galoppera på hårt underlag?

T

tivo0li

kan man galoppera på en islandshäst på hårt underlag, som det är nu typ? det är inte isigt i paddocken.. :confused:

Sv: galoppera på hårt underlag?

Kan man galoppera på en annan häst på hårt underlag, som det är nu typ? ;)

Jag skulle inte galoppera om det var hårt i marken. Här uppe har det mest varit isigt och med bra broddar har det gått att galoppera hela vintern. Nu har det äntligen kommit mycket snö :D

Om det är rejäl is så rider jag på nästan som vanligt, se upp bara så det inte är knöligt. Men är det ren is och någorlunda jämnt underlag så rider jag på. Isen är ju inte så himla hård ändå, broddarna går ju ner i isen. Däremot om det är barmark o tjäle i backen så tar jag det lite lugnare..men är det jämnt underlag så kan jag både trava på och galoppera...kanske inte varje dag direkt.. Har alltid gjort så och mina hästar har inte tagit illa av det..

jag skulle inte välja en sand padock att galoppera i om den är hårdfrusen. Det blir som cement underlag, - mindre svikt än asfalt tillochmed. Då kan du hitta ett fält eller rent av en vägren som är mer svikt i.
Hårt underlag i sig är inte farligt om man hanterar i måttliga doser och med vett, dvs jobbar hästen rätt och inte går på för mycket. Men som sagt så finns det hårt underlag och HÅRT underlag, och när det blir så total stumt som frusen hårdpackad sand kan bli, så aktar jag mig för att trava/galoppera just på detta specifika underlag därför att det somsagt innebär noll svikt.

okej så ni vet så har hästen broddar.. å snösulor

Om det är en islandshäst eller någon annan ras borde väl inte ha någon som helst betydelse, eller?

När det är fruset brukar jag undvika paddocken, eftersom den blir knölig och jag inte tycker att man kan göra något vettigt där då - inte ens skrittarbete.

Däremot rider jag i alla gångarter (nej, inte pass, förresten....) på släta, hårda grusvägar. Detta gäller såväl vinter som sommar - riktigt torra grusvägar blir ju väl så hårda som frusna! Sedan tycker jag att man bör variera underlaget så mycket det går, så att man inte rider på BARA hårt (sliter på leder) eller BARA mjukt (sliter på senor). Tänk också på att det är viktigt att hästen får ordentlig uppvärmning inför arbete på hårdare underlag, och att hästen bör ridas i balans - ingen "flänggalopp"!!!

nej men islandshästar har ju väldigt bra hovar :)

Det är inte hovarna som tar stryk, utan senor, leder etc.
Sen kan islandshästar ha mindre bra hovar också, och andra hästar kan ha väldigt bra ;)

Anser inte att man ska tro att Islandshästen är någon slags "superhäst" som är sååå olik andra hästar. Visst, det är en tålig och robust ras men inte annorlunda än andra hästar beträffande hårt underlag, bra hovar osv. Använd sunt förnuft, allt är bäst i lagom mängd!!

Jag håller fullständigt med. Varför svarar du mig?

om det inte är ojämt då? för det är det inte.. :angel:

Men det är väl lika hårt eller hur?? Skaffa en moped om du inte kan ta hänsyn till din häst :mad:

Oj, det blev lite fel där!!! Var inte dig jag skulle svara.
Lite nybörjare på detta!! :confused:

Ok :p
Blev lite fundersam där...

jag trodde att det var hovarna det sliter på :crazy: sorry

men när snön har lagt sej så går de väll bra? eller? :confused:

Det måste ju vara mjukt och sviktande. Om det blir det när snön kommer, hos just dig, är det svårt att säga. Prova springa själv så märker du ;)
Känns det "stoppigt" och inte alls mjukt och sviktande, nej då är det inte bra att galoppera även om det är snö.
Om det känns lite mjukare iallafall, då kanske det går.
Det behöver alltså inte vara nån studsmatta ;) men det får inte vara hårt.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 682
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama