Galoppera nerför?

F

Fiffia

Min islänningstjej kan inte galoppera i nerförsbackar, bara uppför och på plan mark. Så fort det börjar slutta nerför så går hon över i grisepass. Jag är lite nyfiken på vad ni andra tror att det beror på och vad jag kan göra åt det.

Sv: Galoppera nerför?

Finns ingen direkt poäng med att galoppera i nerförsbackar, tycker jag. Det sliter onödigt på kroppen.
Anledning är nog att hon hamnar på bogarna och blir flack = kan inte upprätthålla galoppen. Det är bärigheten som brister, så det är den du får träna på isf, men det är svårt att hålla rumpan under sig så pass att galoppen är bra när det sluttar nerför.

Senast ändrad:

Nej, det är ju inte så att jag strävar efter att galoppera i långa branta nerförsbackar, det är mer en intressant iakttagelse att hon inte fixar det. Om man galopperar på en plan skogsväg och det kommer en pyttebacke, typ att det bara sluttar 5-10 m innan det planar ut igen, så bryter hon av och det är ju inte så hejdlöst bekvämt varken för mig eller henne skulle jag tro. Tänkte det kanske var min tyngdpunkt som ändrades eller om jag ska ställa henne mer eller om det är bärigheten som du säger. Hur tränar jag den bättre?

Hästar som rids kraftigt på framdelen brukar nog i ren självbaresedrift övergå i en annan gångart som känns mer balanserad för dem i en nedförsbacke.

Bärighet kan du träna t.ex genom övergångar skritt-halt-skritt, trav-skritt-trav, tölt-halt-tölt osv förutsatt att du driver på hästen även i halter/nedtagningar och har en hyfsat korrekt sits. Tempoväxlingar i skritt, öppna och sluta, ryggning, bakdelsvändning, samlad skritt i nedförsbacke. Träna själva fattningen in i galopp, galoppera några steg, bryt av, hitta balansen och gör ny fattning osv. Klättra i backar, helst i form och i skritt med framåtbjudning. Finns hur mycket som helst men nu har du lite att börja med i alla fall...

Jag vill inte att min häst ska galoppera i nerförsbackar, ser ingen direkt vits med det .. sliter bara på kroppen

Jag hade hellre saktat av till tölt eller skritt i nedförsbacken och sen fatta ny galopp efter backen. Sliter onödigt på hästen att galoppera i nerförsbackar och övergångar är ju alltid bra att träna på!

Min islänningstjej kan inte galoppera i nerförsbackar, bara uppför och på plan mark. Så fort det börjar slutta nerför så går hon över i grisepass. Jag är lite nyfiken på vad ni andra tror att det beror på och vad jag kan göra åt det.

Det är du inte ensam om :) min galopperar heller inte i nerförsbackar... bryter av så fort det börjar luta minsta lilla... Men det är lika bra de :) håller mig till plan mark, terräng eller uppförsbackar istället. Hästen klarar inte av att hålla balansen så bra i nerförsbackar, det blir fel för dom

Nej, det är ju inte så att jag strävar efter att galoppera i långa branta nerförsbackar, det är mer en intressant iakttagelse att hon inte fixar det. Om man galopperar på en plan skogsväg och det kommer en pyttebacke, typ att det bara sluttar 5-10 m innan det planar ut igen, så bryter hon av och det är ju inte så hejdlöst bekvämt varken för mig eller henne skulle jag tro.

Det var en intressant iakttagelse :idea: och ett bra sätt att kolla om hästen går på bogarna, det ska jag använda mig av för att se hur det är. Det är ju inte alltid så lätt att känna, beror ju lite på hästtyp.

Och som ts påpekar, det handlar om minimalt nerförslut, inte backe ;)

Så har båda våra gjort! I båda fallen berodde det på att de inte hade styrka att bära sig ordentligt. Den ena kunde bryta till grisepass även från skritt!

För att kunna gå ordentligt i nedförsbacke bör hästen kunna/orka bromsa med bakdelen. Om den faller på framdelen (och bromsar med framdelen) blir den lätt passtaktig (rent av grisepass).

Om hästen inte kan gå ordentligt nedför: ta ned till skritt! (Även i små neförslut, om så behövs!)
(Och skritta alltid i lite brantare nedförslut, som tidigare också påpekats...)

(Jag tror även att galoppen på plant är framtung (och fyrtaktig)... Var i alla fall för våra hästar, och är ibland fortfarande...)

Lösning (åtminstone för oss): träna bakdelen!
Till en början bara i skritt. Se till att hästen jobbar ordentligt med bakdelen och bär sig bakifrån. När det här fungerar i skritt gå över till trav och sedan galopp.

Ta gärna hjälp av tränare.

EDIT: Jag menar givetvis instruktör...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
808
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 579
Senast: Cs218
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 552
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka