Galoppera i skogen

C

canon_eos

Jag har fått lära mig att när man rider ute, ex i skogen och när man galopperar ska man rida i lätt sist, även på plan mark, stämmer det?
 
Sv: Galoppera i skogen

Det är väl ingen regel direkt, man gör ju vad som känns bäst och beroende på vad man ska göra.
Men det skadar ju inte, hade man tänkt galoppera en bra sträcka så varför inte? Underlättar för hästens rygg och du tränar din balans och benmuskler. Hade man tänkt galoppera och träna samling och övergångar kanske inte lätt sits är det ultimata. Beror helt på vad man vill och vad som känns bäst.
 
Sv: Galoppera i skogen

Varför skulle man behöva göra det? Har aldrig hört det... Det beror väl på vilken häst man sitter på och "hur" man galopperar. Låter som om den som lärt dig det inte visste riktigt vad denne talade om! Du kan allt sitta ner och vara lugn:)
 
Sv: Galoppera i skogen

som fiarosen sa, "Låter som om den som lärt dig det inte visste riktigt vad denne talade om!", det låter som en riktig ridhus ryttare, som typ aldrig är ute i skogen.

Eftersom jag & min häst är riktiga skogsmullar och i stort sätt jämt är ute i skogen så kan jag säga dig att det spelar ingen roll!
Det skadar inte din häst om du sitter ner i galloppen även om marken är kuperad. Hästar som ofta är ute i kuperad mark med rötter osv, är väldigt stadiga på fötterna och ser var dom ska sätta ner hovarna. (kanske gäller det alla hästar? varje sig dom är ute i skogen ofta?)
(sen gallopperar man ju inte där marken är täckt av tjocka rötter haha:P)

Men när jag gallopperar i uppförsbackar står jag alltid i lätt sits, men det är ju en självklarhet. Om jag ska galloppera på en åker eller skogsbilväg etc. brukar jag alltid stå i lätt sits, bara för att det är så himla underbart när hästen blir taggad och gasar på :P
Det är vad man kallar frihetskänsla!:)
(tycker synd om dom som inte rider och aldrig får uppleva den känslan)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppera i skogen

Jag står alltid upp i galoppen när vi drar på lite, eller om det är uppförsbacke. Annars varierar det, när jag jobbar sitter jag ner, men då går dte i ett ganska lugnt tempo.
 
Sv: Galoppera i skogen

jag brukar variera lite beroende på vilken häst jag rider.
 
Sv: Galoppera i skogen

Tycker man ska välja det som känns bekvämast för stunden. Det brukar stämma ganska bra med vad som blir bäst för hästen. Är det obekvämt i ryttarens rumpa är det också obekvämt i hästens rygg ;) Själv brukar jag variera mellan att sitta ner och rida lätt på planmark och stå upp i uppförsbackar. Har svårt att stå hela tiden, dåliga knän. Lättridningen är faktiskt det som brukar falla sig mest naturligt då hästen har väldigt gungiga steg.
 
Sv: Galoppera i skogen

Näe faktiskt inte. :crazy: Hästen är så gungig i galoppen att man liksom automatiskt faller in i det.
 
Sv: Galoppera i skogen

Om du tänkt att gallopera en längre sträcka kan du ju variera mellan lätt sits och att sitta ner för att underlätta för hästen genom att han inte blir lika belastad, men som sagt, det är ju ingen regel, så gör vad du tycker känns bäst. :smirk:
 
Sv: Galoppera i skogen

Jag har fått lära mig att när man rider ute, ex i skogen och när man galopperar ska man rida i lätt sist, även på plan mark, stämmer det?
Jag tror det beror mycket på hur man rider som person. Jag rider dressyr i skogen enligt Ulla Håkansson-metoden. Jag rider alltså öppna/sluta på skogsvägarna, tränar samlad galopp i små uppförsbackar, rider serpentiner på grusvägarna och så håller jag på. Jag rider alltså oftast inte i lätt sits, om jag inte för en gångs skulle rider i skogen för att rida i skogen. Å andra sidan ser min häst insidan av ett ridhus vartannat år ungefär...
 
Sv: Galoppera i skogen

Jag rider alltid i lätt sits när jag galopperar ute, vilket jag gör ett par gånger i veckan. Jag gör det för att underlätta hästens ryggverksamhet och för att det är bekvämare. Min häst galopperas ute för att bygga upp konditionen, dressyr rider vi i ridhus.
 
Sv: Galoppera i skogen

Min häst är inte riden så länge, så galoppfattning och galopp sitter inte helt säkert än, därför så sitter jag i galoppen för att hjälpa till så mycket jag kan. Uppför och när det går lite fortare så blir det lätt sits och om det blir en liten längre sträcka.
 
Sv: Galoppera i skogen

ok nu vet jag lite.

Jag ska bli medryttare på en 17 årig fd dressyhäst som nu enbart rids i skogen.
Men jag får väl känna vad som är bäst
 
Sv: Galoppera i skogen

Det har jag då aldrig hört att man behöver.. ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Lightzone
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp