.
När jag skulle testa galoppfattning var det stopp. Det jag gjorde då är att jobba tillsammans med en annan häst och be ryttaren rida framför och fatta galopp på mitt kommando, vilket funkade ganska bra. Har även jobbat med bom på marken, men hon fattar inte nödvändigvis galopp bara för att det ligger en bom där.
Jag känner att jag inte är tillräckligt duktig för att arbeta från marken, och det känns onödigt att lägga tid och energi ifall det blir "fel inlärning", så jag försöker göra så gott jag kan från hästryggen bara.

Nu till varför jag skriver här:

Jag skulle behöva massvis med bra övningar som jag kan göra på hästryggen för att lära in galoppfattningar!
Hur har ni gjort med hästar som inte har koll på fattningar?

Sv: Galoppfattning med ung häst

Det låter som om hästen är väldigt lite riden överhuvudtaget? Jag hade varit försiktig med voltspår på en så grön häst, det är jobbigt för dem i början. Att forma sig på voltspår kommer med ökad styrka och balans. Jag hade ridit rakt fram i ett tempo där hästen balanserar upp sig och med en lätt kontakt, varit noga med framåttänket. Hörnpasseringar och dylikt hade jag struntat i utan istället låtit hästen runda av dessa och provat att ställa lite då. Byt varv genom att "tänka" stooor åttvolt, om det blir mer vända över banan så gör det inget alls.

När det gäller galoppen så hade jag börjat från marken, lärt in galoppkommando vid longering och tömkörning. Sedan hade jag fortsatt med kommandot även från ryggen i kombination med inner skänkel. Min egen unghäst har fått börja med att fatta galopp i hörnen och sedan rullat på i galopp rakt fram. Efter hand som hon blivit starkare har vi istället övat galopp på stor volt. I det lite knepigare varvet har det funkat bäst att fatta galopp när vi är på väg mot långsidan eftersom det är lättare att "släppa" på inner tygel då och låta väggen styra istället för handen.

Var konsekvent och fatta gärna galopp på samma ställe i början så att hästen lättare kopplar ihop fattningen med dina hjälper. Överarbeta inte fattningen utan gör det så enkelt som möjligt för hästen. Att ha "draghjälp" där en äldre häst går framför och fattar galopp kan säkert vara bra.

Jag gjorde så här:

Tränade galoppen i lina i god tid innan det var dags att rida den, dels för att träna in röstkommandot, dels för att ge henne någon slags styrka och koordination att hålla galoppen på volt. Det är jobbigare än vad man tror för dem!

Började fatta galopp med kombinerade röst- och skänkelhjälper på rakt spår i ridhuset, typ en långsida bara.

Jobbade sedan vidare på galoppen utomhus i sällskap med andra hästar.

Fortsatte att fila på själva fattningen på banan, men galopperade bara längre sträckor utomhus eller längs fyrkantsspåret.

NU kunde jag börja jobba med galoppen uppsuttet på volt! :)

Var noga med att hästen hela tiden bjuder framåt, och börja inte bråka om den lessnar och tappar bjudningen.

Tack för era svar. Hade det varit min egen häst och verksamhet hade jag ju tagit mer tid på mig att jobba med hästen från marken, men den tiden finns tyvärr inte nu och jag kan inte på verka det.

Volterna verkar hon orka med iallafall, jag formar henne inte alls utan bara försöker visa vägen att det är ok att gå i en rund ring. Men det är såklart stora volter (20m). Som sagt verkar hon fatta konceptet. Några gånger stretade hon och ville gå rakt ut, men efter några gånger fattar hon vinken.

Jag vet ju inte hur pass mycket hon är riden vilket gör det hela ganska svårt.:crazy:

Jag jobbade med att göra galoppfattningen på samma ställe varje gång, men tack för tipset så får man det bekräftat att man gör rätt!

Ska också tänka extra på att hon inte får tappa framåtbjudningen. I galoppen när man väl fått den är det inga problem, men traven känns ganska seg.

Jag rider mycket med sporrar på ridskolan, är det en dum idé i det här läget?

Min häst har väl inte riktigt koll på fattningarna men de tips jag har fått och använder mig av är att ha god fart in i galoppen, alltså väldigt ökad trav så de lättare faller in i galoppen och att ge stöd med ytterskänkel, yttertygel och leda med innertygeln ordentligt och sedan trampa ner (alltså lägga tyngden på den skänkeln) åt det håll jag vill fatta. Väldigt lätt kontakt i tygeln så att inget tar emot och bromsar. Fattar alltid på volt och gärna ur hörn för då har man mycket gratis.
Sen ska man driva på ordentligt i galoppen också.

Sporrar skulle jag inte använda, egentligen ska ju inte hästen (iaf inte det jag strävar efter) fatta galoppen för ett punkttryck utan en viktförflyttning, sedan är det ju hur man vill rida in hästen - om den ska fatta för inner eller ytter, men om man har sporrar är det lätt att man trycker till med sporren och det blir ett punkttryck som en unghäst inte förstår istället för att använda sin vikt och ge hästen en mer tydlig signal och använda hela sin kropp, sporrar kan bli lite för vasst helt enkelt för en unghäst och stjälpa mer än det hjälper.

Har du problem med framåtbjudningen så ha inte så mycket kontakt i tygeln och driv, driv, driv tills du får det tempo du vill ha utan att vara tjatig för den delen, utan får du en ökning så släpp allt och sen om ramlar den tillbaks i samma tempo - gör om igen, tills hästen förstår :)

Hoppas det gav nåt iaf :D och att jag inte var för luddig!

Senast ändrad:

De flesta hästar fattar galopp vid vissling. Lägga spöt på bogen funkar också.

_Sascha_ :
Tack för tipsen! Jag tänkte nog också att det kanske inte skulle vara bra med sporrar, så jag skippar det och använder spö istället. Dock är hon väldigt okänslig för det, så man måste rappa till ganska rejält för att hon över huvud taget ska reagera. Men det känns ändå bättre än att sitta o nöta med skänkeln tills hon blir helt stum.
Däremot vet jag inte om det är så himla bra att öka traven så mycket innan galoppen, för då blir det väldigt hetsigt och spännt och att hon flyger iväg i galoppen. Får de inte en felaktig bild av galoppfattningen då?

Elektron:
Jag har under mina år som ryttare aldrig hört att hästar galopperar för vissling, men man vet aldrig, den som ridit in hästen kanske har använt det, så man kan ju alltid prova.
Jag brukar även använda spöt mot bogen och jag tror att det hjälper en del.

Jag måste se helt sjuk ut när jag rider henne, för jag försöker verkligen med alla medel när jag ska fatta galopp :grin: Jag skänklar, lägger spö, och typ "gungar" igång henne. Men med allt kanske man kan minska eftersom tills man kan få en mer normal galoppfattning.

Ska rida igen på fredag, så får vi se hur det går med mina nya tips i bagaget!

Hm hur ska jag förklara hur traven ska vara då, så fort du vågar medans hästen fortfarande är välbalanserad och "med dig".. Det ska alltså inte slängtrav utan den ska ha bra påskjut bakifrån så att det blir naturligt att falla in i galoppen, om du travar i kort trav och fattar galopp så blir det ju svårare för hästen att fatta, det kommer inte lika naturligt, har du däremot bra fart och trampar ner i stigbygeln så blir det mycket lättare för hästen att förstå och liksom faller in i galoppen.

Nä jag förväntade mig inte att du visste det, testa får du se. Jag lärde mig det av Anders Eriksson.

Fast en häst med någorlunda rena, väl separerade gångarter har oftast inga som helst problem att fatta galopp utan fart.

Jag tränar gärna galoppfattning ur en bra skritt, just för att inte lära hästen att springa in i galoppen från början

Fast en häst med någorlunda rena, väl separerade gångarter har oftast inga som helst problem att fatta galopp utan fart.

Jag tränar gärna galoppfattning ur en bra skritt, just för att inte lära hästen att springa in i galoppen från början

Ja, när jag rider på utbildade hästar vill man ju absolut ha en lugn och samlad galoppfattning. Jag brukar antingen fatta ifrån skritt eller samla traven och fatta galopp därifrån. Aldrig genom en ökad trav eller slängtrav.

Jag får väl prova både och så får vi se vad hästen verkar funka bäst med. Det viktigaste är väl att den förstår att den ska galoppera, så får man finslipa sen.

Nu har jag inte ridit in någon häst, men tränat upp min häst som har haft svårt för galoppfattningar. Jag hade nog dragit ner på försöken lite, gunga inte in i galoppen. Spö på bogen brukar funka bra.
Annars skulle jag nog försökt jobba mer på grundhjälperna, om hon är seg och inte lyssnar på skönkeln och du till och med är tvungen att använda spöt hårt för att få reaktion så hade jag övat mer på att detta sitter ordentligt innan man försöker få ut mer av hjälperna. När hon svarar direkt på gas och broms så hade jag gått tillbaka till att försöka med galoppen igen. Sparka och gunga igång en häst i galopp är inte det bästa, kan inte tänka mig att det är så bra på en unghäst heller. Då är det nog bättre att renodla hjälperna så mycket som möjligt. Vill man förstärka en hjälp är det oftast enklare att förenkla den än att lägga till mer signaler.

Nu gör du det svårt för mig :crazy:

Jag förstår absolut dina argument, vilket gör det hela ännu svårare för mig. Då kanske den bästa metoden ändå är att ha en häst framför sig som kan "visa vägen". Kändes som att det var mest effektivt sist jag red. På det viset behöver man inte dra igång med allt man har för att få en galopp.

Ska prova också det där med visslingen. Vet också att westernhästar lär sig att pussljud betyder galopp, så man får väl se hur hästen reagerar på det :grin:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV