Sv: Galoppen

Han orka rinte, trillar fram på bogarna, Skippa bommarna och rid bara på framåt efter fattningen.

Tex s¨kan man fatta och gallopera på långsidorna, trava en volt på kortsidorna osv.

Jag galopperade på 3-åringen för första gången i veckan. Travade och jag satte mig ner och gav galoppskänkel och smackade. Han tog några steg i snabb trav först men insåg att det var jobbigt och föll i galopp istället. Gav honom mycket beröm och saktade sedan ner, provade sen igen och då visste han direkt att det var galopp det gällde. Mycket beröm är alltid viktigt vid inlärning.

/M

Longera av hästen energin först, låt den bocka när du linar den. Sen sitter du upp ich då får du bli arg om den bockar.

Detta inlägg skrev jag även på tråden om ridtravare, men jag vill få fler svar!

Jag var hos en kompis i helgen och hängde med till stallet, filmade lite när hon red sin f.d. travare som nu ska bli dressyrhäst. Hennes problem nu är galoppen, hittills har hon mest jobbat med bärighet och form men nu när han börjar bli så stark att han borde kunna galoppera på banan så går det inte. Han fattar galopp (över en bom, på kommandot galopp) och tar 4-5 språng, sedan bryter han av. Hon har haft teorier om att han har ont (men han kan galoppera när de rider ut och när hon longerar), han är lat, eller att han tror att han inte får galoppera (eftersom han nu har varit travhäst..).

Någon som kan förstå vad han håller på med efter att ha sett filmerna? Tips på övningar för att få honom att galoppera på?
Kan det vara så att han har svårt att galoppera på rakt spår, eftersom han bryter av efter hörnet?

http://www.youtube.com/watch?v=UjEymVfgiGI

http://www.youtube.com/watch?v=t50ZgUex-Is

jag har läst tråden där du har detta inlägg, och tycker du inte att du fick tillräckligt med svar där? ÄR lite tråkigt att läsa samma inlägg i olika trådar.

du kan ju hälsa din kompis att låta hästen få vila fårn banan ett tag och få galoppera ute i skogen och bara ha kul.

Du har fått svar i din andra tråd att hon måste räta på sitsen, be henne öva på det.

mina unghästar e mkt vana vid att bli longerade och lyssnar mkt väl på rösten. å första gången jag ska galoppera så säger jag bara galopp å smackar lite å d ebrukar funka. sen när man ska träna fattningen så brukar jag böra de i skogen bakom en läromästare. man bestämmer när man ska fatta å man ger fattningen precis efter den andra börjat galoppera och säger tydligt galopp. så har jag gjort å de har funkat kanon

jag gör galoppskänkel och smackar, eftersom jag tycker att det är bäst
att man lär hästen från början hur man gör när den ska börja galoppera. Annars så blir det ju "fel" om man bara smackar och skänklar som vanligt. Och sen helt plötsligt så ska hästen galoppera när man sätter fram den ena och bak den andra skänkeln.:angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 328
Senast: mily
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar